Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Deze voormiddag ben ik naar de computerbeurs geweest en Gent. Daar heb ik een nieuwe SSD 500GB Samsung 750 EVO aangeschaft voor 129€.
Heb deze in mijn computer gezet na mijn C: gecloond te hebben.
De originele schijf was 480GB. Na het clonen heb ik dezelfde grootte van die 480GB. Ik weet dat ik vroeger de grootte kon aanpassen naar de nieuwe schijf.
Op de originele waren er 3 partities. Heb de herstelpartitie weggelaten en nu heb ik de volle capaciteit van de schijf. Maar natuurlijk geen herstelpartitie meer.
Zie ook niet wat er op de herstelpartitie staat. Zo op het eerste zicht werkt alles zoals het hoort. Heb nog de originele schijf zoals ze is.
Raak ik hiermee in de problemen?
 
Als het werkt is het toch goed?
Oudere schijf opnieuw indelen miss.

Dat weet ik, maar waartoe dient dan de herstelpartitie? Normaal om te herstellen hé. Maar hoe komt het dat ik ze niet kan bekijken wat er op staat?
In schijfbeheer, zie ik enkel de mogelijk van een helpfile. Verwijderen of iets anders staat er niet bij. Dus ik weet niet wat ik weggelaten heb.
Vroeger in Win7 stond er geen herstelpartitie. Dus probleemloos kon je de laatste partitie aanpassen.
Als ik nu manueel de 3 partities neem, eerst een 100MB primaire partitie (wat doet die????) daarna de herstelpartitie en als laatste de systeemschijf, dan kan ik de systeemschijf alle overgebleven ruimte geven. Maar dan start het systeem niet meer op.
De 2de partitie is er gekomen met Windows 7 SP1 te installeren. Sedert Windows 10 hebben we nog zo een geschenk gekregen. De herstelpartitie.
Waar dienen al die partities werkelijk voor?
 
het partition type van zo een herstelpartitie is dan ook 0x27PQservice das dus enkel bedoeld voor het systeem ..daarom ook dat je de bestanden aanwezig op deze partitie niet kunt zien ook al geef je deze partitie een eigen letter ( *mag je niet doen !)

b025dde9c9-Ashampoo_Snap_2016.11.27_16h44m50s_001_.png


b06e64ee02-Ashampoo_Snap_2016.11.27_17h13m31s_002_.png
 
Ik las al dat de herstelpartitie enkel aangemaakt werd door de leverancier van de pc. Heb je zelf de soft er op gezet dan heb je dat niet. Ondertussen gezien dat dit niet klopt. Met minitool partition wizard heb ik de oude schijf bekeken en er staat wel degelijk een herstelpartitie op ondanks dat ik alles zelf er op gezet heb.
Vandaar mijn vraag : hoe maak ik de clone van mijn schijf (ik heb Macrium Reflect) en benut toch de volle capaciteit van de schijf. Ik heb ondervonden dat je enkel van de laatste partitie de grootte kan aanpassen en dat is dus de herstelpartitie.
 
volgens mij neemt dus macrium reflect de herstelpartitie niet mee ...
je zou dus het volgende kunnen doen ( heb ik ook al gedaan )
maak via de minitool partition wizard op de nieuws SSD een niet toegewezen ruimte aan dat even groot is als de herstelpartitie .. selecteer via de minitool partition wizard dan de herstel partitie van de oude SSD en kopieer deze vervolgens naar de niet toegewezen ruimte op de nieuwe SSD
*is het je niet mogelijk om beiden SSD's gelijktijdig te gebruiken dan dien je de herstelpartitie effe op een usb stick te zetten waar jij dus ook effe een niet toegewezen ruimte heb aangemaakt ...nadien kopieer je deze dan naar de nieuwe SSD
 
Macrium reflect neemt de herstelpartitie wel mee. Ik heb ze weggelaten omdat als ik de herstelpartitie meeneem ik een nieuwe partitie bijkrijg met de rest van de capacitieit van de nieuwe schijf. Die capacitiet kan dan ook niet zomaar verwijderd worden.
Ik kon de systeemschijf wel vergroten als ik de herstelpartitie niet meenam.
 
Hoe groot is die herstelpartitie dan?
En als je de hele schijf kloont kun je met b.v. die Minitool elke partitie qua grootte aanpassen.

Maare, als het werkt, wat is dan het probleem?
Indien W10 dan heb je die herstelpartitie sowieso niet nodig, herstel schijf/stick maken.
 
Heb de nieuwe schijf via de minitool partition wizard benaderd en er zoals je voorstelde een unallocated partitie gemaakt. De herstelpartitie dan gekopierd hiernaartoe. Alles werkt zoals het hoort.
Ik weet dat ik de herstelpartitie naar een schijf kan schrijven. Maar hiermee is het intact en heb ik de schijf niet nodig.
Dank Qtex voor de tip naar de wizard. Dit kende ik nog niet. Prima tool. Iets voor bij de tips?????
 
fijn dat het je alsnog gelukt is ...echter ook met macrium zou het je gelukt moeten zijn vermits je eerst de herstelpartitie weglaat tijdens het instellen en vervolgens ook de herstel partitie toevoegde nadat je aangegeven had hoe groot je de systeem partitie wilde hebben ...
*bezie het filmpje maar eens en het word je duidelijk wat ik bedoel ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan