Status
Niet open voor verdere reacties.

diaxx

Steunend lid
Vip Lid
Ben al een tijdje aan het rondzien om een nieuwe laptop te kopen, maar hoe meer ik er over lees en vergelijk hoe minder bomen ik in het bos zie. Heeft misschien iemand ondervinding met DELL?
 
Dell, zijn zeer mooie laptops het enige nadeel hiervan is dat je het on line moet kopen.
In Amerika kan je die laptops wel al in een winkel gaan kopen, dit systeem gaan ze ook doorduwen naar Europa maar voorlopig is dit voor de dell laptops, pc's en randapparatuur echt wel een groot nadeel.
Voor wat wil je je laptop specifiek gaan gebruiken zo kan ik en het team en alle andere je beter gaan verder helpen naar jou zoektoch..
 
Er zijn voor mij persoonlijk meer nadelen (of voordelen), 't is maar hoe je het bekijkt.
Filiep heeft net gepost dat late vistakopers (ne juni dacht ik) gratis of voor een klein prijsje windows 7 upgrade kunnen krijgen (gezien de vele klachten over vista, maar vooral de zware belasting van het systeem).
Een laptop is altijd wat langzamer dan een desktop, nog meer vertraagd door vista.......
Windows 7 is net gemaakt om de concurentie met xp en linux aan te gaan.
Veel lichter, sneller en genoeg met amper 1 gig ram.
Ideaal voor laptop dus.
Net dat ram vind ik een nadeel bij dell.
Vaak moet je voor uitbreiding of vervanging de originele modules van dell laten overkomen.
Ook de videokaart is vaak anders dan de standaard.
Je kan het zien als voordeel.
1 omdat de systemen bijzonder performant zijn.
2 omdat er vaak enkel originele stukken gebruikt kunnen worden, dus oplichterij is dan onmogelijk.
Maar ook als nadeel omdat je verplicht bent de dure stukken te gebruiken in plaats van zelf te kunnen kiezen.
 
Buiten e-mail en in frankrijk pc banking is mijn gebruik van de computer enkel voor plezier, foto's en video's, een beetje muziek, nu en dan een spelletje, de kranten lezen en programmas downloaden om is te proberen en de meeste er direct terug af gooien( meest gebruikt program is your uninstaller).
Waarom ik een laptop wil kopen is dat we 6 maanden in frankrijk zijn en zes hier en ik laat daar niet graag teveel van waarde achter, anders had ik een desktop gekocht.
Waar ik zo aan dacht is een cpu van iets boven 2 Gh genoeg geheugen hd van 320 Gb wifi en zeker een firewire aansluiting voor videocamera het moet dus zeker geen gamerslaptop zijn.De prijs mag rond de 1000€ schommelen, doch dit zal niet de belangrijkste factor zijn.
@nijltjetweety: dit is nu juist mijn probleem, op de ene side krijgt hij een 10/10 en dan op een andere side trekt hij op niets, enkel apple is hier een uitzondering maar daar zijn dan weer andere beperkingen.
 
Volgens mij weet je zeer goed wat je precies wil en ga je er niet zoveel aan veranderen.
Dus dat ram mag dan duur zijn, als je een dell koopt met genoeg ram (voor vista 2 of 3 gig voor wat jij er mee doet is zeker voldoende),
En als de videokaart performant genoeg is (bvb een nvidia geforce 8400 of 8600 (deze vind je steeds meer), dan speelt het geen rol dat die stukken duur zijn.
Je zal er jarenlang mee weg kunnen.
Dan zou ik de voordelen in rekening brengen.
De stukken zijn perfect op elkaar afgestemd en een product als dell loopt als een bollide, maar dan voor een aanvaardbare prijs.
Als je absoluut de voorkeur geeft aan dell moet je niet twijfelen.

Ikzelf geef de voorkeur aan asus, en in iets mindere mate aan msi voor hun santa rosa laptops met MXM videokaart, met 200 euro zit er in die laptops binnen een paar jaar een nieuwe videokaart.
Asus heeft ook voor 700 tot 800 euro 3 laptop met mxm videokaart in Belgie (in het buitenland is meer keuze, misschien ben je daarvoor in Frankrijk beter af).
Wat me aangezet heeft dit in rekening te brengen is een post die ik las op een ander forum.
En dat was niet om de nieuwste games te kunnen spelen.
Iemand moest een nieuwe laptop kopen omdat de videokaart het had begeven.
Dus geen 200 euro kosten, maar meer dan 700 euro.
Er zijn steeds meer laptop die een vervangbare videokaart hebben, waaronder zeker en vast ook dell.
Alleen zal volgens mij een nieuwe kaart bij dell een stuk duurder zijn, ook bij HP is er dit probleem.
Je moet zien aan een originele kaart te komen, andere universele kaarten passen niet.
Wel in de socket, maar ze zijn te lang of te breed.
Daarom wil ik zelf geen dell of HP kopen, want ofwel vind ik geen nieuwe videokaart, ofwel kost die veel te veel.
Passen ze deze politiek toe om hun winstmarge te handhaven?
Of doen ze het om misbruik tegen te gaan (bij upgrade heb je een stroomvretende videokaart die ook een pak meer warmte afgeeft en soms niet herkend word door het bios)?
Maar nogmaals, als je de voorkeur hebt voor dell zou ik in jouw plaats bij dell blijven.
De kans dat de videokaart begeeft is niet zo groot.
Je zal wel ' in geval van ' het geluk moeten hebben dat je een pc boer vind die een MXM videokaart wil aanvragen bij de fabrikant.
Want deze kaarten worden niet aan particulier verkocht.
Ze zijn bedoeld voor herstel van laptops, niet voor upgrade of voor doe het zelvers.
(en daar wringt het net, je moet dell tot nu nog steeds online bestellen, bij gebrek aan dell winkels in Belgie).
Misschien eens rondkijken in Frankrijk als je daar nog eens bent voor dell-verkopers?

Dit is de beste informatie die ik je kan bezorgen ivm mijn eigen criteria.
De keuze kan ik niet voor jou maken natuurlijk.
Ik heb mijn best gedaan om zo neutraal als mogelijk te blijven en hoop niemand met deze post te kwetsen (HP-, mac- en dell fanaten vooral).
Dell is dan wel wat eigenzinnig, maar dat zijn HP, mac en alienware ook.
En toch zijn ze allemaal top wat performans en kwaliteit betreft.
De keuze kan ik helaas niet voor jou of anderen maken.
Dat i iets wat ieder voor zich moet doen natuurlijk.
Ik hoop dat je met deze post toch al een stap dochter bij je uiteindelijke keuze staat.
 
@nijltjetweety:
ik heb geen enkel voorkeur wat betreft merk en dit is juist mijn probleem, werk nu met een Medion van meer dan 4 jaar, waar dat ik al een nieuwe dvd schrijver in gezet heb en wat geheugen bij gestoken en al verschilende malen de koeling heb moeten reinigen maar hij doet het toch nog( tot hiertoe). Heb toch wat schrik om een nieuwe Medion te kopen, vooral wat betreft garantieservice.
Asus was een van mijn eerste voorkeuren, dan kwam Sony maar die had dan een hd met 4200rpm ( van FW serie) wat ik niet begreep ze was wel 400Gb maar het model kleiner had een hd van 320 Gb en 5400 rpm, misschien was dit niet merkbaar maar voor mij was dit toch een rede om niet te kopen. Geluid zou bij Sony ook niet goed zijn.
Wat Frankrijk betreft, os enkel in het frans en voor de rest een achterlijk gebied wat betreft computers;!, ook moeilijk te verlijken met hier andere nummering ( la douce france is iets speciaal)
 
Het toerental van de harddisk is niet altijd een nadeel, zeker niet bij laptops.
Dat is alleen nefast in het begin (door het indexeren in windows) en voor het wegschrijven van grote bestanden.
Aangezien je voor videobewerking zeker firewire wil zou je beste meteen een 7200rpm schijfje steken, dus speciaal op zoek gaan naar een laptop die dat standaard heeft (vaak gamelaptop), ofwel een dell, asus of zelfs die sony nemen en meteen die schijf vervangen.
Er zijn laptop met ruimte voor 2 schijven.
Daarvoor kan je best info vragen bij de diverse merkverdelers denk ik.
De trage schijf kan je in dat geval laten zitten voor dataopslag (backup).
Ik kan de keuze van sony ergens wel begrijpen.
De grote schijf kan meer op weggeschreven worden, ook een format zal veel langer duren.
Doordat er meer kan worden weggeschreven is de kans op hogere temperaturen ook groter.
Dus om de garantie op dezelfde hoogte te kunnen houden nemen ze voor de grotere schijf een trager exemplaar.
Geluid zou bij lenovo (de r serie) zeer slecht zijn en van asus heb ik ook al klachten gehoord voor sommige modellen, maar een notebook heeft altijd een wat pover geluid.
Bij lenovo is het gedempt weet ik, alsof je bij een gesproken opname een hand voor je mond houd, en bij asus zou het vooral op hoger volume zijn bij bepaalde modellen dat het geluid schel word en er storende trillingen op de laptop komen.
Van sony vaio kan ik wel stellen dat het scherm zeer goed is (een collega brengt zijn laptop wel eens mee naar het werk), en het geluid voln ik niet zo slecht voor laptop.
Ik heb al veel slechter gehoord.
Er zullen waarschijnlijk ook lapto zijn die nog beter geluid hebben, daarover heb ik me niet zo verdiept.
Hier gaat de laptop toch regelmatig aan de tv hangen, en mijn desktop hangt steeds aan de stereo.

Wijzelf twijfelen nog wat tussen asus en msi.
Asus heeft een betere processor voor dezelfde prijs, en msi heeft dan weer een groter scherm (17") voor dezelfde prijs.
Waarschijnlijk word het hier msi, minder mobiel, maar dat is voor ons geen hoofdvereiste.
Wat de videokaarten van sony betreft moet ik nog wat opzoekingen doen in geval je wil dat deze vervangbaar is.
Je kan daarvoor ook eens informeren bij All about MXM als je dit belangrijk vind.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan