Operating systemen voor GSM's

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben via internet op zoek naar een GSM of iets dergelijks.
Nu stuit ik op 'OS' systemen als 'Proprietory', 'Android', en nog verscheidene andere.
Wat is daar nu eigenlijk het verschil tussen?
Ik heb overlaatst nog ergens gelezen dat sommige 'Adroid' systemen al worden gehackt, waardoor je GSM door anderen in gebruik wordt genomen, en je telefoonkosten enorm de hoogte worden gejaagd.
Toch zou ik graag een definitie willen zien van de meest gebruikelijke 'OS' systemen die er zijn.
Via 'Google' heb ik geen enkele vergelijking of definitie kunnen ontdekken.
 
Ik ben zelf ook niet echt op de hoogte van alle OS'n voor GSM's. Maar je mag je niet laten afschrikken door het mogelijk te hacken van een GSM met Android etc. De kans dat zoiets gebeurd is redelijk klein. Android is een OS uitgebracht door Google en heeft het grote voordeel voor de fabrikant dat dit Open Source is en dus vrij van licentie. Daardoor kan men Smart phones uitgerust met Android doorgaans goedkoper aan de man brengen. Daarboven is Android ook nog eens zeer stabiel (op deftige hardware althans), wat het de nummer 1 op dit moment maakt.
Ik denk dat Android enkel van Mac (iPhone) nu nog een zware concurrent heeft.
 
Bedankt voor deze kort en bondige uitleg. Hiermee ben ik al ruim mee tevreden.
Het hoofdaccent bij me was voornamelijk i.v.m. het hacken.
Trouwens een iPhone kan en wil ik niet kopen. Het is wel een degelijk artikel. Enkel de kostprijs houdt me tegen.
Thnks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoewel het nogal onbesproken en/of onbespreekbaar lijkt tegenwoordig is de besturing Symbian ^3 (Anna-Belle) van Nokia nog steeds een redelijke speler op de markt. het is in ieder geval ruim meer gebruikt dan pakweg Blackberry OS of Windows Phone 7 op dit moment... en het was ooit de pionier qua mobiele besturingen.

Als/indien je dus -eventueel uit gewoonte- een Nokia-adept bent raad ik je zeker aan van naar de nieuwe generatie smartphones te kijken (wel opletten, sommigen draaien Belle, andere draaien W7).

ik ben in ieder geval erg tevreden over de nieuwe Symbian Belle op mijn N8-00. een mooie verbetering op Symbian Anna en volgens mij zeker een goede zet om in de markt te blijven :p

[edit]..en de 2 grootsten zijn momenteel in volgorde Androïd en iOS zoals je wel dacht, wat ze in verband met de reden van dit topic natuurlijk wel nét iest ontvankelijker of aantrekkelijker maakt voor malware in de toekomst. Ik draai nu wel F-secure op mijn mobiel, maar ik denk dat dat voorlopig nog niet erg nodig is...[/edit]

Onderstaande tabel is ietsje out of date (okt 2011) maar geeft wel de tendens aan. de eerste 3 plaatsen ken je.



500px-World-Wide-Smartphone-Market-Share.png


by the way: ik vind dit topic interessant genoeg om nog even open te laten staan voor iedereen met zijn bevindingen en ervaringen... :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan