Hoe een opstartherstelschijf in Windows 10 maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koekoek

Steunend lid
Vip Lid
Ik wil voor mijn laptop een herstelschijf maken in win 10. Lijkt mij niet zo evident!-m-
 
rechts klik op start kies configuratiescherm ... selecteer backup maken en terugzetten (Windows7)
in het scherm dat open gaat klik je aan de linkerkant op "een systeemherstelschijf maken " volg de verdere stappen op .
 
Van harte dank. OK
Mag ik hier een andere vraag:?: ik maak met acronis.. elke 2 maand een volledige backup, maar is het ergens mogelijk van mijn pc Windows 10 te kopiëren naar een schijf?
 
indien ik je nu goed versta wil jij je huidige Windows 10 klonen naar een andere opslagmedia ( HDD of een SSD) *
*dat kan zolang je maar niet een externe HDD gebruikt
je kan ook de Acronis daarvoor gebruiken (zelf nog nooit gedaan met acronis)
ik gebruik zelf de Macrium reflect free om te klonen ... meer betrouwbaarder (persoonlijke mening )
 
als je maar 1 HDD in je systeem heb zitten dan gaat het natuurlijk niet .... dacht dat je meerdere schijven had in je systeem..
je wilde in feite een geheel besturingssysteem op meerdere dvd's zetten ... hoe groot is je gebruikte besturingssysteem
indien je HDD opgesplitst is in meerdere partities dien je enkel de partitie voor de C en de herstelpartitie na de C mee te nemen ...
*je kan een externe usb schijf gebruiken om een kloon op te zetten maar je kan er niet van opstarten ...
 
Hallo ,
Ik gebruik al jaren acronis true image om te backuppen . momenteel versie 2016 voor windows 10 werkt het vanaf 2014. Voor de laatste versie van windows 10 raad ik wel de laatste versie aan/
In mijn laptop zit dus 1 drive_C van 500 Gb (SSD)
Ik zou geen image maken op dvd's : de ondervinding leert dat dit meestal falikant afloopt door leesfouten van de dvd's achteraf . Je kan er makkelijk zeer veel nodig hebben.
Ik maak een image op een uitwendige Harddisk (dit gaat dus wel!!)
Je stelt de opties in op 1 enkelversie volledig en dit zonder instelling van planning .
En je begint er aan . Neem altijd de volledige harddisk zodat de boot systemen ook meegenomen worden .
Daar de windows bestanden openstaan zal acronis de computer heropstarten en acronis onder DOS opstarten. Normaal zijn alle drivers voorzien zodat deze de uitwendige harddisk herkend via de usb poorten.
Dit gaat minder snel daar ik vermoed dat de usb poorten op zijn traagst werken (v2.0)
Na afloop reboot de computer terug naar windows en de image staat op je uitwendige harddisk .
Hoe terugzetten indien nodig ?
Zolang je computer nog opstart kan je via de normale weg een restore doen. deze doet dan ook terug onder dos .
Start je computer niet meer op dan plaats ik persoonlijk eerst de windows er terug op . ook dien je acronis er terug op te installeren.
Je kan echter ook met acronis een opstartmedia maken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Windows 10 er terug op plaatsen dat is in max 3 kwartier gebeurd.
 
@mcs357 jij spreekt over een image (backup) op een externe schijf daar had de TS het niet over ..Koekoek wilde zijn systeem klonen verder klopt jouw uitleg wel betreffende het maken en terug plaatsen van een image ( backup)
*ik gebruik hier nog steeds de acronis true image 2013 op de Windows 10 en deze doet het nog uitstekend .
 
Hallo ,
Ik gebruik al jaren acronis true image om te backuppen . momenteel versie 2016 voor windows 10 werkt het vanaf 2014. Voor de laatste versie van windows 10 raad ik wel de laatste versie aan/
In mijn laptop zit dus 1 drive_C van 500 Gb (SSD)
Ik zou geen image maken op dvd's : de ondervinding leert dat dit meestal falikant afloopt door leesfouten van de dvd's achteraf . Je kan er makkelijk zeer veel nodig hebben.
Ik maak een image op een uitwendige Harddisk (dit gaat dus wel!!)
Je stelt de opties in op 1 enkelversie volledig en dit zonder instelling van planning .
En je begint er aan . Neem altijd de volledige harddisk zodat de boot systemen ook meegenomen worden .
Daar de windows bestanden openstaan zal acronis de computer heropstarten en acronis onder DOS opstarten. Normaal zijn alle drivers voorzien zodat deze de uitwendige harddisk herkend via de usb poorten.
Dit gaat minder snel daar ik vermoed dat de usb poorten op zijn traagst werken (v2.0)
Na afloop reboot de computer terug naar windows en de image staat op je uitwendige harddisk .
Hoe terugzetten indien nodig ?
Zolang je computer nog opstart kan je via de normale weg een restore doen. deze doet dan ook terug onder dos .
Start je computer niet meer op dan plaats ik persoonlijk eerst de windows er terug op . ook dien je acronis er terug op te installeren.
Je kan echter ook met acronis een opstartmedia maken maar dat heb ik nog nooit gedaan. Windows 10 er terug op plaatsen dat is in max 3 kwartier gebeurd.

Met een Acronis opstartschijf bespaar je je nog meer tijd. Je hoeft dan geen Windows en Acronis opnieuw te installeren.
Je boot dan via een opstart CD rom in een Linux omgeving en daarna kun je alles terugzetten vanaf de backup image waar je eerder over sprak. Het beste is inderdaad om deze op een aparte harddisk te hebben. Mag intern of extern zijn. Kan ook een netwerkschijf zijn. Heb je alles op Dvd's staan is dit een hopeloos gedoe om alles terug te zetten.
 
Ik kan dat dus niet klonen ( ik bedoel kopiëren naar een cd/dvd ) ?Ik zou het moeten klonen naar de harde schijf in de pc? Dan twijfel ik naar de zin hiervan.

Klopt niet helemaal. Je kan wél klonen naar een externe harde schijf. Die clone kan je behouden om indien je interne schijf defect is, de bestaande clone terug te zetten naar Uw pc/laptop. De data die op de clone staat is dan enkel de data van de laatste datum dat je die clone maakte.
Ik neem de 1e en de 15e van elke maand een clone van mijn schijf. Hiervoor gebruik ik ook Macrium reflect. Ben daar heel tevreden over. Op die manier is mijn verloren data nooit ouder dan 2 weken. Ik heb wel 2 externe schijven die ik hiervoor ter beschikking houd. Dus ik heb naast mijn origineel een clone van de 1e van de maand en ook nog eentje van de 15e.
Reden, als er iets gebeurt tijdens he clonen, heb ik in het slechtste geval nog altijd een clone van een maand geleden.
 
@Mik in bericht #6 heb ik vermeld dat men een kloon op een externe schijf kan plaatsen maar dat men er niet van kan opstarten .
koekoek bezit dus geen externe opslag ...daarom dat hij dvd's wenste te gebruiken ... best zou zijn dat hij dus eerst een externe usb schijf aankoopt !
 
@mcs357 jij spreekt over een image (backup) op een externe schijf daar had de TS het niet over ..Koekoek wilde zijn systeem klonen verder klopt jouw uitleg wel betreffende het maken en terug plaatsen van een image ( backup)
*ik gebruik hier nog steeds de acronis true image 2013 op de Windows 10 en deze doet het nog uitstekend .

Met klonen moet je goed in de gaten houden dat de hardware hetzelfde moet zijn van de bron en de doel pc.

Stel er zit een totaal ander moederbord in, zal je met een kloon overzetten hele verkeerde drivers voor zo'n moederbord er op zetten. Gevolg is dat het kan gebeuren dat na de kloon plaatsen deze pc helemaal niet wil opstarten.
 
@Skippy de TS wilde dan ook niet klonen om deze kloon dan te gebruiken in een ander systeem ..
de TS wilde mogelijk een kloon in plaats van een image (backup) om deze daarna gewoon terug te klonen naar zijn huidig systeem !
*althans maak ik dit uit op uit de vraag die hij stelde !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan