De eerste computer was de Pascaline

Status
Niet open voor verdere reacties.

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
240062

De Pascaline werd in 1642 uitgevonden door de Fransman Blaise Pascal.
Hij werd geboren in Clermont-Ferrand (Frankrijk) op 19 Juni 1623 en is overleden in Parijs (Frankrijk) 1662.
Pascal heeft er van 1642 tot en met 1645 aan gewerkt.
Pascal ontwikkelde een houten kistje, waarin eerst zes, later acht tandradertjes naast elkaar geconstrueerd waren, die als in een horloge in elkaar grepen. Elke Franse muntsoort had zijn eigen tandwieltje en deed, wanneer het werd rondgedraaid, de wieltjes ernaast naargelang de waarde ten opzichte van elkaar verspringen: het effect van de overdracht.
De Pascaline was een hulpje voor de vader van Blaise Pascal, zijn vader was werkzaam als belastingambtenaar.
Je kon er geen spelletjes mee spelen, het was een soort rekenmachine De Pascaline kon alleen maar optellen.
Maar met war improvisatie kon Blaise Pascal de rekenmachine ook zo ver krijgen dat hij ook nog eens af kon trekken.
Het rekenmachientje crashte toen de vader van Blaise Pascal 99.999 +1 probeerde uit te rekenen.
De eerste computer was dus een rekenmachine.
Maar een normale computer is dat ook. De computer genoemd van het woord (to) compute. To compute betekent "rekenen".
De computer is dus eigenlijk een rekenaar. Sommige mensen bedenken machinetjes om de klusjes makkelijker te maken.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Is een huzarenstukje geweest qua werk. Als je ziet wat er allemaal manueel gemaakt is voor dit toestel..... Ongelofelijk.

bomma camping

Steunend lid
Vip Lid
De evolutie van de eerste huiscomputers tot nu is ook een hele verwezenlijking maar niet altijd een verbetering. Alles word maar compacter en ingewikkelder gemaakt. Er word hierbij geen rekening met slechtzienden en minder begaafden gehouden.

Mik

Medewerker
Forumleiding
De evolutie van de eerste huiscomputers tot nu is ook een hele verwezenlijking maar niet altijd een verbetering. Alles word maar compacter en ingewikkelder gemaakt. Er word hierbij geen rekening met slechtzienden en minder begaafden gehouden.
Ja, dat klopt. maar voor het ogenblik kan je al heel veel doen met gesproken tekst. Maar als je daar een handicap in hebt, gaat het ook niet zo vlot om aan te leren. Zo blijf je achterna hinken. Maar persoonlijk zie ik heel veel evolutie. Zie maar eens naar het tijdperk toen we nog in dos en basic of andere programmeertaal moesten werken. Dat was een andere boterham. Ik ben ook niet meer van de jongste en ook al overbompa. Dus probeer ik nog zoveel mogelijk te reageren. Maar de jongere generatie is dan wel sneller hé.

bomma camping

Steunend lid
Vip Lid
Heb de tijd nog geweten dat onze landsverdediging met typmachines met eraan verbonden ponsbanden werkte. Nadien heb ik computerles gevolgd en dat was zoals je terecht opmerkte in dos. Heb trouwens mijn volledige cursus nog op zolder bewaard. Twaalf jaar geleden kreeg ik van mijn wederhelft mijn eerste laptop cadeau en er ging een hele nieuwe wereld voor mij open. Programmeren heb ik sedertdien nog niet gedaan. Misschien dat ik dit toch weer aanleer, als mijn gezondheid het toelaat tenminste. Zal nog een uitdaging worden.

cve

Medewerker
Forumleiding
Mijn eerste computer was eentje met Windows 98 erop. Een packard Bell desktop. Daarmee heb ik mijn eerste stappen in de pc wereld gezet, al snel had ik een laptop met windows 95 erbij, dan kwam er in de plaats van de Windows 98 pacard Bell desktop door een pc hersteller ineen gestoken spik splinter nieuwe Windows XP desktop met een AOC scherm en een AMD 3000 erin. Dat was toen een echte game pc. Toen was die razend snel, kon toen alle games met groot gemak aan. Daarna kwam er een packard bell laptop eveneens met Windows XP, die kwam in de plaats van de desktop. Zo ben ik verder gegaan tot nu op heden met helemaal niets, maar er komt wel weer wat, maar ben op zoek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan