Status
Niet open voor verdere reacties.
Z

zorro

Gast
ik weet dat win8 naast win7 mogelijk is maar bij het opstarten krijg je enkel windows8 opgestart via een duelboot maar ik wil 7 ook nog gebruiken kan mij iemand zeggen hoe ik dat moet doen dat ik kan kiezen bij het opstarten zoals xp-win7.
 
Ben je zeker dat je Windows 8 op je tweede partitie (meestal "D") hebt geïnstalleerd en niet op je C-partitie ?

Wanneer je naar msconfig gaat en daar het tabblad Computer opstarten bekijkt, hoeveel besturingssystemen worden er dan vermeld ?
 
blue motion. heb deze nog niet uitgevoerd maar ik zou dit willen doen maar dan is het wel de bedoeling dat ik de 7 ook nog kan gebruiken.
 
ik heb je je eigen topic gegeven ...

ik snap eigenlijk niet wat je bedoeld ...
eerder zei je dat de installatie probleemloos verlopen was om de windows 8 te installeren op een 2 de partitie samen met de windows7
zelf heb je er een artikel over geplaatst ...http://www.pctuts.be/f394/windows-7-win8-naast-win7-42634/#post149549

ok om verder op je vraag in te gaan ...doe je het volgende
klik start en type in het zoekvenster " msconfig"
klik verder op " msconfig"
klik op de tab " computer opstarten ...
je zie nu de 2 besturingssystemen vermeld staan ...
selecteer de regel windows7 en klik op de button "als standaard instellen "
bevestig dit met toepassen en ok .( een herstart van je systeem is aanbevolen ...)
letop deze zal nu ook met de win7 opstarten indien jij zelf de computer verder laat gaan ...
509630ed6d580-Snap_2012.11.04_10.02.56_001.png
 
nee qtex was dat inderdaad van plan maar op mijn hp stond de 7 op die heb ik volledig verwijderd en daar op de c de win8 geinstalleerd.dus dat is vlekkeloos verlopen.het gaat nu voor mijn tweede pc asus daar zou ik graag mijn win7 laten staan dus op de c en op de d mijn windows8 op installeren maar dus is mijn vraag hoe kan ik ze allebei gebruiken? ergens heb ik gelezen dat dit mogelijk is vandaar dat ik zowel met de 7 en de 8 wil werken.maar bij het opstarten krijg je geen keuze dus moet dit op een ander manier mogelijk zijn.
is het nu duidelijk uitgelegd qtex ik weet dat het soms verwarrend overkomt hiervoor mijn excuses.
 
je bedoeld toch niet dat je de 2 besturingssystemen gelijktijdig wilt gebruiken op de asus ....
dit kan enkel als je de windows8 in en virtuele omgeving installeerdt ....
 
zorro toch even voor alle zekerheid deze vraag.
Gaat het om één harde schijf met een C: en D; partitie of om 2 harde schijven.

maar bij het opstarten krijg je geen keuze dus moet dit op een ander manier mogelijk zijn.

Dat is zeker mogelijk , zelfs zonder in virtuele modus te installeren. Zelfs zonder dat bij het aanzetten van de computer de verschillende besturingssystemen verschijnen.
 
swake: het gaat om een schijf in 2 gedeeld c en d dus op c win7 en op de d win8 ik wil gewoon de keuze bij het opstarten van de computer
bv windows vista
windows 7
 
zoals ik eerder al heb meegedeeld ..
indien je de win8 op de 2de partitie gaat installeren in een dualboot met de win7 op de 1ste partitie (welke de C vertegenwoordigd) dan maakt de win8 tijdens de installatie procedure een keuze menu aan ..
tydens de installatie van de win8 zal de pc meermaals heropstarten en zal je ook dit keuze menu te zien krijgen ...
je mag echter tijdens de installatie procedure van de win8 dit keuze menu niet gebruiken ...
je laat de pc telkens zelf verder gaan tot de windows8 installatie de vermelding weer geeft " configureren voor de eerste ingebruikname "
vermits deze vermelding gebeurd in de windows8 installatie start ook hier de windows8 verder op .....
je kan nu de windows 8 gebruiken , en het nodige gaan installeren zoals een antivirus en de 8 momenteel beschikbare updates ..
na het downloaden van deze updates en het installeren is het nodig de pc te laten herstarten om de updates te laten configureren ...
m.a.w. laat de pc zijn werk doen ...
pas nadat de windows 8 terug opgestart is en up to date is , start je de msconfig op ...en in de tab " computer opstarten " zie je de 2 besturingssysteems vermeld staan ..
selecteer hier het besturingssysteem welke je als standaard wilt instellen ...en je bevestig dit met toepassen en ok ...

opmerking de win7 bevind zich wel op de C maar indien je de windows 8 opstart eigend deze zich de letter C toe en verkrijgt de partitie waar de windows 7 zich op bevind een andere stastions letter D ook zal je zien dat elk aangesloten externe opslag een andere stastions letter krijgt toegewezen ...
evenzeer zijn deze echter bereikbaar via deze computer ..
start je de windows 7 terug op dan zie je dat deze zich weer de letter C heeft toe geeigend en de windows8 heeft dan ook een andere letter ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan