Status
Niet open voor verdere reacties.

roxy

Steunend lid
Vip Lid
Als er een stroomonderbreking heeft plaatsgevonden start mijn pc automatisch op, zeer vervelend omdat onlangs er op 1u tijd verschillende onderbrekingen hebben plaatsgevonden. Kan mij iemand zeggen hoe ik misschien de instelling kan veranderen dat als er een stroomonderbreking plaatsvind, de pc uit blijft tot ik hem zelf terug opstart.
Heb mij al zot gezocht in het configuratiescherm, maar vind daar niks.
Hartelijk dank
 
Dit kan je veranderen in de BIOS van je pc. Power after failure: always on -> Last state.
 
Wel, dan moet je wel voorzichtig zijn. De BIOS (Basic Input/output System) van je computer is een stukje software dat ervoor zorgt dat de basis functies van je computer beschikbaar worden gemaakt voor het uiteindelijke OS, Windows in de meeste gevallen. Of Linux... of BSD...
Dit start op wanneer je de computer aanzet. Het allereerste scherm dat je te zien krijgt wordt door de BIOS getoond. Soms een logo, soms informatieve gegevens,...
Er is een toetsencombinatie waarmee je in het BIOS menu raakt. Deze toetsencombinatie (mogelijk maar 1 toets) is afhankelijk van je computer. Ook moet men deze indrukken tijdens dit BIOS boot proces! niet eerder, niet later. Dus voordat je Windows logo verschijnt! De "Del" toets was vroeger meestal een standaard. Tegenwoordig kan dit evengoed een Functie toets zijn. Soms wordt dit getoond tijdens het opstarten, soms niet. Maar dit staat sowieso in de handleiding van je moederbord (of laptop).
Let wel op, wijzig enkel bovenstaande. (afsluiten met save and exit)
 
Wel, dan moet je wel voorzichtig zijn. De BIOS (Basic Input/output System) van je computer is een stukje software dat ervoor zorgt dat de basis functies van je computer beschikbaar worden gemaakt voor het uiteindelijke OS, Windows in de meeste gevallen. Of Linux... of BSD...
Dit start op wanneer je de computer aanzet. Het allereerste scherm dat je te zien krijgt wordt door de BIOS getoond. Soms een logo, soms informatieve gegevens,...
Er is een toetsencombinatie waarmee je in het BIOS menu raakt. Deze toetsencombinatie (mogelijk maar 1 toets) is afhankelijk van je computer. Ook moet men deze indrukken tijdens dit BIOS boot proces! niet eerder, niet later. Dus voordat je Windows logo verschijnt! Vroeger moest men op de "Del" toets drukken. Tegenwoordig kan dit evengoed een Functie toets zijn. Soms wordt dit getoond tijdens het opstarten, soms niet. Maar dit staat sowieso in de handleiding van je moederbord (of laptop).
Let wel op, wijzig enkel bovenstaande. (afsluiten met save and exit)

Hartelijk dank voor de uitleg, maar ik ga het zo laten, ken er te weinig van, ik dacht dat het gewoon ergens iets aanvinken was...
mvg
Ed
 
Als er daadwerkelijk veel stroomonderbrekingen zijn is het het overwegen waard om een UPS aan te schaffen.
Zodra de spanning weg valt, neemt de UPS het over tot een bepaalde tijd. Daarna zullen de meeste ( duurdere ) UPS-sen de PC softwarematig afsluiten. Anders heb je handmatig enkele minuten de tijd om deze af te sluiten.

Het is de beste en een redelijk betaalbare oplossing.

Een voorbeeld: UPS voeding
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan