Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
CheckDisk of ook wel het chkdsk-commando in Windows, gaat op de schop in Windows 8.
We kennen het allemaal: je zet je computer aan en chkdsk begint je harde schijf te controleren en moet je wachten tot Windows weer beschikbaar is. In Windows 8 heeft de gebruiker de controle over chkdsk en zijn de systemen sneller weer beschikbaar.

Schijfcorruptie, die wordt gerepareerd door chkdsk, kan worden veroorzaakt door tal van factoren. Zo kan er een geheugenfout optreden, een schrijfcommando niet goed doorkomen of de metadata, de files met de plaats op de harde schijf waar bijvoorbeeld de data die samen een foto vormen staan, corrupt raken. Windows haalde het opslagmedium tot nu toe offline zodra een fout werd ontdekt, waarna de precieze locatie ervan werd opgespoord en die werd gerepareerd.

Hoe groter de harde schijf is en hoe meer bestanden erop staan, hoe langer het duurde voordat chkdsk klaar was. Op systemen met veel opslagcapaciteit, zoals servers, kan het enkele uren duren. Zeker bij een server is dat erg ongewenst. Om daar iets aan te doen heeft Microsoft een aantal stappen gezet. Ten eerste kunnen meer soorten corrupties direct worden opgelost, zonder dat chkdsk eraan te pas komt. Soms is een HDD-corruptie helemaal niet van de harddisk afkomstig, maar van het geheugen. Een nieuw tooltje controleert dat eerst, zodat chkdsk niet onnodig wordt uitgevoerd.

Mocht er toch een fout zijn gedetecteerd, voert Windows 8 op de achtergrond een scan van de betreffende harde schijf uit. Andere programma’s kunnen in de tussentijd gewoon worden gebruikt. Als er een offline correctie nodig is, kan die worden uitgevoerd op het moment dat de gebruiker of administrator dat uitkomt. De vereiste downtime van deze reparaties zou nog maar enkele seconden bedragen, en bij Windows Server 8 zelfs volledig afwezig zijn.

Microsoft hoopt de opsporing en correctie van fouten in het NTFS-bestandssysteem minder opdringerig te hebben gemaakt.


Bron: blogs.msdn

7357.Picture_5F00_1_5F00_thumb_5F00_3C215244.png
 
Mooie vooruitgang. Al stel ik me we serieus vragen bij het 2de deel van die video demonstratie. Ze maken een data volume corrupt. Dan blijven ze data beschikbaar houden tijdens de "repair". Is het verstandig om mensen in een productieve omgeving laten verder te werken op een corrupt data volume?? Ze moeten dan op voorhand exact weten waar die corruptie zich voordoet neem ik aan. Lijkt me niet altijd zo waarschijnlijk. En als dat niet het geval is, is het zeer onverstandig om werknemers in een productie omgeving verder te laten werken op een corrupt volume. Kan natuurlijk zijn dat ik ergens de mist in ga...?
 
Dat vermoeden had ik ook al bij het zien van de Video.
Maar na diverse Blogs gelezen te hebben lijkt het er op dat Microsoft een geheel nieuw protocol heeft ontwikkeld waarmee je rustig door kan werken tijdens een scan en reparatie.
 
De technologie gaat wel erg snel de laatste tijd bij Microsoft (en concurentie). Ik denk dat hun nieuw File System er wel voor iets tussenzit (ReFS). Al is het volgens mij niet het echte transactionele FS waar ze eerst mee dachten uit te pakken.

The key goals of ReFS are:

- Maintain a high degree of compatibility with a subset of NTFS features that are widely adopted while deprecating others that provide limited value at the cost of system complexity and footprint.
- Verify and auto-correct data. Data can get corrupted due to a number of reasons and therefore must be verified and, when possible, corrected automatically. Metadata must not be written in place to avoid the possibility of “torn writes,” which we will talk about in more detail below.
- Optimize for extreme scale. Use scalable structures for everything. Don’t assume that disk-checking algorithms, in particular, can scale to the size of the entire file system.
- Never take the file system offline. Assume that in the event of corruptions, it is advantageous to isolate the fault while allowing access to the rest of the volume. This is done while salvaging the maximum amount of data possible, all done live.
- Provide a full end-to-end resiliency architecture when used in conjunction with the Storage Spaces feature, which was co-designed and built in conjunction with ReFS.

The key features of ReFS are as follows (note that some of these features are provided in conjunction with Storage Spaces).

- Metadata integrity with checksums
- Integrity streams providing optional user data integrity
- Allocate on write transactional model for robust disk updates (also known as copy on write)
- Large volume, file and directory sizes
- Storage pooling and virtualization makes file system creation and management easy
- Data striping for performance (bandwidth can be managed) and redundancy for fault tolerance
- Disk scrubbing for protection against latent disk errors
- Resiliency to corruptions with "salvage" for maximum volume availability in all cases
- Shared storage pools across machines for additional failure tolerance and load balancing
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan