Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Wie heeft ervaring met het openen van externe HDD? Ik zie dat de externe schijfjes (2,5") goedkoper zijn dan de interne. Ik heb voor dat die schijfjes standaard in de externe bay zitten.
Dus zou ik zo een schijf willen open maken om de schijf te recupereren. Wie heeft dit al gedaan? Het gaat om een 2,5" schijf van 500GB.
 
Is meestal vrij eenvoudig. In het slechtste geval ga je de bay nietmeer kunnen gebruiken. Omdat ze zoiets ontwerpen als "één". Dus om nooit meer te openen.

Moet nu er wel bijvertellen dat je waarschijnlijk appelen met peren aan het vergelijken bent. Een externe disk goedkoper dan een interne...
In die externe zit bijvoorbeeld een 5400RPM Green disk, en de interne waar je de prijs mee vergelijkt kan bijvoorbeeld een 7200RPM 64MB cache Black disk zijn.
Natuurlijk gaat die zelfs met externe behuizing goedkoper uitkomen dan de interne disk. Maar je weet meestal niet welke disk er in zo'n externe behuizing zitten. 2TB met een andere 2TB vergelijken is zoiets als een Volkswagen met een BMW vergelijken.
 
Is meestal vrij eenvoudig. In het slechtste geval ga je de bay nietmeer kunnen gebruiken. Omdat ze zoiets ontwerpen als "één". Dus om nooit meer te openen.

Moet nu er wel bijvertellen dat je waarschijnlijk appelen met peren aan het vergelijken bent. Een externe disk goedkoper dan een interne...
In die externe zit bijvoorbeeld een 5400RPM Green disk, en de interne waar je de prijs mee vergelijkt kan bijvoorbeeld een 7200RPM 64MB cache Black disk zijn.
Natuurlijk gaat die zelfs met externe behuizing goedkoper uitkomen dan de interne disk. Maar je weet meestal niet welke disk er in zo'n externe behuizing zitten. 2TB met een andere 2TB vergelijken is zoiets als een Volkswagen met een BMW vergelijken.

Daar heb je een punt. Maar hetgeen ik vrees is dat de aansluitingen gewoon verbindingen zijn in de plaats van stekkers. Dat de bay onbruikbaar is, zou het minste van mijn zorg zijn. Denk dat ik toch maar Uw raad volg en gewoon een interne schijf koop. Is voor de laptop van mijn broer. Dacht zo een tientje goedkoper te kunnen zijn. Maar de kosten moet ik ook niet betalen die zijn voor hem. Als er achteraf iets aan de schijf moest mislopen, is die ook nog altijd in garantie.
 
Kan jij mij het adres geven waar ik een externe harde schijf kan kopen voor 10€ minder.
2,5" SATA HDD - Interne harde schijven - conrad.be

Heb in het begin van het jaar voor 35€ een extern schijfje van 500GB gekocht op USB 3.0 in Mediamarkt.
Een 2tal maanden geleden idem voor rond de 40€ te koop in Mediamarkt. Uiteraard in speciale acties. Maar daar zijn de interne peperduur. Ook weinig keus en nooit in promotie.
 
Ik heb net een 3TB externe HDD gekocht. (2,5 inch formaat van WD). Die schijven met die capaciteit bestaan nog niet voor intern gebruik. Het max. is hier 2TB in 2,5 inch. Ik ga die externe HD niet openen omdat het vrijwel zeker is dat om ruimte te besparen de aansluitingen binnenin het kastje en de verbinding met de HD gewijzigd zijn (geen standard connector). De standaard aansluiting/connector op die 3TB HD is dus niet dezelfde als die van een HD voor intern gebruik. Het is dus m.a.w. goed mogelijk dat er geen universele connector op die 3TB schijf zit. Vandaar het prijsverschil. En ik spreek in dit geval nog niet dat de hoogte ipv 9,5" wel eens meer dan 9,5" zou kunnen zijn.
 
Die connector kan op de HD zelf inderdaad ook wel eens aangepast worden zodat de USB interface op de PCB van de schijf zelf aanwezig is ipv dmv een externe PCB. Volledig waar. Heb dit bij Lacie al gezien.
 
Ik heb net een 3TB externe HDD gekocht. (2,5 inch formaat van WD). Die schijven met die capaciteit bestaan nog niet voor intern gebruik. Het max. is hier 2TB in 2,5 inch. Ik ga die externe HD niet openen omdat het vrijwel zeker is dat om ruimte te besparen de aansluitingen binnenin het kastje en de verbinding met de HD gewijzigd zijn (geen standard connector). De standaard aansluiting/connector op die 3TB HD is dus niet dezelfde als die van een HD voor intern gebruik. Het is dus m.a.w. goed mogelijk dat er geen universele connector op die 3TB schijf zit. Vandaar het prijsverschil. En ik spreek in dit geval nog niet dat de hoogte ipv 9,5" wel eens meer dan 9,5" zou kunnen zijn.

Ik ben niet meer van plan (tenzij ik niet meer anders kan) van dergelijke grote schijven te kopen.
1 - Als er wat misgaat, dan is er veel verloren.
2 - Om een backup of copy te nemen duurt het veel te lang.
3 - Ze zijn heel prijzig.
4 - Ik zou niet weten wat ik er allemaal op kwijt zou willen.
5 - Om een backup of copy te nemen heb je een tweede van die dure schijven nodig.

Mijn clone's van de C: neem ik op een externe hdd op USB 3.0 (500gb op 2,5" ). Neem de 1e en 15e van de maand een clone. Zo heb ik altijd eentje in extra reserve
Dan nog op hdd van 3,5". Een HDD van 1tb, is voor mij meer dan genoeg voor data. Ik heb er eentje van 2tb waar ik films, foto's en muziek op bewaar.
Heb er eentje gekocht van 3tb voor zaken die ik normaal niet meer nodig zou hebben. Maar die zou ik nooit meer aankopen.
Die schijven zijn allemaal extern en worden opgeborgen na gebruik.
 
Die connector kan op de HD zelf inderdaad ook wel eens aangepast worden zodat de USB interface op de PCB van de schijf zelf aanwezig is ipv dmv een externe PCB. Volledig waar. Heb dit bij Lacie al gezien.
Dat is idd. min of meer wat ik ook bedoelde.

Toch spijtig dat het dan soms nog een jaar duurt eer die grote capaciteit als universele interne HD met de standaard hoogte van 9,5" kan gebruikt worden. Op dit ogenblik is de max. voor interne HD's van 2,5" met 9,5 mm. hoogte 2TB, maar ook slechts 5400 RPM. Ik wacht achter een 2TB met 7200 RPM van een betrouwbar merk als WD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan