Gentse politie waarschuwt tegen 'Microsoft'-oplichters

Status
Niet open voor verdere reacties.
De voorbije dagen kregen veel bewoners van Gent en omstreken opnieuw telefoon van oplichters die beweerden medewerkers te zijn van Microsoft. De Gentse politie roept op om zeker niet in te gaan op de vragen van de oplichters.

'De oplichters nemen telefonisch contact op met nietsvermoedende burgers en zeggen dat er problemen zijn met hun computer', zegt de politie. 'Ze vragen bijvoorbeeld om Windows 8.1 terug te zetten naar Windows 8 of de slachtoffers krijgen het voorstel om hun computer te laten beveiligen.'

U kan het volledige artikel lezen op nieuwsblad.be.
 
wel ik woon niet in Gent maar kreeg vandaag ook een verdacht telefoontje van een gebrekkige Engelstalige sprekende Indiër ..
deze gooide de telefoon neer toen ik hem vermelde het nummer genoteerd te hebben van hem en hem aan te geven bij de politie ! ( wat dus niet waar is )
 
Vorige week heeft mijn broer ook zo een telefoon gekregen hij heeft afgesmeten. ( Dendermonde)
 
Indiërs beheersen de Engelse taal eigenlijk vrij goed. Maar dit is "Indisch Engels". Altijd met een speciaal accent... dat meer overkomt als gebrekkig, maar eigenlijk technisch perfect correct. Engels is de 2de taal in India, ooit een Engelse kolonie geweest...
 
Deze golf hebben wij in Nederland hopelijk nu achter de rug. Blijkbaar hebben ze nu Belgie gevonden.

Mijn advies: Gewoon je gezond verstand gebruiken bij dergelijke telefoontjes of emailberichten !!
 
Microsoft waarschuwt voor oplichters aan de telefoon

Microsoft waarschuwt voor oplichters aan de telefoon

Dit blijft (helaas) een actueel onderwerp, zie onderstaand artikel:

Softwaregigant Microsoft waarschuwt voor oplichters die mensen thuis opbellen met de mededeling dat er problemen zijn op hun computer en zo schadelijke software installeren die ze enkel via betaling weer willen verwijderen.

Dat meldt de VRT-nieuwsdienst en wordt bevestigd door Microsoft. "Zo'n vormen van oplichting zijn niet nieuw, maar momenteel is het probleem weer groot in België", zegt Kathleen De Waele van Microsoft.

De mensen worden opgebeld en er wordt hen gevraagd of ze Engels spreken. Ze krijgen vervolgens de vraag om hun computer op te starten. Terwijl ze met de slachtoffers een aantal stappen doornemen, installeren de oplichters malware op de computer.

U kan het volledige artikel lezen op demorgen.be.
 
deze week alleen al werd ik zomaar 10x gebeld door iemand die zich dus uitgaf voor een Microsoft medewerker en ook nu was het steeds in het "Indisch Engels".
( het is zelfs zo dat ik nu hellemaal géén telefoon nummer zie verschijnen op het digitaal scherm van mijn vast telefoon toestel )
 
da een goeie ...
nee effe serieus this tot vervelends toe dat de telefoon gaat en je krijgt dan te horen dat je er weer mee te maken heb ...
ben al een klacht gaan neer leggen , maar aangezien de telefoon nummer niet kenbaar is kan deze op verzoek van de politie aan de provider ook niet tegen gehouden worden ..
want ook dit is mogelijk vermelde ze mij ...
 
Ik denk dat iedereen moet alert moet zijn (en blijven) en ik zie ook niet echt in welke meerwaarde de lokale "dienstkloppende vlammende salami-drager" kan bieden in het oplossen van deze plaag ... de stroper is immers meestal vééééél sneller dan de boswachter.
 
Ik heb via ING en BNP Paribas een uitnodiging gekregen om mij in verbinding met hen te stellen. Een medewerker zou mij verder helpen.
Alleen...... Ik heb bij geen enkel van de 2 een rekening. Maar denk dat ik best toch eens zou bellen......
 
Dat lijkt me een zéér verstandige beslissing beste Mik, hou je zeker ook je huidige rekeningnummer en bijhorende codes bij de hand ... :yahoo:

Zouden ze daar nog niet weten dat de 3 eerste cijfers van een andere banknummer niet bij hun horen?
 
:5956:
Ik heb via ING en BNP Paribas een uitnodiging gekregen om mij in verbinding met hen te stellen. Een medewerker zou mij verder helpen.
Alleen...... Ik heb bij geen enkel van de 2 een rekening. Maar denk dat ik best toch eens zou bellen......

Dus alleen maar aandelen en spaarboekjes. Je moet ergens je geld laten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan