Naam definities gebruiken met een lijst in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
In het volgende topic hebben we een lijst gemaakt door cellen te kiezen http://www.pctuts.be/f50/een-lijst-maken-excel-46306/
Nu gaan we bijna hetzelfde doen, maar gebruiken Naam definitie.

We gebruiken weer het voorbeeld bestand uit het topic waar we een lijst gemaakt hebben. We hadden hier het tabblad Lijst met namen definieren gemaakt.
Tevens voeg ik het bestand wat we nu gaan maken als bijlage bij.

We maken in het tabblad Lijst met namen definieren de onderstaande opmaak in kolom A

1.jpg

We gaan nu in het Lint naar het Tabblad Formules en zien daar Naam definieren staan. Als we daar op klikken kunnen we kiezen voor Naam definieren.
Dat doen we dus.

2.jpg

Er opent nu een popup schermpje en we zorgen hier dat het veld Verwijst naar leeg is. ( Selecteren en op de Delete knop klikken )
Daarna klikken we op het ikoontje wat ik met de rode pijl heb aangegeven in onderstaande afbeelding.

3.jpg

Hierna komt het volgende schermje. Let niet op de rode pijl, deze heb ik per ongeluk hier geplakt.

4.jpg

We celecteren de cellen A2 tot en met A10

5.jpg

Deze cellen worden ingevuld in het kleine popup schermje en daarna klikken we op het ikoontje ( zie rode pijl in de afbeelding waar ik de rode pijl verkeerd had neergezet )

6.jpg

In het volgende scherm voeren we in het invoerveld Naam: de naam definitie Voornamen in en we klikken op OK

7.jpg

We gaan een lijst maken in de cel L2 dus we zetten hier de cursor in.
Hiena gaan we in het Lint naar Gegevens en dan Gevevensvalidatie en kiezen hier voor Gegevensvalidatie.

8.jpg

In het volgende popup scherm kiezen we bij Instellingen en daarna onder Toestaan voor Lijst.
Bij Bron vullen we nu in =Voornamen en klikken op OK ( vergeet het = teken niet )
We hoeven hier de cellen niet meer te selecteren en gebruiken hier dus de Naam definitie "Voornamen"die we zojuist gemaakt hebben.

9.jpg

Als we nu in cel L2 gaan staan zien we de lijst waaruit we een voornaam kunnen kiezen.

10.jpg

Deze lijst is overal in het bestand te kopieren / plakken waar het nodig is. We kunnen dus nieuwe tabbladen maken en de cel L2 plakken waar we willen.

Deze uitleg is bedoeld basis en als voorbeeld. Uiteraard kan dit verder uitgewerkt worden voor allerlei andere toepassingen.

Ik voeg het bestand als bijlage toe van wat we nu gemaakt hebben. Het kan gebeuren dat er een beveilingsmelding komt van Excel. Deze mag natuurlijk geaccepteerd worden.
 

Bijlagen

  • Lijst maken met gegevensvalidatie.rar
    8 KB · Weergaven: 195
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan