30/12 Horeca klaagt nog steeds steen en been over rookverbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds de invoering van het rookverbod een jaar geleden, daalt de omzet van horecazaken. Rokers passen na de maaltijd immers voor een koffie en dessert, zo schrijft Het Nieuwsblad op Zondag.

Twee op drie zaakvoerders klagen dat ze dit jaar minder reservaties hebben voor het oudejaarsfeest, een daling met gemiddeld een kwart, zo blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). De horeca-uitbaters verklaren de terugval door de strenge alcoholcontroles en het rookverbod.

Drieënvijftig procent van de restaurateurs zegt dat ze omzetverlies lijden sinds de invoering van het rookverbod. "Rokers blijven minder lang zitten na een maaltijd en dus vertrekken ook de niet-rokers van het gezelschap sneller", aldus het NSZ. Ook de beroepsvereniging van de Belgische restaurantketens, Bemora, stelt vast dat rokers meteen na de hoofdmaaltijd opstappen.

Opvallend is volgens NSZ ook dat het rookverbod het type cliënteel wijzigde. Er komen duidelijk minder rokers en minder groepen eten, maar meer families en niet-rokers. Uit een rondvraag van Bemora blijkt dat het personeel wel erg tevreden is met het verbod.

Bron:GVA

SIMBA
 
Persoonlijk vind ik dat ze de uitbater zelf moeten laten kiezen:kiezen voor een rokend clienteel of een niet rokend clienteel.
Zo zou die zever eens eindelijk stoppen:want zeg nu zelf de ergste zagers zijn immers degene die zelf ooit hebben gerookt en nu gestopt zijn en er nimeer tege kunnen.

SIMBA
 
Ze zelf laten kiezen was al eerder gebeurd. Als zij een onderverdeling gemaakt hadden en dus een aparte ruimte gecreeerd hadden van niet rokers en rokers met afzuiginstallatie dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Maar over de woekerprijzen die sommigen vragen bij dergelijke festiviteiten daar spreken ze niet over. Heb weet van normale zaken die drank en eten voorzien en waar het clienteel per kop 100 € dient te betalen. Als je dan een drinker bent alle bonheur, maar als ik dan mijn eigen bekijk. Geen alcohol, geen wijn,nooit geen druppel alcohol dus 200€ betalen voor 2 niet drinkers. Toch een beetje teveel van het goede, er rekening mee houdende dat de sterke drank er niet inbegrepen was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan