Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren kon ik mijn PC niet opstarten. Hij bleef hangen op de vensters van Windows.
Na paar keer resetten en stroom afhalen is hij opgestart en heeft een diagnose gemaakt.Daarna heb ik een diagnostisch prog van HP laten lopen;
De test blijft hangen bij Korte SMART test op 99%.
Er is een bestand beschadigd in de sectoren ( dit krijg ik als melding voordat ik de testen van de Hardware uitvoer.)

Na wat googlen blijkt dat de schijf beschadigd is en dat deze wellicht binnen afzienbare tijd niet meer zou werken.
Advies is om kopie te maken van systeem en nieuwe harde schijf te plaatsen.

Mijn vraag is het volgende,

Kan ik het hele systeem omzetten op een andere schijf -dus niet alleen de data maar ook de volledige configuratie. Op moet eerst windows op de nieuwe schijf geïnstalleerd worden.
Ik heb 1 harde schijf van 1TB ingedeeld in 2 Op de D schijf staat het de back-up van de installatie.
 
Op zich is dit wel mogelijk, maar de schijf geeft aan dat er sectoren zijn beschadigd met hierop blijkbaar beschadigde bestanden.
Maak je dus een kopie, dan zullen deze bestanden niet aanwezig zijn op de nieuwe schijf.

Het beste is daarom om te redden aan belangrijke bestanden wat er te redden is door deze bestanden nar een andere schijf te kopieren of eventueel branden op meerdere dvd's of cd's en de besturing met alle drivers van de hardware opnieuw installeren en daarna alle programma's opnieuw installeren.
Als dit gedaan is kun je de data die eventueel gered is terugplaatsen naar de juiste mappen.
 
dat kun je inderdaad ...met Macrium Reflect Free deze tool is gratis in gebruik maar Engelstalig
je hangt gewoon de nieuwe HD er aan en cloont bij wijze van spreken je gehele systeem naar een andere HD
ik heb deze tool zelf nog niet gebruikt ..
en werk liever met de Acronis True Image ( waarmee je ook een gehele HD kunt clonen naar een andere HD

ik heb snel effe een vertaling aangemaakt van de werkwijze ..

Clone a disk met Macrium Reflect Free

Macrium Reflect ™ is in staat om een schijf te klonen naar een andere.
Het is niet noodzakelijk dat de schijven hetzelfde zijn of zelfs van dezelfde grootte zijn .

Opmerking: Wees gewaarschuwd dat alle gegevens en partities op de doelschijf worden gewist tijdens het klonen , gebruik bij voorkeur een nieuwe schijf.

1.Selecteer de schijf die u wilt klonen en klik op de 'Clone a disk ...
97ef7134fe-Ashampoo_Snap_2013.09.06_08h58m24s_001_.png


2.Wanneer het dialoogvenster kloon verschijnt..
klikt u op de "Selecteer een schijf te klonen naar ... 'schakel in de sectie bestemming.
Dit geeft de schijven die beschikbaar zijn om te worden gekloond te zijn.
Selecteer de schijf die u nodig heb zoals hier onder weergegeven:

97fa71c71f-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h08m55s_002_.png


In dit geval werd dus de MBR Disk 2 geselecteerd..

3.Nu klik-en-sleep je alle partities van de bron schijf die u nodig heeft om het doelvolume aan te maken .
Houd er rekening mee dat met het oog op Windows, alle partities (aangeduid door het Windows-symbool) te selecteren om gekopieerd te worden.

Verklaring :
Bron schijf = de HD die je wenst te klonen..
Doel schijf = de HD die je wenst te gebruiken .

98147e21cc-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h15m01s_003_.png


4. je kunt zelfs de Doel schijf groter instellen dan deze was voordien op de Bron schijf ..
Daar voor dien je via de optie 'Gekloonde Partition Properties', de schuifknop op de doel schijf de grootte aan te passen..

982a6278fd-Ashampoo_Snap_2013.09.06_09h21m47s_004_.png


In dit geval, kunt u de grootte slepen en neerzetten, selecteer de maximale of minimale grootte of houd de partitie hetzelfde formaat als het origineel.
Je zal bemerken dat de gekloonde versie een andere drive letter toegewezen kreeg ..
Dit is niets om je ongerust te maken ..
Van het moment je de Bron schijf heb los gekoppeld zal automatisch de letter veranderen naar de letter C welke Windows zich zelf ook toe eigend .
**Wanneer u klaar bent met het instellen van de partitie eigenschappen, klikt u op OK

5.Klik op Volgende en bekijk de samenvatting.
Selecteer Geavanceerde opties om je voorkeuren te veranderen..mocht u niet tevreden zijn .

6..Klik op Finish en het klonen zal starten .

7.. als het klonen gedaan is klik u op close

OPMERKING : terwijl ik dus bezig was met deze handleiding zie ik dat Pluis het afraad om een kloon te gebruiken omwille dus van die beschadigde sectoren op je huidige schijf ...

**deze werd aangemaakt van uit een Engelstalige handleiding .
 
Laatst bewerkt:
Nou, als deze beschadigde of onleesbare bestanden toevallig belangrijke bestanden zijn voor de besturing of drivers of programma's, zal er een onstabiel systeem kunnen ontstaan. En ga dan maar eens zoeken waar dat aan ligt.

Topicstarter zegt zelf dat de pc bleef hangen op vensters van Windows. Daarom heeft het clonen in dit geval niet zo veel zin.
 
Nou, als deze beschadigde of onleesbare bestanden toevallig belangrijke bestanden zijn voor de besturing of drivers of programma's, zal er een onstabiel systeem kunnen ontstaan. En ga dan maar eens zoeken waar dat aan ligt.

Topicstarter zegt zelf dat de pc bleef hangen op vensters van Windows. Daarom heeft het clonen in dit geval niet zo veel zin.

met die clone schijf koop je wel extra tijd, als de originele begeeft!
 
Ik heb gisteren verschillende test laten draaien. Ik kreeg steeds de melding van Korte SMART test mislukt.
Ik heb dan een intensieve chckdsk opgestart; Deze heeft ruim 3 uur geduurd.
Uiteindelijk kreeg in de melding van dat het C volume (harde schijf) niet beschadigd is;
Momenteel werkt alles weer normaal.
Ik denk dat het daarom toch verstandig is om de schijf te gaan clonen.

In alle geval hartelijk dank aan allemaal voor jullie reacties.
 
Als alles correct werkt en alles lijkt gerepareerd kun je inderdaad de schijf clonen.

Alleen vraag ik me dan af of het noodzakelijk is om de schijf te vervangen. Een bad sector komt wel eens vaker voor als een pc bijvoorbeeld niet goed is afgesloten. Zo'n schijf hoeft hierdoor niet onherstelbaar te beschadigen en kan nog jarenlang dienst doen.
 
Ik heb net een gedaan met software van WD. zie hier resultaat:
06-Quick Test on drive 1 did not complete!
Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 97 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 1!

Ik ga nu nog eens met bovenstaande suggestie verder crystaldisk.
Wordt vervolgd...
 
Ik heb 2 gele waarschuwingen: huidige slechste drempel raw
c5 curent pending sector count 200 200 0 0000000001
C6 uncorrectable sector count 200 200 0 0000000002

Deze zijn geel, de rest is blauw;
Hoe moet ik dit lezen..;schijf binnenkort stuk?
 
nu je gele vermeldingen krijgt te zien heb je de tijd om je voorzorgen te nemen ...
dus hetgene wat je zo wie zo van plan was , ga je zeker's doen nu ...d.w.z. een kloon maken van het besturingssysteem op een nieuwe HD...
de huidige HD kun je nog wel gebruiken maar het zal niet lang meer duren of deze zal het laten afweten ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan