Apple behoudt voorlopig monopolie Thunderbolt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
AMSTERDAM - Pc-fabrikanten zullen pas begin 2012 computers leveren met de Thunderbolt-techniek die Apple al in haar nieuwe MacBook Pro's heeft verwerkt. Dat heeft Intel, de ontwikkelaar van de technologie, donderdag bekendgemaakt. <!-- google_ad_section_end() -->
<!-- RSPEAK_STOP -->


<!-- google_ad_section_start() --><!-- RSPEAK_START -->Thunderbolt is een nieuwe manier om apparaten aan computers te koppelen en is vergelijkbaar met de USB-standaard. De snelheid van Thunderbolt ligt echter vele malen hoger dan zelfs de nieuwste versie, 3.0, van USB. Via een Thunderbolt-kabel kan data maximaal 10 gigabit per seconde worden overgebracht, wat overeenkomt met ongeveer 1,28 gigabyte per seconde. Hierdoor kan het in minder dan 30 seconden een videobestand in Full HD-kwaliteit doorsturen.
Een ander voordeel is dat Thunderbolt voor veel verschillende doeleindes gebruikt kan worden. Zo is de techniek ook geschikt om een videosignaal door te sturen naar een monitor of tv. Wel heeft het een handicap: Thunderbolt-kabels kunnen maximaal drie meter lang zijn.
Thunderbolt is gebaseerd op de Light Peak-technologie die Intel vorig jaar al toonde. Toen werd nog optische techniek gebruikt, waardoor de snelheid hoger lag. Het is echter een stuk goedkoper om standaard koperen kabels te gebruiken, waardoor Intel enige concessies moest doen.
Het komende jaar zullen geïnteresseerden echter aangewezen zijn op de nieuwste generatie MacBook Pro's. Andere computerfabrikanten hebben aangegeven pas in de lente van 2012 met ondersteuning voor de techniek te komen.

Bron: De Telegraaf digitaal
<!-- RSPEAK_STOP --><!-- google_ad_section_end() -->
 
Is weer inverband met de beurs zeker.

Misschien , ik weet dit niet.

Als ik deze snelheden zo eens lees, zou dit wel eens de nieuwe standaard kunnen gaan worden en zal USB3.0 tevens een flop kunnen gaan worden.
1,28 gigabyte per seconde, dat is nogal wat.
Ik was net van plan om al mijn PC's te voorzien van een USB 3 poort. Ga toch nog even wachten hiermee en wacht de ontwikkelingen met Thunderbolt af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan