Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hoi,

Ik zou graag een tweede HD in mijn pc steken en daar Linux op installeren.
Welke versie moet ik nemen, ik lees dat er ook Ubuntu e.d bestaat
misschien een link waar ik het kan halen of enige back-up, thanks

greets

ed
 
Als je Windows gewoon bent, gaat Linux een hele aanpassing zijn. Gemakkelijk is een zeer ruim begrip hier. Daarom dat ik aanraad om dit zeker niet native te installeren op je computer. Gebruik hiervoor een Hypervizor. Oracle Virtualbox is veel gebruikt bij clients. Als je dit onder de knie hebt, dan kan je verder eens een kijkje gaan nemen naar Linux. Als Virtual Machine kan je nietveel foutdoen (of moet je geen bang hebben om iets fout te doen) op je productief systeem.
 
welke raad je nu aan als VM,
VMWare
Hypervizor
Oracle Virtualbox

heb vroeger nog een VMWare gehad in de les, je kan daar in spelen het kan geen kwaad,
op school stond er wel een programma dat alles terugzette na de lesuren.

ED
 
Een hypervisor is de naam voor die soort software zoals VMware, VirtualBox, Hyper-V, ...
Welke je gebruikt hangt af van jouw voorkeur. Voor client PC's heb ik ze allemaal al wel eens gebruikt. Voor professioneel gebruik zweer ik bij VMWare en Hyper-V.
 
Dit is van mijn PC dual boot Windows 10 & Ubuntu 14.04
Mijn PC heeft wel nog het oude bios systeem dus geen efi.
En is dus simpel als dual boot.
De eerste screen is van Ubuntu gestart in gnome-session-flashback (Compiz)
Het tweede is een screen van Ubuntu gestart in standaard modus.

Hier wat informatie : https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Installeer-gnome-session-flashback-erbij

Schermafdruk van 2016-01-18 00:11:25.jpg

Schermafdruk van 2016-01-17 16:22:53.jpg
 
Ik wil je niet ontmoedigen, maar het voorstel van salmax is al aan de "eenvoudige" kant. Je gaat moeten leren en aanpassen. Eenvoudig en simpel zijn relatieve begrippen, maar die voor een nieuwkomer serieus wennen zijn in deze context. Maar een dual boot maken van je systeem als je totaal geen ervaring hebt met een ander OS, raad ik zeker af.
Als hypervisor raad ik je Oracle VirtualBox aan. Als je met één hypervisor kan werken (de basis onder de knie hebt), dan kan je vrijwel met elke hypervisor starten. De basis bedoel ik dan... ga je naar VMware vSphere en Hyper-V, dan worden de mogelijkheden natuurlijk veel ruimer en praten we nietmeer over desktop maar over server virtualisatie.
 
ik zal me eerst maar even in de literatuur verdiepen vooraleer ik alles installeer
het ziet er me allemaal niet gemakkelijk uit,
ga ook eerst een oude pc wat opfrissen waar ik dit kan op installereren
Alvast bedankt voor alle reacties!
ed
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan