Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey,


Hier ben ik weer met alweer een vraag..


Wat is de beste manier om bestanden voorgoed te verwijderen?? zodat bv speciale data recovery instanties of professionele hackers met de beste tools deze files niet meer kunnen terug herstellen.. Ik heb al eens wat gegoogled hierover. Vele sites raden mij aan ccleaner of eraser te gebruiken (eraser overschrijft files verschillende keren met verschillende paterns zodat deze onmogelijk te herstellen zijn) maar is dat wel zo? of is het beter files te verplaatsen naar externe harddisk en dan op die externe Hdisk alles verwijderen (bv magneet of microgolf .. ) alhoewel dat dit wel een duurdere oplossing is ..

Graag wat meer advies hier omtrent

Alvast bedankt
 
Softwarematig is Eraser goed of ook File Shredder. Daarna is alle data definitief weg en de schijf nog bruikbaar.

Wil je echt op safe gaan sla hem dan in puin met een beitel en een hamer. Uiteraard is hij dan definitief vernietigd.

Microgolf lijkt mij niet gaan lukken, omdat de metalen delen behoorlijk kunnen gaan knetteren. Magnetisme werkt ook wel goed, maar je hebt dan een behoorlijke sterke magneet nodig die door de metalen behuizing komt.
 
Bestanden verplaatsen om daarna op de bestemming te vernietigen, is vrij nutteloos. Je originele data gaat dan nog steeds op de bron aanwezig zijn. Verplaatsen is nietmeer dan een copy opdracht, gevolgd door een eenvoudige delete van de bestanden (lees aanpassing file systeem).
Gewoon meerde malen laten overschrijven met willekeurige patterns is vrij intensief en zo goed als onmogelijk te herstellen. Zoals aangegeven zijn toepassingen als killdisk zeer goed voor zoiets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan