cyberaanval

Status
Niet open voor verdere reacties.

ritte

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een i mac ,kan ik nog aangevallen worden als mijn bestanden al versleuteld zijn?
 
het zijn meestal bedrijven die tegen de hoge kosten aanzien om dus over te schakelen van XP naar een veel nieuwere Windows ...juist omdat ze XP zo vertrouwd zijn blijven ze deze gebruiken ...want immers de kosten die ze maken kunnen ze dan ook indienen als beroepskosten... je kan wel zeggen dat ze het zelf hebben gezocht door XP te blijven gebruiken .
 
Het is niet de kost die bij bedrijven een rol speelt. Veelal gaat het om machines die een sturing hebben via software. Dus toestel met meegeleverde computer met (bij aankoop Windows XP). Meestal een nichemarkt waarbij het ook niet zo evident is om die Windows te upgraden. Meestal laten ze die dan ook in hun oorspronkelijke toestand. Overheidsinstanties daarentegen hebben meestal wel een financiele oorzaak.
Ik heb in men netwerk allerhande computers van MS-DOS tem Windows 7, in de labo omgeving dan. Reden heb ik net vermeld. Die toestellen zijn niet zomaar te vervangen. Een upgrade kan of bestaat meestal wel. Tesamen met een nieuw toestel (waar het primair om gaat dan), maar dan praten we over tienduizenden euro's, of zelfs een factor hoger! Dus dan maakt die Windows XP computer niet de besissende factor in dit geheel.

SMB wordt ook gebruikt door Mac (server) voor sharing van bestanden (met Windows). Maar of daar deze fout inzit is niet echt duidelijk.
 
ik maak elke dag een back up, die kan ik eventueel versleutelen, is steeds verbonden via usb, dus zou die in principe ook besmet kunnen worden, ik heb echter nog een tweede pc die ik via migratie assistent kan verbinden dan heb ik nog 90 procent van mijn gegevens terug, wat denk je van deze oplossing
 
Ritte,

zowel apple als windows pc's kunnen het doelwit zijn van een ransomware. Voorlopig zijn vooral de windows pc's het doelwit geweest. (er zijn veel meer windows pc's, dus vandaar de grotere focus op pc's met windows).

De regel is eigenlijk van zodra je vanop de 1 pc technisch aan de andere pc kan, is dit geen 100% sluitend backup. Dan kan een virus op pc1 (of imac1) pc2 (of imac2) besmetten. En zo je 'online backup' onbruikbaar maken.

simpel backup naar een externe harde schijf of time machine. en zorgen dat de usb kabel wordt uitgetrokken als de backup voltooid is kan wel een sluitende backup zijn.

Sluit dan natuurlijk je schijf niet aan zolang een pc mogelijk geïnfecteerd is.
 
Beste,bedankt voor je tip ,tweede is een laptop die ik meedoe op reis en ik zet hem maar een paar maal per maand aan,daarvan heb ik ook een update, op iMac gebruik ik time machine ,die mag ik niet meer via usb blijvend verbinden ,en dat deed ik wel maar ben intussen gestopt ,even usb verwijderen is niet zo erg ,alvast bedankt voor de wijze raad, als ik het goed begrijp kunnen ook bedrijven hun back ups besmet worden als ze in het netwerk zitten
 
Inderdaad, vandaar het belang van 'offline' backups.
Technisch is het mogelijk met online backups maar die moeten dan op 'read only' geplaatst zijn. En dit op een manier die onmogelijk door eender welk virus kan aangepast worden.

Maar gezien niemand kan inschatten wat de kracht zal zijn van het virus die ooit eens binnen geraakt, zijn offline backups een pack veiliger.

Online backups naar de cloud zijn dan wel weer veilig, die worden door de remote server geblokkeerd. en uw gebruiker erop zal maar rechten hebben binnen 1 sessie.
Dus oudere sessies zullen niet aangepast worden. (dan wel rekening houden met een echt backup systeem, en geen dropbox ofzo gebruiken ;) )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan