Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoe kan ik een sofware md raid 10 met 3 schijven maken. En wat zijn dan de beste stripe parameters voor een standaard multi media pc met slackware current.
 
Volgens wikipedia kan het wel
Code:
The Linux kernel software RAID driver (called md, for "multiple device") can be used to build a classic RAID 1+0 array, but also as a single level[8] with some interesting extensions.[9]

The standard "near" layout, where each chunk is repeated n times in a k-way stripe array, is equivalent to the standard RAID 10 arrangement, but it does not require that n evenly divide k. For example an n2 layout on 2, 3 and 4 drives would look like:
Non-standard RAID levels - Wikipedia, the free encyclopedia
 
RAID 10 is in principe een combinatie van RAID 0 en RAID 1

Hierbij worden 2 schijven bij elkaar opgeteld en de andere twee schijven worden met die twee gespiegeld.

Een andere vorm van RAID 10 kan ik niet bedenken.

Ik denk dat de tekst op Wikipedia niet helemaal juist is.
 
Ik heb de website gevonden van de schrijver van de md raid driver en hier geeft hij ook aan dat het ook met 3 schijven gaat. Maar ik zoek eigenlijk meer info over de configuratie. Want daar kan ik niet zoveel over vinden. En wat ik vind lijkt vrij complex.
url van de schrijver: RAID10 in Linux MD driver

In de link die je geef lees ik niets over RAID 10 met drie schijven.
Er staat wel dit: RAID10 is a raid module that combines features of both raid0 (striping) and raid1 (mirroring or plexing). En dat is ook wat ik zeg.

Het configureren doe je met een RAIDcontroller, je moet in het BIOS aangeven dat je deze controller gaat gebruiken.
Daarna boot je opnieuw en kom je uiteindelijk in het RAID bios.

Bij de meeste moederborden wordt een duidelijk meest engeltalige handleiding gegeven. Sla deze er eens op na.
 
md raid is een software oplossing heb het getest in een virtuele machine en het werkt met 3 schijven maar je kunt een chunk size opgeven wat is een goede chunk size.
wil graag tv programma's opnemen met een dvb-c kaart af en toe een nieuwe kernel compileren. beetje scripts schrijven. en af en toe film kijken en opgenomen programma's. en natturlijk internetten maar daarbij heb je weinig voordeel van een raid configuratie denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan