Status
Niet open voor verdere reacties.

atlantis

Steunend lid
Vip Lid
Ben aan het zien om een laptop aan te schaffen naast mijn huidige desktop, en ik ben nogal een leek in deze dingen...
Ik sta voor de keuze van ofwel een toestel met de onderstaande processoren in combinatie met de ATi grafische kaart: (deze beide zijn een Dell studio15 produkt)
Intel® Core™2 Duo Processor T6400 (2,00 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache) of
Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz)
met als grafische kaart 256 MB ATI® Radeon™ HD 3450

ofwel deze combinatie......

Intel® Pentium® dual-core Processor T4200 2 GH
NVIDIA GeForce 9200M GS 512 MB
(HP DV6-1040EB)


thanks
 
Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 3470
Notebookcheck: NVIDIA GeForce 9200M GS

Dit zijn detail van je videochips
Ze liggen zeer dicht bij elkaar.
De nvidia heeft een hogere snelheid voor de shader waardoor ze its beter is voor 3D
De ATI verbruikt maar 12 watt tegenover 13, dat verschil is ook verwaarloosbaar.
Voor de nvidia zal het waarschijnlijk 512mb shared memory zijn, ofwel is de nieuwste kaart aangepast.
Shared memory betekent dat het systeemgeheugen deels word gebruikt voor de videokaart.
Maar op laptop die tegenwoordig 3 en 4 gig ram hebben maakt die 256mb verlies ook niet veel uit.
Voor 3d heeft de combinatie met de nvidiakaart een minieme voorsprong.
Games die minder 3d effecten gebruiken draaien dan weer iets beter op de ATI
De kaarten kunnen dezelfde prestaties aan, alleen is de nvidia shader ietsje hoger geclockt en ietsje gulziger met stroom
De verschillen zijn enkel op papier te zien.
In de praktijk ga je weinig of geen verschil merken volgens mij.
Hoogvliegers zijn de kaarten geen van beide.
Wat de processors betreft steekt de Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 er sterk bovenuit.
Of dat zin heeft hangt af van wat je met de laptop wil doen.
Er zijn mensen op het forum die je precies kunnen vertellen voor welke toepassingen je die extra rekenkracht kan nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de snelle reactie!

Zal gebruikt worden om mee te nemen op verlof als snelle check voor mijn foto's en opslag en ruwe eerste behandeling van de foto's; en als internetmogelijkheid via WIFI van de hotels met thuis. Gaat soms ook mee tijdens mijn nachtdienst om in de dode ogenblikken filmpje te zien of wat te 'foefelen' aan foto's.
paintshop pro wordt erop gezet.
Ben me ervan bewust dat er betere mogelijkheden zijn maar budget is beperkt tot 850 euro (oorspronkelijk 700 maar heb dus opgetrokken)
 
Fotobewerking is nogal intensief voor de processor weet ik.
Als je dagelijks dat doet is snelheid belangrijk, kies je best voor de snelste processor.
Voor een fotograaf is dat belangrijk.
Het verschil is echt niet zo groot hoor, reken maar in seconden, of 1/10 seconde om een foto wat te bewerken (hangt af van de resolutie).
Voor occasioneel gebruik stoort het meestal niet als de fotobewerking ietsje langer duurt.
De T4200 heeft maar 1mb cache, is dat de goedkoopste, dan zal dat volgens mij wel voldoende zijn voor occasioneel gebruik.
Een film belast de processor haast niet, surfen ook niet.
Daarvoor heb je niet de duurste processor nodig.
Wil je snelle bewerking van foto's (in de toekomst met meer pixels enz) kan de snelle processor (P8600) handig zijn.
Alle dualcore cpu zijn voldoende voor het normale gebruik.
Hierin moet je zelf beslissen wat primeert, geduld, of de prijs.

Dit is slechts mijn persoonlijke mening.
Wacht nog even enkele reacties af van anderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan