Een standaard back-up maken met Ghost 15

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een "Rescue disk" van 'Norton Ghost 15', waarvan ik ook de 'Licence Key' heb. Werkt trouwens prima, zonder installatie op PC!
Momenteel heb ik op een andere harddisk een W7 geïnstalleerd, tezamen met Office 2010 en alle mogelijke praktische software.
Alles staat op één partitie van +/- 280GB.
Mijn vraag is nu, kan ik hiervan een image maken op een externe harddisk, en kan ik deze image gebruiken om op een andere harddisk te zetten. Een harddisk die eventueel kleiner of groter is?
Het huidige volume op deze partitie bedraagt 28GB. Als ik hiervan een image maak wordt deze dus wel gecomprimeerd.
Maar toch heb ik mijn twijfels!
 
dat je een image kunt aanmaken om vervolgens op een andere HD te zetten kan best ook al is de image maar 28GB groot en de HD 120GB of groter...
het probleem waar je tegen aan loopt indien je dus de bedoeling heb om zowel de Windows te gebruiken welke je gebruikt heb om deze image aan te maken als mede de HD waar je de image op zet is dat je met 1 licentie 2 windows gebruikt en dit door Microsoft wellicht opgemerkt zal worden ..
met gevolg dat je op beiden versie de melding ga verkrijgen dat de Windows die je gebruikt niet legaal is en dient geactiveerd te worden ..
m.a.w.
je kan een image aanmaken en deze bewaren op een externe schijf , om deze enkel terug te gebruiken op de pc waarvan je deze image heb verkregen en niet om een ander systeem te voorzien van een Windows!
 
Ik heb me spijtig genoeg niet volledig verwoord.
Het is dus wel degelijk de bedoeling om een back-up te maken met alle toeters en bellen!
Deze back-up laat ik maagdelijk op de externe harddisk staan.
Indien mijn PC het een dezer jaren begeeft, hetzij de PC zelf of mijn interne harddisk, dan zou ik graag mijn vorige versie willen bezigen.
Met het voordeel dat deze nog niet te hard bezoedeld is!
 
Beste Pieter,

Mijn vraag is nu, kan ik hiervan een image maken op een externe harddisk, en kan ik deze image gebruiken om op een andere harddisk te zetten. Een harddisk die eventueel kleiner of groter is?

je kan inderdaad perfect deze image op een andere interne harde schijf (HDD, al dan niet hybride, of SSD) zetten en deze dan gaan gebruiken in dezelfde computer, maar dus niet op twee verschillende computers.

Kan je je vraag nog wat meer toelichten zo komen we te weten wat je precies wil bereiken ?
 
@ Pieter
zoals ik eerder al vermelde en zoals ook Jack Flash laat horen kun je dus enkel de image gebruiken op dezelfde computer ..
m.a.w. je kan de computer herstellen met het terug plaatsen van deze image ..
tevens indien je aanwezige HD moest stuk gaan en je wilt deze dan vervangen kun je ook de image terug plaatsen op een nieuwe HD in deze computer .
**je kan dus niet de image gaan gebruiken op een 2de computer .
 
Kleine aanvulling nog: op voorwaarde dat er wordt rekening gehouden met de grootte van de nieuwe HDD / SSD en de grootte van de "getransplanteerde" C-partitie. Mogelijk dien je deze laatste eerst te verkleinen wanneer je met een te krap bemeten SSD gaat werken of momenteel met een te grote C-partitie werkt.
 
Hetgeen ik dus nu geleerd heb, dat is dus dat ik mijn partitie véél kleiner moet maken. Daarna kan ik een back-up maken,(van een propere installatie!).
Deze kan ik dan ten allen tijde terugzetten.
Als mijn PC het dan begeeft, dan kan ik deze back-up dus niet gebruiken om op een nieuwe PC te zetten?
 
ik gebruik de Acronis Treu Image 2013 als ik dus een backup ( image ) aanmaak van mijn C dan is deze image nu momenteel 52 GB groot ..
de C echter is ruim 280GB groot en van deze 280 GB is er ruim 102 GB in gebruik...
moet ik om een of andere reden de image terug gebruiken ..bijvoorbeeld omdat mijn HD stuk is ...
dan hoef ik zelfs niet s te doen dan gewoon op te starten vanaf de opstart cd van de Acronis met de externe schijf aangesloten op de pc ..
is de pc opgestart vanaf deze opstartcd dan selecteer ik de optie om een recovery herstel te doen .
m.a.w. ik selecteer de backup die op de externe schijf bevind om deze op de nieuwe HD te zetten ..
de backup ( image ) is maar 52 GB maar de C word dan ter grote van 280 GB aangemaakt .

**concreet je kan de backup best gebruiken om op een nieuwe HD te zetten als deze nieuwe HD in dezelfde pc komt te zitten ...
en NIET in een andere pc !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan