ervaringen / kwaliteit /service MAC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eens een algemeen vraagje : iemand vroeg mij recent of the interessant zou zijn om een mac te kopen. Heb intussen enkele winkels afgelopen en heb de indruk dat de apple freaks een en al lof zijn voor hun materiaal terwijl anderen die bvb beide systemen verkopen toch een andere klok luiden.
Service aan een mac zou bvb zeer duur zijn (HD vervangen kost 100-den €'s) en men is de computer voor minstens een week kwijt. Men kan zelf geen HD wisselen , enz. Er is slechts 1 jaar garantie en voor meer moet men zwaar in de buidel tasten ! Snelheid : I7 processor met een redelijke SSD schijf werkt evensnel op grafische programma's als een MAC.
Anderzijds is er het gebruiksgemak en de veiligheid op Mac.
 
Mac is inderdaad duur , maar wel zeer ideaal als je een computer wil gebruiken voor multimedia doeleinden.

Men kan zelf geen HD wisselen ,
Dat is wel iets nieuws voor mij.

Service aan een mac zou bvb zeer duur zijn (HD vervangen kost 100-den €'s) en men is de computer voor minstens een week kwijt.

Wat denk je dat dit bij computers met een windows OS ook niet het geval is.
Minstens 50,00 € om gewoon eens te kijken wat er scheelt , en dan heeft men er nog niet aan gewerkt.
Minstens een week dat vind ik al zeer snel .

Er is slechts 1 jaar garantie en voor meer moet men zwaar in de buidel tasten

Er was slechts 1 jaar garantie. Apple heeft zich moeten aanpassen aan de wetgeving en moet nu 2 jaar garantie geven.

http://images.apple.com/benl/legal/statutory-warranty/Belgium_Dutch_Statutory_Warranty.pdf
 
Wat denk je dat dit bij computers met een windows OS ook niet het geval is.
Minstens 50,00 € om gewoon eens te kijken wat er scheelt , en dan heeft men er nog niet aan gewerkt.
Minstens een week dat vind ik al zeer snel .

Bedoel eigenlijk : voor windows koopt men een hd schijfje en kan men zelf installeren als men er iets van kent , bij macbook air zou dit al niet kunnen.
 
Heb je al eens een kijkje genomen op deze link ? Mac Repair - iFixit

Mac doet mij altijd wat denken aan de Millet jassen van vroeger: je kan moeilijk ontkennen dat er bij veel gebruikers geen vorm van snobisme mee gemoeid is.

ifixit : bedankt voor de link maar ziet er me wat oppervlakkig uit....

Inderdaad : een beetje een kunstmatige hype , op tv ziet men steevast apple pc en men is niet altijd grafisch bezig (toch niet in flikken Maastricht...)
 
Bedoel eigenlijk : voor windows koopt men een hd schijfje en kan men zelf installeren als men er iets van kent , bij macbook air zou dit al niet kunnen.

Waarom niet? Software is software. Een OS is een OS. Of het nu Microsoft Windows is, Linux of Max OS X.
Apple - OS X Mountain Lion - Move your Mac even further ahead.

Mac werkt sinds een aantal jaren zelfs met een Intel CPU ipv een PowerPC CPU. Dus die is vrijwel compatibel met elke 8086 code.
 
ifixit : bedankt voor de link maar ziet er me wat oppervlakkig uit....

Inderdaad : een beetje een kunstmatige hype , op tv ziet men steevast apple pc en men is niet altijd grafisch bezig (toch niet in flikken Maastricht...)

Als ik naar CSI kijk, zie ik ook een animatie filmpje met veel 3D en kleurtjes etc, maar dit is geen realiteit.
En overheidsdiensten en banken werken nog veel met AS400 based systemen. Mainframe. Dus terminal - server wat je te zien krijgt. Dit is grafisch helemaal niet mooi. Werkt ook niet echt handig als je anders gewoon bent. Maar dat is uiterst stabiel en heeft een zeer lange geschiedenis.
 
Het is maar net wat je met een computer wilt gaan doen.

Voor mij is het op dit moment handiger om met een Windows PC te werken.

Verder is het totaal onbelangrijk voor mij, welke besturing er op staat. Of dit nu Mac , Linux of Windows besturing is. Het belangrijkste voor mij is dat als ik de startknop in druk, dat ie het doet en dat ik daarna de dingen kan doen die ik wil doen.

Maar Linux en een Mac zijn wat minder kwetsbaarder voor kwaadaardige software. Het is voor virusmakers veel interessanter om een virus te maken voor Windows, omdat daarvan ongeveer 75% van alle computer op deze aardbodem zijn. Dus de schade die aangericht kan worden is hier het grootst.
 
Bedankt voor de info maar is wel voor grafische toepassingen (autocad , photoshop) en het aankoopprijsverschil is toch niet onaardig voor ongeveer zelfde configuratie (1/5 tot 1/4 duurder). Als men dan nog extra zwaar in de buidel moet tasten voor eventuele herstellingen dan mag al eens gediscuteerd worden zelfs als een windowssysteem iets minder geschikt is voor grafische toepassingen.
Had gedacht dat Mac-neuten hier ook hun practische ervaringen (vooral met breukfrequentie en herstelkosten) zouden geven maar heb de indruk dat men een beetje afzijdig blijft.
 
in tegenstelling met Windows is Mac in staat om meerdere zware applicaties te draaien, windows kan dit merendeels niet aan => crash.wat kosten betreft bij herstellingen enz. sluit ik me aan bij swake topic #3. handig zijn en een bepaalde voorkennis bezitten komt ten voordele van de gebruiker of het nu een pc of mac is.
 
ik gebruik nu 1 jaar een mac.
ik ben zeer tevreden.
software is in het algemeen niet duur.
grafisch is het een toppertje.
ik heb de 27 inch met 1 tb hdd en 16 gb werkgeheugen.
en een virusscanner gebruik ik nog steeds niet.
ik scan wel eens via online, maar niks..
Voor mij geen windhoos meer.
en ja, ik heb nog steeds geen problemen gezien/
en als die er zijn? tijdens opstart hersteld die mac zichzelf.
Een aanrader...kost een beetje, maar daar heb je ook heel veel voor.
 
Ik had ergens rond 1990 al een Mac.
Heb de laatste Mac 3 jaar geleden de deur uitgedaan, omdat ik deze nog zelden opstartte en daardoor toch maar in de weg stond.
Reparaties voerde ik eventueel altijd zelf uit, zo ook upgrades van hardware.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan