Status
Niet open voor verdere reacties.
DDragon80 en qtex had ik dacht ik al eens eerder welkom geheten bij het medewerkers team, daarom WaWa welkom bij het team.
Ik hoop dat je het als medewerker net zo leuk vind als ik.
 
Beste Allemaal,
Ergens heb ik dit al gezegd, maar dus nogmaals: ik zal doen wat ik kan om nuttige bijdragen te leveren aan onze bezoekers.
Alles wat ik heb geleerd was met vallen en opstaan. Natuurlijk ook pc-boeken en vooral tijdschriften.
Ik stam trouwens uit de tijd dat computers kamervullend waren en een service-ingenieur gewapend was met een rokende soldeerbout... Leren rekenen in Octaal en beeld en tekst bewerken twee decenia vóór Photoshop.
Tot...
m.v.g., | WaWa
 
Laatst bewerkt:
DDragon80, qtex en WaWa welkom bij het team. Wawa, ik denk dat we allemaal wel een beetje begonnen zijn met vallen en opstaan. Maar ik denk dat ik bij het team wel de senior zal zijn. Als het anders is, dan hoor ik het ook graag.
Mijn eerste computerke was een MPF met een audiocassettespeler de Basic programma's opgeslagen. Enkel druktoetsen in de vorm gezet van een toetsenbord. Daarna spoedig overgestapt naar de Flex. Hievoor alle printplaten zelf bestukt en geassembleerd. Met een afbraak van Bull monitoren maakten we ons scherm en toetsenbord. Toen nog met die echte floppy's. Daarna stap voor stap verder tot op vandaag. Zo ook met vallen en opstaan alles geleerd.
 
Laatst bewerkt:
DDragon80, qtex en WaWa welkom bij het team. Wawa, ik denk dat we allemaal wel een beetje begonnen zijn met vallen en opstaan. Maar ik denk dat ik bij het team wel de senior zal zijn. Als het anders is, dan hoor ik het ook graag.
Mijn eerste computerke was een MPF met een audiocassettespeler de Basic programma's opgeslagen. Enkel druktoetsen in de vorm gezet van een toetsenbord. Daarna spoedig overgestapt naar de Flex. Hievoor alle printplaten zelf bestukt en geassembleerd. Met een afbraak van Bull monitoren maakten we ons scherm en toetsenbord. Toen nog met die echte floppy's. Daarna stap voor stap verder tot op vandaag. Zo ook met vallen en opstaan alles geleerd.

Ik moet even heel ver terug denken, ik moet ongeveer 17 geweest zijn toen ik een bijbaantje had bij een fabriek. Ik weet niet eens meer of men dat toen een computer noemde, maar het was een enorme spoel met een ponsband. Een soort papieren band met gaatjes, een beetje vergelijkbaar met een draaiorgel. Deze spoelen draaiden vrij snel en stuurden een draaibank aan. Deze draaibank maakte onderdelen voor medische apparatuur met een razende snelheid. Het leek wel de eerste robot. Mijn baantje was om die ponsbanden te verwisselen en in de gaten houden of alles nog goed liep.

[edit] was even benieuwd of deze fabriek nog bestaat en jawel. Vroeger was dit in Delft gevestigd, nu dus blijkbaar in Rotterdam http://www.enraf-nonius.nl/ [/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toen ik jaren bij Bekaert werkte, was er een "rekencentrum" daar werkten ze met ponskaarten om de lonen uit te rekenen. Heb zelfs nog de typmachines gekend met ponsband.
 
Toen ik jaren bij Bekaert werkte, was er een "rekencentrum" daar werkten ze met ponskaarten om de lonen uit te rekenen. Heb zelfs nog de typmachines gekend met ponsband.

Noemde men dat toen al een computer ? Ik weet dit echt niet meer. Voor mijn belevenis was mijn eerste PC die ik in bezit had, de Atari en daarna kwam al heel snel de Commodore, zo ergens rond 1985
 
Oei, oei, oei, Nu worden we allemaal nostalgisch. Die 'dingen' werden wel computers genoemd ook als ze met ponskaarten werkten, of later, systemen die met een pdp 11 van Digital aangestuurd werden en disc-drives van 300 MB hadden. 'Saven' was op magneetband. En toch deden we er toen (1979) beeldbewerking mee.
't Is maar goed ook dat het nu anders is, want dan deden we niet wat we nu doen. Op stap gaan met 1 TB in je broekzak bvb. Maar dat zal niemand meer verbazen. Of toch? De iPad 1 ligt bij Mediamarkt in de grabbelbox met de koopjes (echt waar), want 'ze' stonden toch op rij op de iPad 2 te wachten. Bij een Nederlandse krant krijg je er een gratis als je een 2-jaars abonnement neemt.
m.v.g., | WW
 
Nostalgisch, ach.
Ik vind het fascinerend hoe snel de ontwikkelingen gegaan zijn. Een buurmeisje in de straat van mij werd met een telefoon in de hand geboren, heeft daardoor 3 handen gekregen, zodat er twee overblijven om ooit mee te werken.

Nee hoor, zonder dollen, maar soms beangstig het mij wel eens hoe snel alles gaat.
 
Noemde men dat toen al een computer ? Ik weet dit echt niet meer. Voor mijn belevenis was mijn eerste PC die ik in bezit had, de Atari en daarna kwam al heel snel de Commodore, zo ergens rond 1985

Ponsband is gaatje ja of niet = voorloper digitaal. (niet verwarren met andere zaken)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan