Nieuws Volgt België het goede voorbeeld ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
In Nederland heeft een geschillencommissie geoordeeld dat providers (in dit geval Ziggo) hun klanten het recht moeten geven om hun eigen router of modem te gebruiken in plaats van de door Ziggo geleverde apparatuur. Een klant van de internetprovider had bij de geschillencommissie geklaagd dat Ziggo hem niet toestond om zijn eigen modem aan te sluiten.

Uit verschillende hoeken wordt zeer positief gereageerd. "Consumenten weten zelf het beste welke wensen ze hebben als het gaat om hun thuisnetwerk en zouden altijd de vrijheid moeten hebben om elke modem te kunnen kiezen die hierbij aansluit."

Dit zou ook de overstap naar een andere provider moeten vereenvoudigen, omdat de bestaande apparatuur naar een nieuwe provider kan worden meegenomen. Veiligheid is een andere belangrijke reden voor het invoeren van de vrije modemkeuze. "Een significante groep eindgebruikers heeft behoefte de veiligheid van hun persoonlijke gegevens zelf te beheren en willen daarom ook modems en routers kunnen kiezen die dergelijk beheer in hun ogen beter mogelijk maken".

De Europese Unie is met verordening (EU) 2015/2120 al sinds 2015 voor vrije modemkeuze. Duitsland was in 2016 het eerste Europese land waar abonnees van internetproviders zelf hun modem mochten kiezen. Italië volgde in 2018. In Nederland zijn de klanten van enkele providers al vrij om te beslissen welk eindapparaat zij voor hun internetaansluiting willen gebruiken, maar dat is lang niet bij alle providers het geval.

Wanneer volgt België ?

Bron : artikel op Security.nl
 
Dat zijn goede ontwikkelingen, maar ik heb hier een Caiway abonnement en die levert standaard alleen het modem.
Daarna kun je uiteraard een router bij Caiway aanschaffen ( met beperkte keuze ) of zelf een goede router kopen.

Enige nadeel bij Caiway is de email. Dat werkt nog met POP3 en zij bieden geen IMAP aan. https://www.caiway.nl/klantenservice/e-mail/pop-smtp-instellingen

Verder ben ik zéér tevreden over Caiway.

Maar aan de andere kant zie ik ook weer niet zoveel problemen om de router van de provider te gebruiken. Na deze router kun je altijd je eigen router plaatsen en daarmee verder gaan. Misschien wat ingewikkelder als je poorten moet gaan forwarden, maar als je je daar in verdiept moet dat ook wel lukken.
 
Maar aan de andere kant zie ik ook weer niet zoveel problemen om de router van de provider te gebruiken. Na deze router kun je altijd je eigen router plaatsen en daarmee verder gaan. Misschien wat ingewikkelder als je poorten moet gaan forwarden, maar als je je daar in verdiept moet dat ook wel lukken.

De regels moet vooral aangepast worden voor de modale - lees : onwetende - gebruiker die internet wil out of the box. Dat is toch nog altijd het merendeel van de klanten en voor velen is al dat bridge-gedoe compleet Chinees. En het mag ook niet zo zijn dat iedereen verplicht is daar iets van te weten ...

Nu weet ik niet of je weet hoe Telenet werkt : die gaan nog een stapje verder - de modem/router staat wel bij je thuis, maar zijn settings staan niet op de router zelf, maar op de server waarmee je bij hen connecteert ! Je bent dus volledig afhankelijk van wat ze aanbieden en vooral wat niet als mogelijke instellingen.
Hoe ze dat gaan oplossen als er ooit ook in ons land zo'n regelgeving komt weet ik niet ...
 
De regels moet vooral aangepast worden voor de modale - lees : onwetende - gebruiker die internet wil out of the box. Dat is toch nog altijd het merendeel van de klanten en voor velen is al dat bridge-gedoe compleet Chinees. En het mag ook niet zo zijn dat iedereen verplicht is daar iets van te weten ...

Nu weet ik niet of je weet hoe Telenet werkt : die gaan nog een stapje verder - de modem/router staat wel bij je thuis, maar zijn settings staan niet op de router zelf, maar op de server waarmee je bij hen connecteert ! Je bent dus volledig afhankelijk van wat ze aanbieden en vooral wat niet als mogelijke instellingen.
Hoe ze dat gaan oplossen als er ooit ook in ons land zo'n regelgeving komt weet ik niet ...
Maar dan nog.
Hoe dan ook, zo'n modem/router levert aan de uitgang een signaal af waar je een computer of switch aan kunt hangen. Maar je kunt daar dan zeker ook een eigen router op aansluiten op de WAN poort.
Dan kun je deze router naar eigen wensen instellen en daar al de apparatuur op aansluiten. Zo had ik het ook bij mijn vorige ISP
 
klopt, maar je kan niet ZONDER de modem/router (en alle beperkingen en instellingen die de ISP dan in de hand heeft) en daar is het hem eigenlijk om te doen. Je kan er aan de uitgang maar uit krijgen wat zij beslissen door te laten, zie het als een flessehals die de ISP zelf beheert en dat wil men vooral weg.
Je moet anders het ganse artikel maar eens lezen uit mijn post. In NL alleszins en ook in Europe wordt het punt waar de kabel uit de muur/grond komt als het eindpunt gezien voor de ISP, alles wat er achter komt te staan zou privé moeten zijn. Je kan dus perfect hun aanbod blijven gebruiken (90 % van de mensen zullen dat doen en daar ook best mee geholpen zijn), maar als je wil en er genoeg van kent moet je dat bakje kunnen weigeren (en er dus ook niet voor betalen)...
 
vb. Telenet kortwiekt je DHCP en heeft dus perfect in de hand hoeveel PC's je aansluit. En vroeger hebben ze dat deftig misbruikt om je te laten bijbetalen voor meerdere IP's toegekend door je DHCP. Ik weet niet hoe het nu zit, ben al 8 jaar geen klant meer ...
 
Ik ken de Belgische ISP's natuurlijk niet.
Maar als Telenet klant zou je dan 1 router achter hun modem/router kunnen zetten zodat deze maar 1 IP adres via DHCP uit deelt en dan stopt het daar.
Daarachter staat dan dus je eigen privé aangeschafte router die dan 256 ip adressen in 1 range kan uitdelen via DHCP.
Eéntje is gereserveerd voor de router, dan kun je daar dan dus nog 255 andere apparaten zoals computers, smartphones, tablets, printers en alles wat een ip adres gebruikt op aansluiten.

Misschien moet ik hier maar eens een artikel over gaan maken als ik tijd heb.
 
Dat is gesneden koek ja, zeker nu ... maar in de vroegere tijden die ik heb meegemaakt kon dat om een of andere reden niet - maar is te ver weg om nog te herinneren hoe het nu precies zat.
 
Philip, wij hebben telenet. Wij zijn hier met 5 personen. Elk heeft een computer, mijn oudste zoon heeft nog een laptop, tablet en een Smartphone die s'avonds allemaal aan het net verbonden zijn. Dus hij heeft alleen al 4 toestellen verbonden met Telenet. Mijn tweede zoon een computer tablet en Smartphone. Waarvan ook vaak op datzelfde tijdstip computer en tablet online zijn. Mijn dochter gaat van het ene naar het andere, dus slechts 1 toestel per keer online. Of tablet of laptop in haar geval. Ik laptop en Smartphone, mijn vrouw ook nog een computer en haar Smartphone. Ik denk wel dat er genoeg apparaten online zijn zo tussen 18u en 20u. Dit moet allemaal door diezelfde modem in de garage. Iedereen heeft een powerlan op hun kamer, mijn vrouw ook een powerlan, ik zit op de wifi van de powerlan waaraan mijn vrouw haar pc is gekoppeld. De andere powerlan hangt aan de Xbox, maar die is meer werkloos dan dat er daar iemand op speelt.
 
En de powerlan oorsprong zit ingeplugd op de originele Telenet modem, veronderstel ik ... Ze zijn dus mee met de evolutie.
De crux van het verhaal en de reden waarom de EU die opstellingen met argusogen bekijkt zit hem in de controle die jij al dan niet hebt over je modem en router enerzijds en de (ongewenste ?) controle die Telenet heeft over je privé-gedeelte, zeg maar alles achter de modem.

Ik herinner mij van bij een support call dat Telenet perfect kon zien, op gelijk welk moment, welke toestellen je online had en daar ook kon op ingrijpen vanop afstand. En dat je vb. port forwarding niet op je modem deed (dus binnen je local LAN) maar op een server in je klantenzone bij hen (dus op het WLAN) en dus ook bereikbaar, leesbaar voor hen.

Ik stond toen versteld van het 'gemak' dat zo'n opstelling met zich mee brengt want ze weten alles, zien alles en kunnen alles om je te helpen. Maar ze kunnen dat ook zonder dat je het weet. Daar stond ik toen niet bij stil.

Is de opstelling nog altijd zo ?
 
Zou het niet weten. We hebben al jaren niet meer moeten bellen naar Telenet. We hebben enkele jaren geleden ons helemaal up to date laten zetten door Telenet. Dat heeft ons welgeteld 100€ gekost wat eigenlijk zo goed als gratis is, als je weet dat er hier een technieker een 2 tal uur bezig geweest is. Nieuwe modem, nieuwe powerlans en controleren of we overal genoeg dekking hadden. Ondertussen hebben we enkele powerlans bijgekocht. voor 40€ 2 stuks tweedehands en 2 voor 1€ nieuw bij Telenet. Dus al bij al valt alles hier echt heel erg goed mee qua kosten en we hebben overal bedraad internet en wifi. In een set van 2 powerlans is er telkens eentje die ook wifi router is. Geen versterker. Die 2 die we tweedehands gekocht hebben zijn beiden zonder wifi. We hebben dus in totoaal 2 wifi routers, er hangt eentje in de living achter de tv en er hangt eentje boven op mijn oudste zijn kamer.
Hieronder dan een foto van hoe het in de garage is.
IMG_20210515_135137.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook niet even in de settings van je modem gaan kijken ? Is bij lokale settings iets als 192.168.x.x , maar vroeger in de tijd dat ik klant was, was dat 'http:\\support.telenet.be .....'
 
Ook niet even in de settings van je modem gaan kijken ? Is bij lokale settings iets als 192.168.x.x , maar vroeger in de tijd dat ik klant was, was dat 'http:\\support.telenet.be .....'
Mijn vrouw heeft het beheer in handen. Ze kan van alles regelen. Ik heb die rechten niet. Er kan maar 1 iemand die rechten hebben en dat heeft mijn vrouw.
 
Mijn vrouw heeft het beheer in handen. Ze kan van alles regelen. Ik heb die rechten niet. Er kan maar 1 iemand die rechten hebben en dat heeft mijn vrouw.
Dat is hier ook zo, maar dan heb ik het niet over IT-zaken ... (grapje) - :cool::giggle:
 
De regels moet vooral aangepast worden voor de modale - lees : onwetende - gebruiker die internet wil out of the box. Dat is toch nog altijd het merendeel van de klanten en voor velen is al dat bridge-gedoe compleet Chinees. En het mag ook niet zo zijn dat iedereen verplicht is daar iets van te weten ...

Nu weet ik niet of je weet hoe Telenet werkt : die gaan nog een stapje verder - de modem/router staat wel bij je thuis, maar zijn settings staan niet op de router zelf, maar op de server waarmee je bij hen connecteert ! Je bent dus volledig afhankelijk van wat ze aanbieden en vooral wat niet als mogelijke instellingen.
Hoe ze dat gaan oplossen als er ooit ook in ons land zo'n regelgeving komt weet ik niet ...
Telenet modem in bridge modes zetten en verwijzen naar het mac adress van je eigen router. Alle settiings gebeuren dan op je eigen router
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan