Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal

Sinds een maand of 2 heb ik mezelf voorzien van een SSD harde schijf om windows op te zetten.
Ik heb ook nog een gewone hd van 2TB zitten waar windows opstond.

Ik heb de SSD voorzien van windows en de andere leeggemaakt om dan vol te proppen.
Altijd liep goed tot 2 weken terug.
Als ik de pc aanleg,valt hij uit,start opnieuw,valt weer uit en dan word ik verplicht naar de bios te gaan (waarschijnlijk reset van bios?)

daar heb ik al wat instellingen bekeken maar kan niet veel doen,mijn ssd kan ik niet selecteren als primaire boot.
Dus reboot en F11 drukken,dan zie ik wat onderstaande link naar afbeelding geeft,als ik dan SSD selecteer start hij normaal op.
Als ik de 2TB HD uittrek dan ziet hij zelfs mijn SSD niet.

2 TB is aangesloten op sata 4
SSD aangesloten op sata 6

Het is mij een beetje vervelend aan het worden om telkens weer de sata te moeten selecteren in het bootmenu optie
Ik heb in windows zelf ook al msconfig bekeken en daar staat er maar 1 ding in in plaats van meerdere.

Hopelijk weten jullie waar de fout ligt

Alvast bedankt

afbeelding bootmenu:
https://www.mupload.nl/img/narvogjca4e6h.jpg
 
Ik denk dat hier de MBR beschadigd is. Waar en hoe kan ik hiervandaan moeilijk zeggen, maar kan een probleem geven om dit te fixen.

Als je nou alles eens opnieuw installeer en dan Windows op de SSD schijf. ( De gemakkelijkste en misschien ook wel de snelste manier )
Formatteer dan wel de SSD schijf tijdens de installatie. Let wel op dat je hier de goede schijf kiest, anders formateer je de 2 TB schijf en ben je alles kwijt. ( Als er nog belangrijke data op de SSD schijf staat, backup deze dan eerst, want na een format ben je deze kwijt.

Als je dan een werkend systeem heb, zal de SSD schijf de C schijf zijn. De 2 TB schijf zal dan schijf D moeten zijn.
Daarna alle programma's er weer op die je wilt gebruiken.

Zorg ook dat je alle drivers hebt want hiervan zal je de meeste moeten installeren. Windows heeft niet alles aan boord.
 
MBR gaat het probleem niet zijn denk ik. Zou anders niet mogelijk zijn via het BIOS boot menu op te starten op die SSD.
Wat niet normaal is, is het feit dat die tot tweemaal toe uitvalt en herstart...
Probeer eens een BIOS update toe doen om te beginnen.
 
Ik heb die bios update geprobeerd maar het blijft identiek hetzelfde
Ben nog eens wat in de bios gaan kijken dan en daar is het vreemde
ik moet legacy+uefi inschakelen om de ssd te kunnen zien.
Zet ik enkel op UEFI,dan kan ik zelfs geen SSD selecteren.
als ik in de optie UEFI HDD BBS priorities kijk,moet ik daar windows boot manager selecteren,schakel ik die uit,start mijn pc niet op.
Als ik dan als 1ste boot mijn SSD neem(zelfs met boot manager ingeschakeld) en ik start mijn computer op dan krijg ik een melding:

Boot configuration data for your pc is missing or contains errors
File:EFI\Microsoft\Boot\BCD
Error code:0xc000000f

Als ik dan opstart en F11 druk om te kunnen kiezen vanwaar ik boot en ik kies gewoon SSD schijf dan vraagt hij om een cd in te steken,dus zogezegd niks van windows op
Als ik dan opnieuw opstart,weer F11 druk en optie windows boot manager SSD neem,start mijn windows wel normaal op.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt in al die jaren dat ik al met pc's werk.
Ik ben dus verplicht om telkens weer via F11 de windows boot manager SSD te selecteren voor hij doorgaat naar windows en alles perfect en normaal werkt.
Bij het rebooten van de pc valt hij ook niet uit,enkel als ik hem volledig afgesloten heb en de volgende ochtend aanzet doet hij dat telkens 2 keer en 3de keer gaat hij door naar ofwel die foutmelding ofwel zogezegd geen windows aanwezig tot ik weer die optie kies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan