Windows 10 Ik blijf maar problemen houden met windows 10

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
7417B920-6DCB-499C-8A23-282C7DA7E4F6.jpeg

Als trotse Windows 7 gebruiker tot het laatste moment moest ik met enorme tegenzin ook over naar Windows 10
Tot op heden alleen maar ellende op mijn tot enkele dagen terug stabiele pc onder Windows7. Ik zou er als ik er zin in had nu al een boek over kunnen schrijven.
PC doet nu weer raar en daarom maar een bericht met de iphone en een printscreen
Mensen mensen wat heb ik een heimwee naar Windows 7. Het is gewoon niet leuk meer. Soms boot de pc niet eens en moet hij opengeschroefd worden en moet ik enkele sata schijven loskoppelen op te kunnen booten. Daarna pc afsluiten en Sata schijven weer aankoppelen en daarna boot alles weer gewoon goed tot het volgende probleem zich weer aandient.
Enkele dagen terug begon mijn printer ineens te printen terwijl ik daar geen opdracht voor had gegeven. En foutmelding na foutmelding op de pc.
Ik wist dat dit ging gebeuren omdat ik Windows 10 al op een test pc had staan die ik zelden opstartte in verband met troubles.
Inmiddels 8 legale licenties voor Windows 10 in mijn bezit om met mijn park over te gaan naar deze ramp besturing.
Hier komen de Windows Vista herinneringen van zo'n 14 jaar geleden weer bij mij boven maar dan een factor 10 erger.

Als ik het deze week helemaal zat wordt kan het gebeuren dat ik Microsoft vaarwel zeg en overstap naar een Linux distributie of ik ga me een Mac aanschaffen.

Johnny Five

Steunend lid
Vip Lid
@Skippy

Ik kan me er wat bij voorstellen,ook ik zou liever met Windows 7 blijven werken, maar helaas aan alles komt een einde
heb dit zelfde probleem met deze Foutmelding enkele weken gehad.
zelfs contact met Microsoft en Menno Schoone de computerboek schrijver gehad ,ook zij konden geen verklaring geven hoe deze melding tot stand kwam.
uit eindelijk na heel lang zoeken kwam ik er achter waar dit door kwam , een Conflict met diverse Software en Drivers

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
is er een Intel wifi kaart aanwezig ..dien je mogelijk deze te vervangen..
de foutmelding onder de tekstregel "Driver .... not less or equel " is niet te lezen dus vermoed ik dat het probleem zich voortdoe omwille dat er een Intel wifi kaart aanwezig is waar dan de juiste driver voor ontbreekt aangezien Intel deze niet aanlevert .

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Nee geen wifi kaart aanwezig.
Dit is niet de enige pc waar ik problemen mee heb. Er zijn er nu 4, allemaal met vage problemen die ik niet had met Windows 7.
Er is er zelfs eentje die het prima doet, maar al twee keer is het voorgevallen dat ik een boot keuze menu krijg voor verschillende Windows 7 versies die er ooit opgestaan hebben op een andere interne schijf.
Hij lijkt dan dus plotseling niet te booten vanaf de Samsung SSD schijf waar nu een nieuwe Windows 10 op staat, maar vanaf een andere interne schijf waar blijkbaar nog een oude bootloader op staat. Alsof de bootvolgorde in het BIOS van slag is.
Na de kabels losgehaald te hebben van alle schijven en weer vastgemaakt doet hij het weer gewoon. Nu dus al twee keer gebeurd in 1 week tijd.
Ik heb alle kabels al vervangen, alle drivers van het mb zijn de laatste die er zijn.
Het zal ergens iets hardwarematigs zijn, maar waarom na een overgang van een stabiele windows 7 naar een nieuwe windows 10 zonder de pc opengemaakt te hebben.

Laatst bewerkt:

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
betreffende de bootkeuze's dien je eens de betreffende pc op te starten en vervolgens msconfig te openen ..
open vervolgens de tweede tap "opstarten " en indien er meerder opstartregels aanwezig zijn dan staat er één regel in het blauw vermeld (deze dien jij telaten staan ) al de overige mogen verwijderd worden indien er dus maar 1 besturingssysteem aanwezig is .
*mogelijk dat je ook het vinkje snel opstarten dient weg te halen ..
klik op start>instellingen >systeem en vervolgens op energiebeheer en slaapstand > klik verder op extra energie instellingen >klik verder op het gedrag van de aan/uit knop bepalen >klik verder op instellingen weergeven die momenteel niet beschikbaar zijn .
vink het vinkje nu uit bij snel opstarten en bewaar deze instelling ..
*controleer via een herstart van het systeem of dit je probleem verholpen heeft betreffende het opstarten .

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
betreffende de bootkeuze's dien je eens de betreffende pc op te starten en vervolgens msconfig te openen ..
open vervolgens de tweede tap "opstarten " en indien er meerder opstartregels aanwezig zijn dan staat er één regel in het blauw vermeld (deze dien jij telaten staan ) al de overige mogen verwijderd worden indien er dus maar 1 besturingssysteem aanwezig is .
*mogelijk dat je ook het vinkje snel opstarten dient weg te halen ..
klik op start>instellingen >systeem en vervolgens op energiebeheer en slaapstand > klik verder op extra energie instellingen >klik verder op het gedrag van de aan/uit knop bepalen >klik verder op instellingen weergeven die momenteel niet beschikbaar zijn .
vink het vinkje nu uit bij snel opstarten en bewaar deze instelling ..
*controleer via een herstart van het systeem of dit je probleem verholpen heeft betreffende het opstarten .
Na een kale install is er maar 1 besturing aanwezig via msconfig

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Dan nog maar een probleempje met weer een andere pc.
Soms als ik wil opstarten doet de pc helemaal niets. Dan moet ik eerst de eurostekker aan de achterkant eruit halen en de resetknop aan de voorkant enkele seconden indrukken. Daarna de eurostekker aan de achterkant er weer in en hij start moeiteloos op. In de twee weken tijd dat hier nu Windows 10 op draait en elke dag opgestart wordt is dit al 6 keer gebeurd.
Ook een probleempje dat tot twee weken geleden niet had met Windows 7.

PhilipV

Medewerker
Forumleiding
Naar mijn bescheiden mening kan een probleem van een PC die zelfs niet boot, niet terug te brengen zijn tot het OS, dat komt pas in beeld na de boot ! Ik begrijp je achterdocht tegenover Windows 10 maar denk hier toch eerder aan een hardware probleem...

DDragon80

Beheerder
Forumleiding
Admin
Kijk na of je een memory dump maakt bij een BSOD. Achteraf wanneer dit voorvalt, kan je die heel eenvoudig laten analyseren mbv WhoCrashed. Ook gratis te downloaden.
Kijk dan na welke component (of waarschijnlijk driver) verantwoordelijk is hiervoor. Meestal is het dan met een update van die driver terug stabiel, beetje afhankelijk van de situatie.

In alle andere situaties is dat gokken... Dus die melding IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL zegt gewoon 0,000000. Hier ook weer, zoeken in de logs en in dit geval de memory dump.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
op de pc waar jij de eurostekker dient los te koppelen haal je best het vinkje weg betreffende het snel opstarten !
dit is tevens ook aan te raden op al de oudere systemen draaiende op verouderde hardware.

lange pier

Steunend lid
Vip Lid
Heeft toch niets met W10 te maken, wordt tegenwoordig erg veel gebruikt, stabieler dan al zijn voorgaande versies, ook W7 wat tot dan de stabielste was.
Meer een gevoelsmatige aanname maar niet op feiten berustend.

Begin met nieuwe borgende SATA kabels te plaatsen.
Die IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL geeft alleen aan dat er een hardwareprobleem is.

Bovenaan Onderaan