Status
Niet open voor verdere reacties.

minoe

Steunend lid
Vip Lid
Heb hier een pc van familielid die ik moest formatteren en win98 opzetten + een nieuwe harde schijf steken.
Diskettestation was kapot dus via cd-r station geprobeerd maar pc herkende deze niet.Via bios stond deze er wel degelijk tss.
De problemen begonnen al en was nog niet eens begonnen.
Heb dan maar windows 2000 op die nieuwe harde schijf(160 gb) gezet via andere pc en deze dan terug in pc gestoken die ik moest formatteren.Dacht dat deze wel direkt zou opstarten op windows 2000 maar niet dus.
Heb hier ne keer foto getrokken van scherm om er uit te geraken want van bios instellingen heb ik dus geen verstand.
We kunnen beginnen met deze en dan zien we verder wel.
afbeelding016mt6.jpg
 
Uw nieuwe harde schijf eerst formateren op uw computer op FAT32 systeem, WIN98 (SE) herkend enkel maar Fat schijven.Nieuwe schijven zijn tegenwoordig standaard op NTSF geformateerd. Als u de opstart disket van win98 kan gebruiken, type dan in dosprompt: FDISK.
 
Uw nieuwe harde schijf eerst formateren op uw computer op FAT32 systeem, WIN98 (SE) herkend enkel maar Fat schijven.Nieuwe schijven zijn tegenwoordig standaard op NTSF geformateerd. Als u de opstart disket van win98 kan gebruiken, type dan in dosprompt: FDISK.

Heb wel de andere schijven er allemaal uitgehaald op pc die ik moest formatteren,ook deze waar windows 98 opstond en heb dus enkel de nieuwe schijf(windows 2000) op de pc zitten.
Ook zal het een probleem zijn om opstartdiskette te gebruiken aangezien deze defekt is of kan ik dit doen via andere pc.
 
Of zou het niet lukken om direkt windows 2000 op de pc te laten opstarten(ntsf) zonder deze naar fat32 om te zetten ?
Er zit toch geen andere schijf meer in.
Anders helemaal opnieuw beginnen.
 
Heb wel de andere schijven er allemaal uitgehaald op pc die ik moest formatteren,ook deze waar windows 98 opstond en heb dus enkel de nieuwe schijf(windows 2000) op de pc zitten.
Ook zal het een probleem zijn om opstartdiskette te gebruiken aangezien deze defekt is of kan ik dit doen via andere pc.

Een p3 kan bijna altijd booten vanaf cd rom.
Je krijgt een error van station A:
Dat is de diskette.
Sommige pc starten niet op van cd als de cd als slave staat op dezelfde kabel van de harde schijf.
Je dvd staat als slaveop dezelfde idekabel dan de harde schijf (ps staat voor primary slave op je scherm)
Sluit de dvd aan met een andere ide kabel op de 2e controller van het moederbord en verplaats de jumper achteraan de dvdstation van slave naar master.
De kabel moet net zo aangesloten zijn als bij de harde schijf.
Onderaan je scherm staat 'press del to enter setup.
Als je dat doet kom je in het bios.
Daar moet je dan de bootvolgorde veranderen.

Nu staat als 1e je diskettestation (meestal staat er dan 'verwisselbaar medium', iets in die aard.
Je moet dat veranderen, als 1e moet er staan 'cdrom', als je dan de nieuwe instelling juist opslaat en de cd van win2000 zit er in zal hij vragen om een willekeurige toets in te drukken om op te starten van cdrom.
Dat is als de cd opstartbaar is en niet beschadigd.

PS windows 2000 werkt ook met ntfs, geen fat32 nodig.
En als het fat32 is kan je gewoon via converteren naar ntfs, dat dtaat dan onder formateren en snel formateren bij de instalatieprocedure van windows zelf.
Het maakt eenvoudig niets uit welke partities er op de schijf staan.
 
Laatst bewerkt:
Heb het eens gebrobeerd zoals nijltjetweety gezegd heeft maar als ik wil opstarten begint pc een paar keer te biepen en krijg ik geen beeld.Het groene lampje van sherm wil niet branden.
Voor die error van het diskettestation heb ik kabel uitgetrokken omdat floppy toch defekt is.
Het rare is wel als ik hem nog een keer aangesloten had om te kijken(floppy) en pc opstarte kreeg ik volgende melding'no operating system found'.
Zal eerst ne keer een paar foto's van mijn kabels laten zien of deze al dan niet goed zijn
afbeelding021nh9.jpg

afbeelding022zz7.jpg

Deze met blauw,grijs zwart gebruik ik voor de nieuwe harde schijf en de andere voor het cd-r station.
De blauwe fiche steek ik in het moederbord en bij die andere kabel steek ik de zijde waar IDE 2 op staat in het moederbord of speelt dit geen rol
Floppy station(denk ik toch)
afbeelding024mi4.jpg

afbeelding025zz9.jpg
 
Nu staat als 1e je diskettestation (meestal staat er dan 'verwisselbaar medium', iets in die aard.
Je moet dat veranderen, als 1e moet er staan 'cdrom', als je dan de nieuwe instelling juist opslaat en de cd van win2000 zit er in zal hij vragen om een willekeurige toets in te drukken om op te starten van cdrom.
Dat is als de cd opstartbaar is en niet beschadigd.



No operating system found zegt hij omdat hij op de harde schijf heeft gezocht waar geen operating system (lees windows) op is geinstaleerd.
Het opstarten vanaf cd is dus mislukt of je hebt niet gedaan wat werd gevraagd;


als je dan de nieuwe instelling juist opslaat en de cd van win2000 zit er in
zal hij vragen om een willekeurige toets in te drukken om op te starten van cdrom. zie quote.


Ik heb een afbeelding gemaakt van de jumpers op een cd station, ze zijn rood omcirkeld.
deze jumper moet je verplaatsen naar links of naar rechts om de cd drive op master te zetten.
De juiste positie staat op de cd drive of in de manual ervan
Ik heb ook de aansluiting van de kabels omlijnd die gebruikt worden voor de slave functie.
Deze gebruik je dus NIET.
Heb je de win2000 cd al getest in een andere pc of hij wel opstartbaar is?
Het is de enige manier om <windows zonder floppy te instaleren.
Als je via de del toets in het bios gaat, maak daar eens een foto van, dan kijken we eens hoe je het bios instelt, of neem een foto van wat je hebt veranderd in het bios.
Er moet een deel zijn met de naam boot of iets van die aard.
 
Heb toegepast zoals gezegd maar kom telkens in dat dos scherm terecht na een paar biepen.
Hieronder enkele foto's van mijn bios te beginnen met het dos scherm waar ik telkens in terecht kom



 
En de changes ook goed opgeslagen dus, afgaand op de 1e en de laatste foto.
Heb je al geprobeerd met een andere opstartbare cd of met een andere drive, het dvd station is niet zo oud, maar dat is geen garantie dat alles werkt.
Op het forum staan er enkele zoals bvb http://www.pctuts.be/f279/ultimate-boot-cd-20734.html
Als dat ook niet gaat, plaats de drive dan eens in een pc die wel opstart van cd en breek de setup weer af dan weet je al dat de dvd drive en de cd ok zijn.
Aan de pc verandert er niets door, die zal nog even goed werken als voorheen.
Let wel dat de jumper van de dvd drive hetzelfde staat dan op de drive die je uit die andere pc haalt.
De ide kabel kan ook een defect aan zijn, er zitten 80 aders in, 1 noodzakelijke ader defect kan voldoende zijn.
En zijn er op het moederbord of op het dvd station geen pinnetjes gebroken van de connector (door de ide kabel verkeerd te plaatsen meestal de 2 buitenste ofwel de middenste, omdat niet alle ide kabels nog een gaatje hebben voor de dummie.
Soms is dat gewoon een vol deel in de fiche v d kabel, als die dan omgekeerd ingepligd word moet het pinnetje plooien of breken.
Ook kunnen er 2 pinnetjes in 1 gaatje zitten als er 1 of meer scheef staan.

Wat me wel verontrust is dat er niet word geprobeerd op te starten van de dvd noch van de hd, ook al is de bootvolgorde juist.
Er komt geen bericht van 'boot cdrom failed', of 'no system disk'.
Er is een hardwareprobleem waardoor alles behalve de floppy word gepasseerd.
Doe die removable device eens uit de bootvolgorde, het kan een conflict zijn door het loskoppelen en toch aanwezig zijn in de bootvolgorde.
Kijk ook eens onder de boottab wat er staat bij removable devices onderaan de tab en bij hard discs, misschien moet je de floppy bij removable devices disabled zetten als hij niet aanwezig is.
Heb je een boekje van het moederbord, check eens wat daarover staat.
 
Laatst bewerkt:
Geprobeerd met andere opstartbare cd en nog altijd niets.Als ik opstart biept hij 2 of 3 keer en gaat hij naar dos scherm.Daarna DEL om naar bios te gaan,alles saven zoals gezegd en dan start hij terug op in dos scherm maar hoor wel degelijk dat het cd-r station werkt.Heb het gebrobeerd met een andere cd-r drive maar juist hetzelfde.Hoor ook wel degelijk dat de cd-r drive in werking is maar dit is alles.Dus geen keuze om op te starten via cd-r.
Zal eerst nog ne keer proberen met de cd drive op een andere pc zoals je zegt
 
Wat me wel verontrust is dat er niet word geprobeerd op te starten van de dvd noch van de hd, ook al is de bootvolgorde juist.
Er komt geen bericht van 'boot cdrom failed', of 'no system disk'.
Er is een hardwareprobleem waardoor alles behalve de floppy word gepasseerd.
Doe die removable device eens uit de bootvolgorde, het kan een conflict zijn door het loskoppelen en toch aanwezig zijn in de bootvolgorde.
Kijk ook eens onder de boottab wat er staat bij removable devices onderaan de tab en bij hard discs, misschien moet je de floppy bij removable devices disabled zetten als hij niet aanwezig is.
Heb je een boekje van het moederbord, check eens wat daarover staat.


Die biepjes van het bios zijn errorbiepjes van het bios,, zal te maken hebben met die floppy.
De settings in het bios zijn waarschijnlijk niet goed.
Ik weet niet of je mijn aanpassing van vorig bericht nog hebt gekregen, jouw post is ouder dan mijn aanpassing, vandaar dus hier nog es gezet.
De error over de floppydrive komt er als ik het goed begrijp onmiddelijk na de biepjes, maar nog voor er word opgestart van harde schijf of cdrom.
De error is dus over het ontbreken van de floppy, en niet over het defect zijn ervan.
Zie eens onderaan je boottab wat daar onder removable devices staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan