Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Eventueel een "rare" vraag voor een niet kenner van het Linux systeem, maar kan je een volledige xp clone laten draaien in een virtuele omgeving op een linux systeem.
Ik heb namelijk geen eigen installatie xp besturings cd omdat deze voorgeinstalleerd was.

Ik vaag dit omdat ik vele "oude" software graag zou doorgebruiken, en daar xp niet meer ondersteund zal worden in april ben ik op zoek naar een oplossing.
Zo zou ik mijn programma's kunnen verder gebruiken en stillaan vertrouwd geraken met Linux ( Mint-Ubuntu)?

Alvast bedankt,
 
Zoals Pluis al aangeeft is dat mogelijk, maar houd er rekening mee dat, ook in een VM, XP niet meer wordt ondersteund en je na april 2014 dus niet meer veilig bent!
 
Indien je alles wenst te behouden van je huidige installatie, kan je hiervan een image nemen en converteren naar een virtual disk. Welke je dan kan gebruiken in de gewenste hypervizor (Virtual Box, VMWare, ...).

Bijvoorbeeld.
Je kan van je huidig XP systeem (computer) een image maken met een tool zoals HDClone (pro, 99EUR).
Met diezelfde software diezelfde image converteren naar een VHD bestand. Dit is een virtuele harde schijf. Deze virtuele VHD kan je dan weer toewijzen aan een virtuele machine. Welke je aanmaakt in de gewenste hypervizor. Een hypervizor is software zoals Oracle Virtual Box. Dit is gratis en zowel beschikbaar voor Linux systemen als voor Windows systemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan