Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Op mijn laptop heb ik een harde schijf met 750 GIB, momenteel met 2 hardeschijfstations: lokale schijf C: ( programs) en D: ! documenten.( nog 650 gib beschikbaar. Doel: de hd verdelen in 2 partities = 1/ de actieve lokale schijven C en D behouden met win 7, en
2/ een tweede actieve operationele schijf creeren met installatie van win 7 home premium en dit updaten naar 8. Maar hoe doe ik dat? Ik dacht eerst zelf te proberen, maar het lijkt me beter deskundige raad te volgen:
a/ hoe de harddisk partitioneren ( ik heb Acronis Disk Director gedownload )?
b/Hoe deze partitie operationeel maken?
c/ hoe een bootable opstartsysteem installeren?

Graag, indien mogelijk, een concreet en voor mij, begrijpbaar stappenplan.
Dank bij voorbaat,
Koekoek<!-- google_ad_section_end -->
 
Laatst bewerkt door een moderator:
effe een verduidelijking ....
je bezit in je laptop dus over 1 harde schijf
deze is onderverdeeld in 2 partities ..
- C en D
op de C staat nu win7 met al de geinstalleerde programmas
op de D staat enkel data dit kan dus van alles zijn bijv : muziek , foto's , documenten enz...

jij wilt nu dus zowel de C als D bewaren ...
maar je vergeet nu dat we er een partitie dienen bij te maken ...voor de win8 ( vermoedelijk wil je er eerst de win7 opzetten en deze dan upgraden naar de win8 - gelieve dit te bevestigen )

wel we dienen eerst de D partitie te defragmenteren en te verkleinen ...zodat er nu een niet toegewezen ruimte bij komt ...
deze niet toe gewezen ruimte komt dan na de D partitie te staan ..

deze niet toegewezen ruimte dien je met rechts aan te klikken en je kiest dan voor een nieuwe volume , deze noem je data.

de bedoeling nu is om eerst de data die op de D partitie staat over te zetten naar deze zojuist aangemaakte nieuwe data partitie.

is het over zetten van de data (D) naar de nieuwe partitie gedaan ..
dien je de partitie F te verwijderen (door deze te formateren )
je krijgt dan een nieuwe aangesloten partitie naast de C om deze dan te voorzien van de win8

het klinkt ingewikkeld...
bijgevoegde pdf laat je zien hoe je de C partitie dient te verkleinen ...
in princiepe is de voorbereiding en de werkwijze hetzelfde enkel dat jij nu de D gaat bewerken inplaats van de C
 
de HD heeft momenteel twee lokale schijven C: voor de programma's en D: ik heb volgens mij nu nog geen 2 partities: bij het installeren vorig jaar van win 7 heeft zich automatisch schijf C: en D: gevormd (neemt slechts samen ongev. 75 gib in), dit alles wil ik behouden, naast een tweede partitie, waar ik ook win 7 wil installeren en daarna alleen deze 7 wil upgraden naar win pro 8.
OPgelet: Ik wil dus 2 stuurprogramma's op één hd in een bootable opstart.
Ik zal zeker eerst een volledige image maken van de huidige situatie op een externe hd met Acronis 10.
 
open schijfbeheer en maak daar nu een printscreen van ....
want volgens mij is er wel degelijk sprake van 2 partities op de harde schijf
deze partities zijn C en D ( ik heb nog nooit geweten dat er 2 hd's aanwezig zijn in een laptop )

printscreen plaatsen met img dumper
Maak een screenprint van je schijfbeheer door op de toets Print Screen / PrtScr te drukken ..
Plak nu via CTRL+V de gemaakte afbeelding in paint
en sla deze op als .jpg op je bureaublad of in de map afbeeldingen .

Ga vervolgens naar <a href="http://www.imgdumper.nl/" target="_blank"> http://www.imgdumper.nl/
Klik daar eerst op de knop Bladeren -

je navigeert dan naar het bureaublad of naar de map afbeeldingen
en je dubbel klikt vervolgens op de afbeelding.
Klik vervolgens op de knop Upload -

even later kom je op een nieuwe pagina en kopieer dan de bovenste link
en plak die in je volgende bericht.
 
ik sluit me aan bij qtex, koekoek is waarschijnlijk zijn klokje kwijt. 2 letters: 2 schijven op één fysieke hard disk, ten zij er 2 fysieke harde schijven zitten in zijn laptop. te zien in apparaatbeheer; schijf station in mijn computer is dit helaas niet te zien.
 
Knipsel.jpg
 
Je hebt dus 1 HDD in je laptop met 3 partities op. 1ste system (default), dan een C van 270GB en dan een D van 408GB. De rest is vrije ruimte die je nog kan partitioneren. Je zou hier een 4de primaire partitie op kunnen maken (=max).
 
Rechts klik op het achterste deel van die balk, waar de 23GB in staat, en dan daar kiezen voor een primaire partitie (eenvoudig).
MAAR, met 23GB ga je wel nietveel dooddoen. Dus beter eerst zoals qtex vermeld je D partitie defragmenteren en dan verkleinen. Daarna is de niet toegezen ruimte achteraan groter dan 23GB. Indien je deze wilt gebruiken voor een extra OS raad ik toch aan van een partitie te nemen van 60 a 80GB.
 
Ik hoop dat u onder " knipsel.jpg ' de printscreen ontvangen hebt.
Ondertussen besef ik ook dat dus reeds twee partities heb. Kan ik nu uw pfd file toepassen?
ja dat kun je maar ik zou als ik u was de D (logische partitie ) zoals eerder werd meegedeeld verkleinen..
maar je dient nu eerst de partitie van23,66gb te verwijderen en toe te voegen aan de D

dus de logische partitie D moet nu geconverteerd worden naar een standaard partitie
 
ja dat kun je maar ik zou als ik u was de D (logische partitie ) zoals eerder werd meegedeeld verkleinen..
maar je dient nu eerst de partitie van23,66gb te verwijderen en toe te voegen aan de D

dus de logische partitie D moet nu geconverteerd worden naar een standaard partitie

Ow, klopt niet. Die 23GB achteraan is niet toegewezen ruimte, dit is geen partitie. Dus hier moet niets mee gedaan worden...
 
ik zie dat dragon je een antwoord eerder gegeven heeft ...dat is nog een betere ...
in veronderstelling dat je van een logische naar een primaire (standaard ) partitie kunt gaan !

die laatste van 23,66gb werd geformateerd maar er werd géén letter aan gegeven ...vermoed ik
 
Op mijn laptop heb ik een harde schijf met 750 GIB, momenteel met 2 hardeschijfstations: lokale schijf C: ( programs) en D: ! documenten.( nog 650 gib beschikbaar. Doel: de hd verdelen in 2 partities = 1/ de actieve lokale schijven C en D behouden met win 7, en
2/ een tweede actieve operationele schijf creeren met installatie van win 7 home premium en dit updaten naar 8.

Eerlijk gezegd , ik snap totaal niets van deze werkwijze.
Windows7 updaten naar Windows8 gaat niet, Upgraden wel. Wat ik nog minder snap is Windows 7 naast windows 7 installeren, om daarna de tweede windows 7 te upgraden naar windows 8. Installeer je gewoon een Dual boot Windows8 naast windows7 . Ik twijfel er zelfs aan of je een tweede windows7 zal kunnen installeren. Volgens mij ga je bij de installatie te lezen krijgen dat er zich al een OS met Windows7 op de laptop bevind.
Zeer belangrijk !!! Ik zou toch maar eerst een backup maken voor er iets fouts zou lopen .
de HD heeft momenteel twee lokale schijven C: voor de programma's en D: ik heb volgens mij nu nog geen 2 partities:
Het gaat hier maar om één lokale schijf verdeelt in 2 partities.
En volgens mij is die 23,66 GB de recovery partitie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan