Eigen router op TN Fibernetmodem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste,

Ik heb een andere draadloze router besteld LAN 1Gbit en Wlan 300 Mbit en wil deze binnenkort op mijn telenet modem die fibernet heeft aanhangen.
ik heb fibernet waar ook de draadloze modem inzit maar die is toch ontzettend zwak hier en mijn max snelheid tussen laptop en modem is 65Mbps.
Mijn collega heeft dezelfde router met een goede externe wlan in usb model haalt hij 300 mbit tussen laptop en router en dat zou ik ook willen hebben om grote files naar elkaar toe te copieren.

Zijn er hier mensen bij die mij kunnen vertellen wat ik allemaal moet veranderen in mijn telenet en/of in mijn eigen router ?
Ik bedoel hiermee DMZ,de utp kabel die van de telenet modem komt moet die in in LAN1 of LAN2 enz gestoken worden of in WAN ???
hoe zit het met het IP gedoe in mijn telenet en in mijn router zelf en DHCP?

Graag alle info het is van harte welkom

Dave
 
De eerste "fout" die mensen maken als ze draadloos willen werken is het aanschaffen van een Wireless router. Op zich is dit geen ramp, maar dan ga je een dubbele routering opzetten waar het eigenlijk niet echt nodig is en anders kan.
De gemakkelijkste manier om alles op te zetten is je modem verbinden met de WAN kant van die Wirelss router.
Je wireless netwerk op deze router kan je best beveiligen op WPA2. Het kanaal zet je ook best op een ander kanaal dan je telenet modem, ik weet alleen niet welk kanaal telenet gebruikt... (channel 1)? Bij een bandbreedte van 20MHz kan je best één van volgende kanalen instellen: 1 - 5 - 9 - 13. Altijd 4 posities tussenlaten bij IEEE 802.11g en hoger.
DMZ heb je niet nodig, afblijven. DHCP opzetten op je Wireless router. range en subnet spelen minder rol daar je 9/10 NAT gaat toepassen.
Laat even weten welke wireless router je aangeschaft hebt.
 
De eerste "fout" die mensen maken als ze draadloos willen werken is het aanschaffen van een Wireless router. Op zich is dit geen ramp, maar dan ga je een dubbele routering opzetten waar het eigenlijk niet echt nodig is en anders kan.
De gemakkelijkste manier om alles op te zetten is je modem verbinden met de WAN kant van die Wirelss router.
Je wireless netwerk op deze router kan je best beveiligen op WPA2. Het kanaal zet je ook best op een ander kanaal dan je telenet modem, ik weet alleen niet welk kanaal telenet gebruikt... (channel 1)? Bij een bandbreedte van 20MHz kan je best één van volgende kanalen instellen: 1 - 5 - 9 - 13. Altijd 4 posities tussenlaten bij IEEE 802.11g en hoger.
DMZ heb je niet nodig, afblijven. DHCP opzetten op je Wireless router. range en subnet spelen minder rol daar je 9/10 NAT gaat toepassen.
Laat even weten welke wireless router je aangeschaft hebt.

een D-link 645 Dragon, kanaal bij telenet is 7 en bandbreedte staat op auto.
Kan ik niet beter het volgende doen:
utp kabel van telenetmodem naar wlan van d-link
de wifi van de fibernet uitschakelen want de bedoeling is om maar 1 router te hebben draadloos als bedrading . Dus draadloos gaat dan over de d-link en ook mijn andere vaste pc's sluit ik erop aan maar dan wel bedraad.
En dat DHCP gedoe moet ik die opzeten in de d-link router ???

moet ik hier iets aan veranderen?
DMZ adres 192.168.0.0

LAN-configuratie
LAN-subnet 192.168..1

WAN-configuratie
IP-adres 84.197.25.54



ik heb ook dit gevonden juist op het net zo heeft iets dat bij hem gedaan:

1) Reset (met knopje aan de achterkant). (Als dit op je router staat)
2) Computer verbinden met LAN1-poort.
3) Inloggen op de webinterface van de router.
4) IP-adres van de router wijzigen naar 192.168.0.254.
5) DHCP-server uitschakelen.
6) LAN1 van de router verbinden met één van de LAN-poorten van de Telenet modem/router.
7) Inloggen op 192.168.0.254 en WiFi beveiligen.
 
Onderstaande stappenplan zou ook een optie kunnen zijn om dubbele routering te vermijden. Op die manier ga je de "router" gebruiken als een Access Point omdat je verbinding maakt op zen interne LAN kant en zen DHCP uitschakeld. DHCP wordt op deze manier verkregen van je Telenet modem. DHCP moet altijd ergens vandaan komen, deze service voorziet je netwerk endpoints van een geldig IP adres, subnet, gateway en DNS informatie.
 
Het kanaal zet je ook best op een ander kanaal dan je telenet modem, ik weet alleen niet welk kanaal telenet gebruikt... (channel 1)?

onze installateurs zijn verplicht op kanaal 6 te installeren...

ik vind dat geen goed idee, want concreet kan het zijn dat je erg zwak signaal overhoudt (interferentie) als er veel andere WLAN van TLN actief zijn in je buurt ( vooral stadsgebied ). TLN heeft tenslotte de hoogste saturatie van signaal in Vlaanderen. vandaar dat ze ook op 'mijntelenet.be' de optie open maakten een ander kanaal te selecteren (vroeger tot 12, nu tot 11; mijne staat op 11 nu).

jammer dat de router al gekocht is, want ik zou eerst spelen met mijn frequentie. kan verbluffend goede resultaten geven.
 
Laatst bewerkt:
Onderstaande stappenplan zou ook een optie kunnen zijn om dubbele routering te vermijden. Op die manier ga je de "router" gebruiken als een Access Point omdat je verbinding maakt op zen interne LAN kant en zen DHCP uitschakeld. DHCP wordt op deze manier verkregen van je Telenet modem. DHCP moet altijd ergens vandaan komen, deze service voorziet je netwerk endpoints van een geldig IP adres, subnet, gateway en DNS informatie.

Heb ik ook al meegespeeld maar geeft weinig resultaat hier, trouwens mijn verbinding tussen router TN en Laptop is 65 Mbps. Ik snap niet waarom ze dat zo laag brengen telenet is met alles de beste maar met dit helaas niet daar ben ik ontevreden over nu heb ik 300 Mbps als ik bestanden wil copieren naar pc's is dat op 10 min gebeurd via telenet op 65 Mbps duurd dat 22 a 25 min.
Nee ik ben zeer tevreden over mijn nieuwe router zo heb ik terug wat ik wil.
Ook het signaalsterkte van de TN router is zeer slecht vindt ik.
Als je de signalsterkte gaat vergelijken is die van TN zo slecht dat je denkt van ...
Nu werkt alles ok hier dus bedankt iedereen
Dave
 
1: blij dat je je volle snelheid weer hebt.
2: jammer dat je mijn tip niet uitprobeerde. TLN gebruikt een motorola router in hun device die zeker voldoet aan alle standaarden. het zou dom zijn van een ISP om een slecht device te gebruiken.

3: we gaan dit gezien opgelost dus op slot gooien...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan