Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
De voorlopers van de PC die wij nu kennen.

Highlights

Highlights

Highlights


%20by%20Auction%20Team%20Breker%20K%F6ln%20Germany.jpg


%20by%20Auction%20Team%20Breker%20K%F6ln%20Germany.jpg


%20by%20Auction%20Team%20Breker%20K%F6ln%20Germany.jpg
 
Altijd leuk om eens te bewonderen. Je moet je eens afvragen wat een computer binnen 20 jaar gaat kunnen en hoe die eruit zal zien.
 
µProffessor was al een leuk ding, ZX81 van Sinclair was veel leuker ... C64 kon je zelfs Eproms programmeren voor electronica projecten ..... leuke tijd!
Ik mis ze ...
Mijn MBLE -scoop 2 kanaals, BEM 016 zelf gebouwd ... leuke tijd
Kennisgeving voor omleiding
 
Geweldige manual; Von Nueman architectuur, Electronic part van voeding tot..., programmic logic, ...
Elke informaticus zou dit eens van dichtbij moeten bekijken. Want tegenwoordig zijn die zelfs totaal verloren wanneer ze op een command line prompt belanden... triestig soms.

Mee eens. Ik denk dat men dan iets beter begrijpt hoe een computer van de huidige tijd werkt.
Maar een elekrtonica opleiding is wel een pre om de schema's te lezen. Zodat je iets van and, nand en or enz. poorten af weet.
 
Ja, een electronische achtergrond is wel een grote plus. Niet iedereen weet wat een flipflop is enzo. Allemaal basis van de huidige digitale ontwikkelingen. Maar zelfs een schema van een voeding is nog altijd van toepassing.
Ik had onlangs men assembler nog eens uit de kast gehaald, maar blijkbaar werkt dat allemaal nietmeer zoals ik gehoopt had. De ontwikkelomgeving heeft zich naar hogere niveaus verheven... alleszinds toch onder Microsoft. Linux laat op dat vlak nog iets meer toe denk ik.
 
Ik heb nog altijd een printplaat en boeken van Elektuur om digitale techniek te begrijpen. Digiboek 1 en 2 waren samen met een te bestukken printplaat alles wat je nodig had om wegwijs te raken. Het vervolg was natuurlijk de praktijk. Heb nog diverse boeken van Elektuur met allerhandig schakelingen in. Heerlijke tijd.
Mijn 2de computer was een volledige zelfbouw. De "Flex". Heel veel geld gekost om zelf te maken. Maar ik heb er veel van opgestoken. Heerlijke tijd gehad.
 
Ik had de tijd niet om in die tijd een computer zelf te bouwen, maar Elektuur was wel mijn favoriete maandblad. Ik had ook alle boeken die uitgeven werden door Elektuur. Als ik me niet vergis was daaronder 1001 schakelingen. En natuurlijk niet te vergeten elk jaar het juli/augustus nummer met meer dan 100 schakelingen. Prachtige tijd was dat en veel geleerd over de werking van elektronica.
Je had in Nederland ook het tijdschrift Radio Bulletin ( RB ) waar ik de nodige informatie vergaarde.
 
image020.jpg


het parade paardje van je eerste zelfbouw radioke. bezit RB,Elektuur vanaf 1974 ... totdat ik huwde, elex het kleine broertje van elektuur en het klein broertje van RB, eerste nummers waren in krantvorm, de naam ontsnapt me voor het ogenblik (al dan niet opgegeten door muizen).
gelukkig bezit Elektuur, vanaf 1990 tot heden, op cd/dvd
 
Leuk om mensen te treffen die ooit in de jeugd dezelfde hobby hadden.

Toen ik een jaar of 13 was krijg ik mijn eerste Philips Bouwdoos. Een doos vol met elekronica spullen waar je van alles mee kon bouwen. Zo ook een radio en kon hiermee toen zelfs de piloten in de cockpit van de vliegtuigen die overvlogen horen communiceren met de luchthaven.

Ik heb een website gevonden van zo'n bouwdoos EE-20 bouwdoos EE8 EE20

c3-radio-500.jpg
 
Ja, luchtvaart gebruikt nog steeds AM voor hun radiocommunicatie. Dit geeft het minste storingen. En zulke radio is vrij gemakkelijk te bouwen.
 
Dit haalt allemaal herinneringen bij me op. Mijn eerste homecomputertje was een commodore64 waar ik kleine programmaatjes leerde op schrijven in basic.
Elektronica heeft me ook altijd geïntresseerd. Het is zo dat ik zelf computers heb leren bouwen en verbouwen.
 
Wat is het toch heerlijk te kunnen terugblikken naar die mooie jaren. Het voordeel van onze leeftijd. Als kersverse 65ger, ben ik blij met en dankbaar dat ik dit alles heb kunnen meemaken vanuit het begin. Denk dat het op vandaag bijna onmogelijk is om nog mee te kunnen. Ik kan een aardig stukje solderen maar de moderne ic's zoals in een pc en alle grotere zaken (of kleine), daar zie ik het niet meer zitten. Zelfs niet met mijn zopas geroneveerde ogen. Je hebt er speciale zaken en degelijke opleiding voor nodig om dit tot een goed einde te brengen. Maar zoals wij, alles vanuit onszelf als hobby, dat is niet meer te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan