Status
Niet open voor verdere reacties.
problemen blijven zich ophopen, heb net moederbord laten vervangen en kom nu tot de conclusie dat de XP Home de dvd stations niet ziet heb kabels en jumpers gecontroleerd en is allemaal correct ook vindt ik het raar dat hij een diskette-station aangeeft daar ik helemaal geen diskette-station heb. :vraagteken:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit probleem is opgelost, heb diskette-station verwijderd in bios en wat de dvd -stations betrof zat toch en kabel verkeerd ingeplugd op het moederbord. Heb nu nog een vraagje over de boot instellingen van de bios, hieronder de verdeling;

IDE Primary master None
IDE Primary Slave None
IDE Secondery Master TSSTcorp CDDVDW S => Dvd station
IDE Secondery Slave Optiarc DVD RW AD => Dvd station
IDE Third Master Maxtor => Harde schijf
IDE Fourth Master None
IDE Fifth Master None
IDE Sixth Master None

Is deze (opstart)instelling goed om eventueel een herinstallatie te doen van dvd-station
 
Ja, met de huidige instelling zal er geboot worden van cd/dvd als er een bootable cd/dvd in zit.

Nu zit je eigenlijk met een vertraging tijdens het opstarten, hoelang die vertraging duurt varieert van bord tot bord en evt van instellingen in het bios. Dit kan pakweg 1sec tot ...? duren, als je geen last hebt van die vertraging dan zou ik het zo laten, anders de primary master en slave verplaatsen achter de 3de master (harde schijf) en naargelang welke drive (*) je zal gebruiken om de installatie te doen deze dan als 1ste boot zetten en de andere dan na de HD.

Dit zou er dan zo uitzien,

(*) IDE Secondery Master TSSTcorp CDDVDW S => Dvd station
(*) IDE Secondery Slave Optiarc DVD RW AD => Dvd station
IDE Third Master Maxtor => Harde schijf
IDE Primary master None
IDE Primary Slave None
IDE Fourth Master None
IDE Fifth Master None
IDE Sixth Master None

(*) Nu staan je beide writers voor je HD, 1 van die 2 mag je nog achter je HD zetten, gelijk welk een, master of slave speelt hierbij geen rol.

Maar zoals ik al had vermeld,
als je geen last hebt van de vertraging kan je het gewoon laten zoals het is, booten van cd/dvd zal automatisch gebeuren als er in 1 van je writers een bootable cd/dvd inzit.

k'Vraag me wel af waarom de primary's niet gebruikt worden, zijn die voorbehouden voor sata misschien?
 
Maar zoals ik al had vermeld,
als je geen last hebt van de vertraging kan je het gewoon laten zoals het is, booten van cd/dvd zal automatisch gebeuren als er in 1 van je writers een bootable cd/dvd inzit.

k'Vraag me wel af waarom de primary's niet gebruikt worden, zijn die voorbehouden voor sata misschien?

heb momenteel geen last van vertraging maar kan de pc in de instelling die bij mij staat opgegeven gebruikt worden om de pc op te starten van cd voor een nieuwe installatie van Windows of bij problemen "Ultimate Boot CD of Active Boot Disk te gebruiken om eventueel te herstellen :vraagteken:
 
kan de pc in de instelling die bij mij staat opgegeven gebruikt worden om de pc op te starten van cd voor een nieuwe installatie van Windows of bij problemen "Ultimate Boot CD of Active Boot Disk te gebruiken om eventueel te herstellen :vraagteken:
JA, want jou dvd drive('s) staat VOOR de HD.

Als je de pc opstart dan loopt ie de boot volgorde af die in het bios ingesteld staat, vandaar dat ik het had over mogelijks opstartvertraging.

Normaal slaat ie nu je primary's over omdat die op NONE (uitgeschakeld) staan, maar wij hebben hier nog een bordje gehad die ook nog eens AL de None's afliep, dit was duidelijk te zien op de postscreen en de lange wachttijd op die None's :/ een bios update om dat op te lossen was er niet
Maar jij hebt geen last van vertragingen, dat zal wel goed zitten dan.

Bij de moderne (?) moederborden (of bios?) krijg je normaal gezien ook nog een extra boot-optie (een Boot Device menu) als je eerste boot niet de HD is met de boot loader op. Om in dat menu te komen moet je een bepaalde toets indrukken, die toets staat dan vermeld daar waar er ook vermeld word welke toets je moet indrukken om in het bios te geraken (doorgaans, press del to enter setup ofzo iets) en is in veel gevallen F12, maar dit kan ook F8 (zoals voor veilige modus) of een andere toets zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan