Status
Niet open voor verdere reacties.
heeft iemand ervaring ??met 2 hd als riad opstellen
het zou gaan over western digital 2 van 250 gb
en dan zou uw pctje moeten lopen als een trein
 
raid heeft zo zijn voor en nadeel


Er zijn diverse configuraties mogelijk:

<TABLE cellSpacing=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD noWrap width=70>RAID 0</TD><TD width=30>- </TD><TD noWrap width=426>Striping</TD></TR><TR><TD noWrap width=70>RAID 1</TD><TD width=30>- </TD><TD noWrap width=426>Mirroring</TD></TR><TR><TD noWrap width=70>RAID 0+1</TD><TD width=30>- </TD><TD noWrap width=426>Striping en Mirroring</TD></TR><TR><TD noWrap width=70>RAID 5</TD><TD width=30>- </TD><TD noWrap width=426>Striping with distributed parity

er zijn er nog maar deze komen meest voor


</TD></TR></TBODY></TABLE>


Raid 0 heeft twee grote voordelen: Ten eerste verlies je niets van je capaciteit,
want de RAID Controller zal de 2 schijven van 250 GB presenteren aan het besturingssysteem
(bijvoorbeeld Windows XP) als één grote schijf van 500 GB.
Ten tweede is er (theoretisch) maar liefst 100% snelheidswinst.


Raid 0 heeft echter ook een groot nadeel: het risico op verlies is sterk toegenomen.
Stel dat schijf 1 het begeeft,
dan staat op de intacte schijf 2 weliswaar nog altijd de Blocks B, D, F enzovoort -
maar daar kan je niets mee aanvangen:
je bent gewoon alle data kwijt!
 
Wat zeker belangrijk om weten is wat voor een moederbord dat je hebt. Niet alle moederborden ondersteunen RAID.
En,... zo snel als een treintje,... verwacht er maar niet te veel van he. De 100% snelheidswinst is theoretisch he. Ik heb zelf ook 2 schijven van 250 GB in RAID 0 maar ik merk geen verschil met voorheen. Getest heb ik het jammer genoeg niet. Dat zal voor een volgende keer zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan