Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Gisteren is mijn pc gecrasht...
Vandaag met een Windows XP-installatie-cd een reparatie proberen uit te voeren.
Die is nu al twee uur bezig en al wat er op het scherm verschijnt is: bestandsrecordsegment XXXXXX is onleesbaar, zit intussen al aan 150000 onleesbare en er komen er sneller bij dan er seconden voorbijtikken.
Ik denk dat de leeskop van mijn HD en aan is.
De pc is 12 jaar en dit is de eerste crash.
Zondag kwam er een tik uit de case gevolgd door het natrillen van, waarschijnlijk, de arm van de leeskop.
Gisteren dan fout in het interne geheugen, dan blauw scherm.
Tijdens het opstarten kreeg ik de melding dat ik een reparatie van Windows diende uit te voeren, waarschijnlijk door een fout in de kernel.
Blijkt dat een herstelling waarschijnlijk onmogelijk is.
Er zitten twee HD's in, denk dat ik de master eruit haal en XP op de tweede installeer.
Kan dit met dezelfde licentie?
 
dat kan en mag normaal gezien geen probleem geven aangezien je de andere schijf er uit haalt..
echter is het binnenkort gedaan met ondersteuning voor xp , zou het niet beter zijn er de win7 of 8 er op te zetten .
 
Is waar, maar een pc van 12 jaar oud, kan die deze nieuwe besturingssystemen wel aan?
Trouwens is de sop de kool wel waard?
Investeren in een nieuw besturingssysteem voor zonen oude bak?
Ik vrees dat, als het dan lukt, ik een hele trage pc ga krijgen.
Zeker met een werkgeheugen van 512Mb.

Ik neem aan dat mijn diagnose over de leeskop correct is.
 
Zou geen probleem moeten zijn, soms moet je bellen met Microsoft en een code ingeven.

Ik hoop dat je back-ups hebt van alles wat op die schijf stond.
Ik had juist de dag voordien mijn foto's, database en outlook express nog geback-upt, mijn favorieten van FF ben ik kwijt, samen met mijn documenten.
De installatieprogramma's zouden nog op de tweede harde schijf staan.
Na dat geluidje vreesde ik al voor zoiets, maar't kwam rapper dan ik dacht.
 
Ik weet niet waar je het gebackupped hebt, maar als die tweede HD ook 12 jaar oud is kun je er op wachten dat die ook een keer de geest geeft.

Je kunt proberen als je deze kunt bemachtigen om Windows 7 Starter editie er op te zetten. Deze is vele malen lichter dan de Home versie en vereist geen krachtige PC.
Het probleem is dat deze versie niet te koop is, maar voorgeinstalleerd is op bijvoorbeeld Netbooks en zal je op zoek moeten gaan naar een illegale oplossing.

Erg jammer dat Microsoft deze versie niet aanbiedt, al moet ik er wel bij vermelden dat het een uitgekleedde versie is met minder mogelijkheden dan z'n grotere broer.
 
Eigenlijk vind ik het niet kunnen dat Microsoft geen alternatief aanbied voor al die oude pc's waar nog XP op draait en waarvan de systeemeisen te krap zijn om Windows 7 of 8 te installeren.
Ik denk dat ik wereldwijd nu spreek over honderdduizenden pc's die straks geen updates meer ontvangen en kwetsbaar worden voor de buitenwereld.

De Starter edities zouden de oplossing kunnen zijn, al vragen ze iets meer van de configuratie dan XP. Deze versies bestaan, maar je kunt ze niet kopen. Raar maar waar.

Ik heb hier een illegale versie uitgetest van Windows 7 Starter op een Dualboot pc met XP met 1 van de eerste Pentium processors en 512 geheugen.

Het werd iets trager, maar er was nog goed mee te werken.
 
Pluis den Bill moet toch iets verdienen..:pWin7 kopen brengt meer op zeker...
en voor die Starter heb je dan geen licentie nodig?nog een vraag wat met de drivers?als je oude bak hebt van 12jaar...
 
Tuurlijk moet Bill wat verdienen, maar om nou iedereen met een oude pc om een nieuwe besturingen te kunnen gebruiken een nieuwe pc te laten aanschaffen vind ik niet kunnen.

Uiteraard heb je een licentie nodig voor de Starter Editie. Daarom heb ik vermeld dat ik eens een illegale Starter Editie heb uitgetest op een oude PC. En illegaal betekent een besturing die werkt en ook kan updaten en volledig geactiveerd is.
Gewoon om te kijken of dit mogelijk was en of er nog mee te werken viel. Verder heb ik er niets mee gedaan en heb alles weer verwijderd. DE Starter editie heeft er zo ongeveer een half jaar opgestaan om te kijken of hij door updates misschien niet meer geactiveerd was. Maar alles bleef gewoon werken.

We gaan toch ook niet de minimum snelheid voor auto's aanpassen naar 120km/per uur en daardoor alle oldtimers van de weg halen. Onder oldtimers versta ik hier dus de echte oudjes.
 
gelijk heb je hoor met Bill...die Starter intereseert me wel...maar moet die met usb kunnen instaleren voor mijn laptop...gaat dat ook..en drivers heb je niet geantwoord!
 
gelijk heb je hoor met Bill...die Starter intereseert me wel...maar moet die met usb kunnen instaleren voor mijn laptop...gaat dat ook..en drivers heb je niet geantwoord!

Drivers zou een probleem kunnen zijn. Hier kan ik geen eenvoudig antwoord op geven, omdat elke pc weer andere hardware bezit.
Soms bestaan er alternatieve drivers om alles werkend te krijgen. Ook zijn er driverpacks in omloop die goede diensten kunnen bewijzen.

Ik had alles werkend op een hele oude pc en apparaatbeheer gaf geen foutmeldingen meer.
 
Pffffffff,

Gelukt, allee gedeeltelijk dan toch ten minste, het zwaarste zit erop.
XP terug geïnstalleert op mijn tweede HD en nu dus eerste en enige HD.
Ik ben geregistreerd met de originele registratiecode (y)
Avast is erop, SP2, office XP en outlook express volledig terug geplaatst, mails, adresboek, favorieten alles in orde.

Welke firewall (free als het kan) is tegenwoordig aan te raden?

Heb nog wel een probleempje met FF, die staat in 't engels en de plug-in's moet ik nog zoeken en installeren.
Er staan bij apparatenbeheer nog een paar uitroeptekens dus, nog wat drivers moet ik ook nog zien te vinden.
Ik kom er wel uit!

Ik heb de afgelopen dagen de oude HD nog een paar keer aan de praat gekregen om er nog wat data af te halen.
En vanavond begonnen met te installeren.

Blood zweet en tranen heeft mij dat gekost...

Alvast nen dikke merci voor iedereen hier!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan