Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Goede morgen,

ik heb op dit moment een W7 SP1 32b computer die akelig traag is geworden.
Geen ruimte meer voor extra geheugen en dergelijke beperkingen dus ik heb een nieuwe gekocht met een 64b processor meer geheugen en een moederbordkaart met meer mogelijkheden.
Vooruitlopend op een evntuele (gratis) overgang naar W10 ga ik er weer W7 SP1 op laten zetten, maar dan komt het hele verhaal van bijv. installatie van betaalde versies van toepassingssoftware e.d.
Daar heb ik vragen over gesteld aan de diverse leveranciers.
Rest mij nog met de bestanden over te zetten en daar gaat met name mijn vraag aan jullie over.

Jullie hebben ongetwijfeld goede tips om die bestanden feilloos over te plaatsen?!
Uitgangspunt voor mij is dat de bestanden op een andere wel dan niet physiek gescheiden schijf.
Ik weet van het bestaan van Windows Easy Transfer met bijbehorende kabel af, maar weet niet of en hoe "Easy" het is en wat de berkingen zijn.
Heb nl wel eens gehoord dat het niet risicoloos werkt met OEM versies van de SSW.
Afijn ik heb dus geen praktijk ervaring en voordat ik me daarin stort dacht ik bij jullie te raden te gaan.
Is me voorheen ook goed bevallen, dus ....(lachen);)(y)

Kan ik trouwens niet gewoon een backup maken en die overzetten?

Vragen te over en misschien zelfs wel teveel?

Ik hoor heel graag van jullie!!

Cees
 
goeiendag ...

1..een backup is af te raden aangezien we nu over nieuwe hardware spreken ...

2..wat je wel kan is een verse installatie doen en de licentie gebruiken van je Windows die dus op je HDD staat ...
hopelijk heb je deze eerder opgezocht en genoteerd .

3..wat betreft de toepassingssoftware :
wel indien je de installatie file's en de bijhorende licenties heb dan kun je deze dus herinstaleren op de nieuwe Windows ..
*je kan niet zomaar al de aanwezige programma's meenemen naar de nieuwe installatie , deze dienen herinstalleert te worden zodat ook de register verwijzingen vermeld kunnen worden op de nieuwe installatie .....
 
Beide computers aan het netwerk hangen via de router en de mappen delen waar de bestanden staan die je wilt overzetten.
Soms ook de softwarematige firewall settings aanpassen zodat het lokale ip adres van de andere pc niet geblokkeerd wordt.
Zet ook bestanden delen aan.
Daarna zie je de computer met de gedeelde mappen verschijnen bij Netwerk.
 
Dankjewel ook Lana! Wat bedoel je hiermee: de mappen delen waar de bestanden staan die je wilt overzetten? Betekent dat dat ik de bestanden van de ene device naar de andere device kopieer of verplaats? Net zoals ik dat iik van de ene map naar de andere kan doen binnen één computer? Of moet ik "delen" zien in de zin van synchroniseren? Dus veranderen in de ene computer betekent ook veranderen voor de andere computer.... Hoop dat ik nog een beetje duidelijk ben. Je merkt wel dat ik geen computerexpert ben. En af en toe probeer ik zo slim te zijn ;) dat ik mezelf niet meer begrijp...... Maar dan hebben we gelukkig mensen zoals jullie om ons te helpen.
 
Ja dat bedoel ik.
Klik eens met de rechtermuisklik op een map en dan Delen met.
Nu kun je rechten toe gaan wijzen. Maar zo ingewikkeld hoef je het niet te maken.
Kies voor Specifieke personen en daarna kies je in het lege vakje voor iedereen. ( om het gemakkelijk te maken als jij toch de enige bent in het netwerk )
Klik daarna op delen
 
ik wil hier dan effe de opmerking geven : dat het dus enkel de mappen met documenten , films , muziek , foto's die men kan overzetten ...
de programma's zelf dus niet !
 
Geweldig bedankt weer! Lijkt me niet te moeilijk zo!

Wat ik niet begrijp (maar dat hoeft ook niet..) is, waar de opnieuw geinstalleerde programma´s hun files terug kunnen vinden, want die staan nu waarschijnlijk niet alleen ook op een andere computer, maar ook op een andere plek op de nieuwe computer. Maar nogmaals, misschien goed dat ik het niet allemaal begrijp. Jullie horen ongetwijfeld meer van me vanaf zaterdag (ben ik bang voor...)

Qtex heeft al wat ervaring met mij... (lachen)
 
Programma's dienen altijd opnieuw geinstalleerd te worden bij een nieuw pc. Een programma hoeft in principe niet te weten waar een gemaakt bestand is opgeslagen.

Waar ik het over heb is alleen geschikt om de belangrijke data over te zetten van de ene naar de andere pc.
Dus alle muziek, video's, foto's, pdfjes, tekst / word bestandjes enz. enz.
 
Hallo Lana en Qtex, Daar ben ik dan (zoals verwacht-m-).Ik begrijp dat de programma´s en het systeem opnieuw geinstalleerd moeten worden en daar ben ik mee aan het werk. De data kunnen worden overgebracht van de ene computer naar de andere. Ik begrijp ook dat je dat via een medium zoals bijv. een USB stick kan doen of een andere schijf, maar dat je dat online kunt doen? En dat je zelfs real time data kunt delen tussen beide computers?!! Dat zou geweldig zijn tijdens de overgangsfase en misschien zelfs daarna, want ik wil de oude computer graag als backup systeem bewaren. Als die dan ook nog redelijk update bijgewerkt is?!!!! Maar nu komt het: ik weet niet hoe en dus heb ik jullie hulp inderdaad nodig. Mag ik daar een beroep op doen?... :applaus:
 
je kan Windows Easy Transfer gebruiken om data over te zetten van de ene naar de andere pc ...
er zijn 3 mogelijke opties in Windows Easy Transfer die het mogelijk maken om verbinding te maken tussen de 2 machines ..
echter is het aanbevolen om een Easy Transfer Cable te gebruiken zodoende dat er geen data verlies optreed bij het overzetten ..
een Easy Transfer Cable is in feite een usb verlengkabel met aan weerszijden een mannelijke usb stekker die tevens ook voorzien is met een ledje ...(die ledje geeft aan dat er data overgezet word ! ).
je verbind in feitte de 2 computers via een usb kabel met elkaar om de data over te zetten via Windows Easy Transfer .

hier zie je zo'n Easy transfer kabel ..
Ashampoo_Snap_2015.03.22_18h21m08s_004_.png


type in het zoekvenster " Windows Easy Transfer "
Ashampoo_Snap_2015.03.22_18h18m20s_003_.png
en je klik verder op Windows Easy Transfer om deze te starten .

bijgevolg zie je dan een vergelijkbaar scherm ...
Ashampoo_Snap_2015.03.22_18h17m00s_002_.png
volg de wizard op ...

hier onder een link naar een filmpje over de Windows Easy Transfer
Video: Bestanden en instellingen vanaf een andere pc overzetten - Windows Help

**op je oude computer dient er dus ook de Windows Easy Transfer aanwezig te zijn ....is dit niet het geval kun je deze installeren op de oude computer vanaf deze link Windows Easy Transfer - Microsoft Windows ...neem de juiste versie
 
Online zijn er verschillende cloud diensten die data storage aanbieden. Zoals dropbox, Microsoft One drive. Je kan vanop verschillende toestellen gebruik maken van die service. Je houd daarbij dus je bestanden synchroon op alle computers waar de nodige applicaties actief zijn.

Oplossingen zoals EasyTransfer vind ik persoonlijk letterlijk weggesmeten geld. Je kan zulke data transfer perfect via het netwerk doen (of via het internet). Kost niets. Terwijl bovenstaande oplossingen dikwijls prijzig zijn. Dat is ook geen synchronisatie tool, maar een tranfer is één richting.
 
Dankjewel voor die heldere uitleg weer. Maar een synchronisatie optie is er dus eigenlijk niet? Heb ik fout begrepen... Dit is trouwens al mooi genoeg, maar ik moet het wel op het laatste momen doen, vlak voordat ik de oude computer op pensioen stuur. In mijn geval gebruik ik die kabel dus in principe eenmalig....
 
In mijn geval gebruik ik die kabel dus in principe eenmalig....

er word dus aanbevolen om zo een transfer kabel te gebruiken ...dit zou inderdaad dan eenmalig zijn dat je deze gebruikt...
er zijn eerder al 3 mogelijkheden genoemd om data over te zetten ...met een transfer kabel is dus veiligste manier ...daarom dat ik deze dus noemde ...minder kans op data verlies .
de andere manieren zijn ...
- je gebruikt een externe schijf en je plaatst dus eerst al de data op deze externe schijf.
-je verbind de 2 computers met elkaar in een eigen netwerk via de router
 
Duidelijk en dankjewel weer. Ik ga aan de slag. Dat met dat netwerk heb ik geprobeerd, maar dat is me nog niet gelukt. Volgens mij moet ik de computer dan als een soort device via W-Verkenner kunnen zien en behandelen, of zie ik dat te simpel... Terwijl ik het neerschrijf denk ik dat dat laatste het geval is, maar dan weet ik eigenlijk niet hoe ik het dan wel mopet doen en heb ik dus jullie weer nodig. Moet ik dan een nieuwe vraag stellen of gaan we "gewoon" door?!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan