Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik heb exact hetzelfde probleem als de volgende persoon:

"Why does my Vista Laptop have bad CPU spikes?
Every 5 minutes or so, sometimes once about every 30 seconds, my laptop goes through a massive CPU spike. Ram is slightly affected but not very much.
It will jump to 100% CPU usage for about 20-60 seconds, then slowly go back down to normal.

If I open Task Manager during these spikes, I can't see any program using all of that CPU power. At most maybe Steam is using 1-2 or so, FireFox might be using about 1, Windows Explorer might sometimes go to 1 or 2, Kaspersky might be using 1. And that's it. I only have about 5-7 processes open at any time, and most barely use any CPU or RAM.
If I set it to show processes from all users, which is just me and the system, I get, of course, a bunch of windows processes. But none of them is using all of this CPU power. If I add up the totals, I'm not even hitting 10% usage, in an idle state. In a semi-idle state, which would be like me using FireFox and Steam at once or something, it's about 15-20%."

Helaas vind ik geen antwoord..
Bijkomstig is dat ik bij mijn laptop die CPU sprongen voor heb als ik de eerste keer mijn lapotop opstart, als ik vervolgens opnieuw opstart zijn alle problemen verdwenen.
Al heel lang start ik ik dus 2 maal op om degelijk mijn laptop te gebruiken..

Kan iemand helpen?
 
Bij het eerst opstarten van uw computer starten een heleboel neven activiteiten. Uitleg : nakijken van laatste virusupdate, kontroleren van updates....
Als u uw laptop opstart en even blijft wachten hoe verandert het gedrag van uw cpu???
Je kan steeds nagaanwelke processen er op dit moment actief zijn via CTRL-alt-delete en nadien taakbeheer te selecteren, nadien processen of geopende programma's.
Is dit plots gekomen?
 
En heb je onlangs nog iets geinstalleerd op de pc?
Het kan zijn dat je te laat in taakbeheer geraakt en dat de processorbelasting al aan het zakken is.
Werk je nog met vista? Via start/uitvoeren kan je msconfig intypen.
Druk op enter.
Nu kan je eens gaan kijken naar de tab opstarten, zet daar alles uitgeschakeld en kijk eens of dat probleem weg is.
Daarna die toepassingen 1 voor 1 terug activeren, te beginnen met de antivirus.
De volgende dag iets anders en kijken naar cpubelasting.

Mogelijkheid 2

Het kan ook zo zijn dat je OS schade heeft en daardoor moeilijk doorstart de eerste maal, dit omdat het ram na enkele uren leegloopt bij volledig uitgeschakeld systeem. bij herstarten behoud het ram zijn data wel en dan kan de doorstart wel goed uitgevoerd worden.

Eerder vrees ik voor mogelijkheid 3
De windowsverkenner heeft het ook vaak moeilijk met de ' Microsoft Visual C++ - '
Sommige programma's installeren dit automatisch zonder dat jij het merkt.
In windows 7 krijg je dan soms melding dat de verkenner niet meer werkt, dan moet deze herstart worden.
In De oude vista blijft de cpu ook in dat geval aan 100% racen.

mogelijkheid 4
Heb je in je programmalijst ook java staan, behoud alleen de meest recente versie en deinstalleer de oudere als deze er naast staan.
Welke virus en malwarescanners of spywarescanners heb je op de pc, deze kunnen ook elkaar storen.

mogelijkheid 5
Een verouderde driver.
Update al je drivers, bezoek de site van je computerfabrikant en download de juiste drivers voor je systeem.


Begin in ieder geval met de lijst van geinstalleerde programmas, deze die niet gebruikt worden eerst weggooien, dan de opstartlijst via msconfig opschonen en eens kijken hoe het systeem reageert.
Daarna kunnen we eens verder kijken.
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor het snelle antwoord!

@ghost: het cpu gebruik verloopt ongeveer zoals in de beschrijving die ik er geplaatst had. Het verloopt steeds in vlaggen, altijd plots naar 99-100%, heel even terug naar ongeveer 7%, maar al snel terug naar 100 en zo voort..
Als ik kijk in taakbeheer is het niet zichtbaar welk proces hier de oorzaak van is, anders had ik het al lager gevonden. Al bijna een jaar heb ik dit probleem, heb deze laptop zo'n 2 jaar en is nog in zeer goede staat buiten dit probleem.
Of het plots is gekomen: Ja, even nadat ik vista opnieuw had geinstalleerd omdat ik een nieuwe partie indeling wou maken.

De cpu sprongen komen meestal als ik een spelletje speel (terwijl dit nooit zware spellen zijn), ook eenvoudige internetspelletjes veroorzaken dit.

@nijltjetweety: ik werk met de nieuwste updates van vista. Die 'microsoft visual C++' heb je dat nodig? stel dat dit de oorzaak is, kan ik dit gwn verwijderen?

Ik zal allesinds jullie raad opvolgen, morgen zal ik voor de zekerheid de cpu sprongen nog eens uitlokken en taakbeheer nog eens analyseren. Ik gebruik enkel AVG antivirus, maar ik zal die spyware programma's eens gebruiken in die handleiding Tuts!
 
Vink uit

Nero
Quicktime
Itunes
Adobe
Deamon

Download MalwareBytes' Anti-Malware en sla het op je bureaublad op.
Dubbelklik op mbam-setup.exe om het programma te installeren.

Zorg dat er na de installatie een vinkje is geplaatst bij:
  • Update MalwareBytes' Anti-Malware
  • Start MalwareBytes' Anti-Malware
  • Klik daarna op "Voltooien". Indien een update gevonden wordt, zal die gedownload en geïnstalleerd worden.
  • Zodra het programma gestart is, ga dan naar het tabblad "Instellingen".
  • Vink hier aan: "Sluit je Internet browser tijdens verwijdering van malware".
  • Ga naar het tabblad "Updates" en Update MBAM.
  • Ga daarna naar het tabblad "Scanner", kies hier voor "Snelle Scan".
  • Druk vervolgens op "Scannen" om de scan te starten.
  • Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.
 
Al die onbekende opstartbestanden, en allemaal .exe (uitvoerbaar).
Die moeten allemaal uitgevinkt, behalve deze van windows live (msnmsgr).
Herstart in veilige modus en gooi ze allen in de vuilbak. geen enkele hoort thuis op je pc.
Het lijkt misschien wat overdreven om dit zo maar te zeggen maar het is allemaal malware.

Herstart opnieuw in veilige modus.
Voer de scans uit in de veilige modus.
Benieuwd wat het scannen oplevert.

PS: die c++ is misschien geinstalleerd door daemon tools. Als je die niet gebruikt kan je je systeem sneller maken door beide weg te doen.
De oorzaak ligt duidelijk bij malware.
Een virusscanner beschermt niet tegen malware, alleen maar tegen virussen. En op jouw systeem is dat al weken of maanden aan de gang zo te zien.
Ook bij videoconverters zie ik die c++ soms plots in mijn programmalijst staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik had gisteren een scan gedaan met het volgende resultaat:
Registerwaarden geïnfecteerd:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\shell (Worm.AutoRun) -> Delete on reboot.

Registerdata geïnfecteerd:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell (Hijack.Shell) -> Bad: (C:\RECYCLER\S-1-5-21-2006867641-5270665556-326122169-0236\yv8g67.exe,explorer.exe) Good: (Explorer.exe) -> Quarantined and deleted successfully.

Goed nieuws dus, maar hebben deze infecties er mee te maken?
Nu heb ik ook die onbekende uitgevinkt, ik wou ze verwijderen maar ik vind ze nergens terug in de system32 map.
Heb in veilige modus opgestart, nog eens gescand maar geen infecties meer gevonden!

Hoe raak ik nu van die onbekenden af?
 
De scanners zullen hun werk goed gedaan hebben, maar kijk het eens goed na of ze echt weg zijn.
Die bestanden worden door de malware binnengehaald om het systeem te vertragen.
Post misschien nog een hijackthislogje dan bekijken we eens of je nog een analyse nodig hebt.
Je kan beste een spywarescanner en firewall bijplaatsen om dit in de toekomst te vermijden.
Zelf gebruik ik de producten van comodo die tegenwoordig zeer goed zijn, goede dekking en weinig false positif.
Free Desktop PC Security - Free Downloads Keep your PC Safe | Comodo of neem eens een kijkje in onze spywaresectie
Spyware - Freeware - Pctuts.be
 
Speel je af en toe onlinegames?
Het logje ziet er voor mij goed uit, juist die browserhelper fixen.
O2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)
Verder zie ik geen rare dingen meer.
 
@nijltjetweety: ik speel af en toe wel eens een mmorpg en ook cs ( je zag steam staan, daarmee de vraag wss?)
Ik denk dat alles in orde is nu, heb geen last meer gehad van te hoge cpu.
Heel erg bedankt voor de goede hulpverlening!

Misschien toch nog een vraagje: in msconfig staat wel nog heel die lijst van die onbekende opstartprogramma's met die rare codes, die ik moest uitvinken. Wil dat zeggen dat die programma's nog op mijn pc staan? ik vind ze nergens terug in de map waar ze zouden moeten zitten, en via al de scans zijn ze ook niet verdwenen..
 
Deze bestanden staan nog in het register.
Via regedit kan je deze opzoeken maar dat doe je op eigen risico hoor.
1 misstap en je pc kan naar pluto zijn (of naar de haaien, de maan of gewoon om zeep).
Regedit start je via het start/zoeken venster door regedit te typen daar gevolgd door een druk op de toets "enter"
Via de combinatie ctrl + F start je het eenvoudigst de zoekfunctie.
Zoek enkel sleutels, doe de andere 2 vinkjes weg.

ofwel eens scannen met RegSeeker (v 1.55) - Freeware - Pctuts.be
Deze gaat veel sleutels vinden, de groene kunnen weg, de overige moeten gecontrolleerd worden.

PS: mijn vraag ging over een ander bestandje hoor, er is ook spyware dat zich met die naam identificeerd, gezien de worm die je had een normale vraag dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan