06/05 'Bij huisbezoek lagen twee pistolen op tafel'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo’n 70 Vlaamse huisartsen hebben zich al aangesloten bij een beveiligingsdienst om zich te beschermen tegen agressie van patienten. Via hun gsm staan ze zo in verbinding met een meldkamer. Dat meldt het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen (SVH).
In 2006 waren er 30 aangiften van agressie tegen huisartsen. Dat cijfer is allicht een onderschatting van de reëele situatie. “Heel veel zaken worden niet aangegeven. Om dan nog maar te zwijgen van de verbale agressie wanneer dokters weigeren om een afwezigheidsattest of voorschrift af te leveren”, vertelt dokter Frank Peeters van het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen (SVH).
Het probleem beperkt zich overigens niet tot de steden. Ook in landelijke regio’s worden artsen tijdens huisbezoeken en wachtdiensten regelmatig geconfronteerd met intimiderend gedrag en soms zelfs geweld.
“Tijdens mijn wachtdienst werd ik ’s nachts plots opgeroepen voor een huisbezoek. Toen ik daar binnenkwam, vroeg een man me om voorschriften van verdovende middelen. Op de tafel voor mij lagen twee pistolen. Je zou je voor minder bedreigd voelen”, vertelt Peeters.
Centrale meldkamer

Om de huisartsen beter te beschermen sloot het Syndicaat onlangs een overeenkomst af met een beveiligingsfirma die werkt via de gsm. Frank Peeters en zijn collega huisarts Herman Moeremans uit Willebroek behoren tot de eerste groep artsen met zo’n mobiel alarm op zak.
“In geval van nood of agressie, kunnen we via een snelkeuzetoets op onze gsm automatisch vijf mensen waarschuwen. Die krijgen dan een bericht en bellen ons op om te vragen wat er scheelt. Ook de centrale meldkamer wordt verwittigd. Wij kunnen dan vragen om de politie te sturen."

Bron:GVA

SIMBA
 
En wat haalt dat uit : de dokter is buiten gesmeten door de persoon in kwestie en deze sluit zijn deur. Wat kan de politie dan komen doen? Tenzij dat de arts een attest maakt dat het leven van de andere inwoners in gevaar is, anders mogen de Politie niet binnen breken. En wat is er dan specifiek gewijzigd : niets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan