Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Heb op mijn 1ste hd Windows 7 staan. (Deze schijf is onderverdeeld in "Systeem" "HP (Windows 7) " " Factory Image"
Heb een 2de hd geinstalleerd met Windows XP.
Als ik ze beiden loskoppel starten ze op zonder problemen.
Maar beiden aangekoppeld heb ik geen keuze mogelijkheid en start hij dus op in Windows 7.
Heb dan Easy BCD 1.72 geinstalleerd en nu krijg ik wel de keuze om te starten onder XP maar als ik deze keuze maak start het venster opnieuw op en moet ik toch Windows 7 nemen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Alvast bedankt. Carine

PC gegevens:
Motherboard Specifications, IPIEL-LA3 (Eureka3) HP Pavilion p6230be Desktop PC - HP Customer Care (United States - English)
 
Hallo,
Heb op mijn 1ste hd Windows 7 staan. (Deze schijf is onderverdeeld in "Systeem" "HP (Windows 7) " " Factory Image"
Heb een 2de hd geinstalleerd met Windows XP.
Als ik ze beiden loskoppel starten ze op zonder problemen.
Maar beiden aangekoppeld heb ik geen keuze mogelijkheid en start hij dus op in Windows 7.
Heb dan Easy BCD 1.72 geinstalleerd en nu krijg ik wel de keuze om te starten onder XP maar als ik deze keuze maak start het venster opnieuw op en moet ik toch Windows 7 nemen.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? Alvast bedankt. Carine

PC gegevens:
Motherboard Specifications, IPIEL-LA3 (Eureka3) HP Pavilion p6230be Desktop PC - HP Customer Care (United States - English)

volgens mij moet je op de eerste schijf windows xp zetten en op de 2de windows 7 dan zou het wel moeten lukken
 
Heb dit filmpje bekeken, waar 1 schijf word gedeeld in 2. Dit hou ik echter voor het laast. Omdat ik graag met 2 schijven van 1 T had gewerkt.
Grts Carine

voor mij zijn er twee suggesties: ofwel hang je de xp schijf als master, ofwel verander je de bootorder van de schijven in je bios. maar ik geef toe dat ik niet alle functies van w7 ken die ze daarvoor voorzien.
 
Je kent easybcd, dat spaart al een boel werk.
In windows7 nog niet getest, maar in easybcd moet je kiezen om de vista loader te herstellen.
Windows7 gebruikt dezelfde loader die in vista zit, easybcd is ook geupdate voor windows7.
Ik zal het tool eens installeren op mijn testpc als het niet werkt.
Je hebt het over schijven van een terra, dat zullen wel sata zijn.
Zelfs op de oude schijfjes speelt master/slave geen enkele rol meer sinds de komst van de bootloader in vista/seven.
Het standaardsysteem kan je later in windows 7 nog in stellen, maak eerst die bootloader in orde met easybcd.
Als je XP naast windows 7 wil moeten normaal beide schijven aangesloten zijn voor je XP/7 installeerd.
Ik weet niet of easybcd de mbr op je XP schijfje gaat overnemen.
Als het niet lukt via de herinstallatie van die seven bootloader moet je die XP of seven herinstalleren, maar je beide schijven MOETEN aangesloten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoy,
- Heb de schijven onderling met elkaar geruild, maar het blijft windows 7 die opstart.
- Dan terug een nieuwe installatie op mijn (sata hd's) zoals hierboven beschreven, maar resultaat blijft uit.

Zal nu toch eens proberen om één hd te splitsen, zodat ik toch eens mijn werk kan hervatten. (Veel soft draait namelijk niet onder éérst genoemde) Maar ik blijf toch uitkijken in deze topic of er misschien toch iemand met een oplossing komt.

Toch bedankt allemaal. Grts Carine
 
Heb nu dus de schijf in twee gedeeld, XP erop en het programma EasyBCD.
Dit maal vond hij direct zelf de 2 versie's van windows. Ik had dus voor 1 keer wel het keuze venster dat werkte, en kon dus overschakkelen naar Windows 7.
Maar éénmaal hier beland kan ik niet meer terug.
Het keuze venster (windows opstartbeheer) heeft aan " Kan windows niet starten.......... Bestand :\ntldr Status: 0xc000000f kan de geselecteerde toepassing niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is."
Deze tekst krijg ik voor die 2de hd & voor de 1ste die ik dus had gedeeld volgens het filmpje waar Ivan over sprak.
Dus ben ik terug bij af, of nee inplaats van 2 schijven van een Terra heb ik nu 1/2 halve schijf over.
 
Dit maal vond hij direct zelf de 2 versie's van windows. Ik had dus voor 1 keer wel het keuze venster dat werkte, en kon dus overschakkelen naar Windows 7.
Maar éénmaal hier beland kan ik niet meer terug.
Het keuze venster (windows opstartbeheer) heeft aan " Kan windows niet starten.......... Bestand :\ntldr Status: 0xc000000f kan de geselecteerde toepassing niet laden omdat de toepassing ontbreekt of beschadigd is."
Deze tekst krijg ik voor die 2de hd & voor de 1ste die ik dus had gedeeld volgens het filmpje waar Ivan over sprak.
Dus ben ik terug bij af, of nee inplaats van 2 schijven van een Terra heb ik nu 1/2 halve schijf over.

Je hebt 2 mbr, 1 van xp, en 1 van windows7 omdat je xp laatst installeert, en XP kan niet overweg met de loader van windows 7 waardoor deze word beschadigd.
Nu wil je van windows 7 opstarten, maar de mbr van windows 7 is corrupt omdat er een nieuwe mbr is aangemaakt door installatie van XP.
Daarom moet je wanneer je XP laatst installeerd de mbr van vista/windows 7 herschrijven, met de opstartoptie XP bij.

hIER STAAT ALLES WAT JE NODIG HEBT
Je hebt de mbr NIET herschreven.
hEB JE DE OPTIE " MANAGE BOOTLOADERS " WEL GEBRUIKT.
Na selecteren van het default os moet je drukken op de knop
" write MBR "
REINSTALL THE VISTA BOOTLOADER
Nu word de mbr van windows 7 herschreven (hersteld) en de optie " starten van XP " word bij geschreven in de mbr van windows 7
Enkel deze mbr kan beide systemen starten.
Je moet leren eerst zeer aandachtig te lezen wat er geschreven word, en pas daarna aan het werk gaan.

PS: Ik vraag me af waarom je niet eerst XP installeerd, en daarna pas windows 7.
Dan heb je easybcd niet nodig.
De setup van windows 7 zorgt dan voor alles.
 

Bijlagen

  • mbr.JPG
    mbr.JPG
    57.8 KB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:
Had goed gelezen hoor.
Van de 2 hd's heb ik windows 7 als laatste geinstalleerd. En zoals je in je voorlaatste bericht aanhaalde heb ik ook de "reinstall" gedaan.
Toen dit ook niet lukte heb ik de eerste schijf in 2 gedaan. En daar ik nu niet de keuze had (door die hersteldvd's) heb ik hier xp laatst geinstalleerd. Ook dit lukte niet, en heb dus ook deze weer verwijderd.
Ik denk nu eerder dat die dvd's van HP zo geschreven zijn dat er niets aan de boot kan veranderd worden. (anders had het er toch met jullie klaar en duidelijke uitleg, al moeten staan) .
Grts Carine
 
De hersteldvd's zijn van windows 7. Daarom dat dit zo ambetant is. Op die schijf kan ik niets anders uitvoeren, zoals schijf delen en dan als laatste ( de nieuwste versie) deze erop, hij verweiderd dan telkens mijn partities en sta ik terug even ver.
Of bestaat er ergens een soft dat als ik die xp eruit haal en dat ik hem kan opstarten via usb als externe hd met alle functies? Dus dat ik daar dan nog mijn software kan installeren en gebruiken?
 
Normaal moet het werken als je xp er naast installeerd wanneer je easybcd juist gebruikt, maar het zou me niets verbazen als hp de mbr heeft ' gepersonaliseerd '
Doen ze soms ook met het bios, heb het mee gemaakt.
Ik stel voor dat je eerst xp installeerd, dan de iso van windows 7 download (de officiele is wel in het Engels maar kan je aanpassen, ook met de home premium is het reeds gelukt om te doen)
geef je officiele key in tijdens installatie, word die niet aanvaard, ga dan verder zonder.
Op het laatst automatisch of als het niet wil telefonisch activeren en klaar.
Je moet natuurlijk de windowsversie selecteren die oorspronkelijk op je pc stond.
Gaat dit niet, geef berichtje dan post ik de oplossing nog om de keuzelijst met alle versie's te krijgen.
Je vind de downloadlocatie's van de officiele iso in bijlag.
 

Bijlagen

  • seven iso downloadlinken.pdf
    28.9 KB · Weergaven: 129
Ok bedankt, zal deze manier eens proberen als ik toch nog eens mijn pc moet herbeginnen van het begin. Had nu juist alle software er terug opgezet om eindelijk eens terug aan het werk te kunnen.
Had het verleden week ook al eens geprobeerd met een gewone versie van Windows 7 (geinstalleerd na xp) maar dan zonder die software EasyBCD , en toen lukte het ook al niet.
Kan EasyBCD het dan wel, ook al heeft hp iets veranderd in de bios? Of word de bios terug normaal met een gewone installatie?
En is het de bedoeling dat EasyBCD op 1 versie van windows komt, of moet het op beide versie's?
Grts Carine
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan