Problemen bij installatie harde schijf, groter dan 2Tb.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peysmans

Steunend lid
Vip Lid
Bij het eerste formateren zal de schijf twee partities maken.
Een van 2 Tb. die je kunt formateren en een tweede deel met de rest, ongeveer 1 Tb die niet is toegewezen en waar je ook niets kunt mee doen!
Verloren, dus.
Ik werk met een recent moederbord Azus P8 en een Windows 7 64bit.
Hoe kan ik nu verder om het geheel van deze schijf te formateren in een partitie?
Bedankt voor de hulp
 
ik heb je tekst opgesplitst , dit leest gemakkelijker ..doch eerst een vraagje om wat meer duidelijkheid te verkrijgen ....

het betreft hier zoals ik het versta om een HD van 3TB

en bij het eerste keer dat je deze in gebruik neemt krijg je deze melding ....
jij wenst echter de gehele 3TB te behouden als zijnde 1 geheel ....

waarom zou je dat doen ...ik bedoel om windows te installeren vol staat het om een 1ste partitie aan te maken van ruim 300GB ( dit word je C)
deze laat je ruimschoots ook toe om programma's te installeren ...
de overige 2,7TB kun je dan gebruiken om Data op te slaan ( desnoods splits je deze ook nog eens op )

neem nota dat er een kleine partitie van 100MB word aangemaakt ( deze is door het systeem gereserveerd en mag je NIET verwijderen ! )

zie voorbeeld : Bekijk bijlage 10252
 
Converteren naar een GPT partitie model is inderdaad een vereiste voor schijven groter dan 2TB.
Je kan dit ook doen via Windows schijfbeheer zonder een extra tool hiervoor te gebruiken. Vereiste is wel dat die schijf volledig leeg is (geen partities, kan je dus hier ook eerst verwijderen).
 
De schijf van 3tb voeg ik bij in mijn PC. Dus op een reeds bestaande en werkende PC.
Het probleem is dat ik twee partities heb, de eerste 2tb) is formateerbaar maar met de tweede(niet toegewezen) kan ik niets meer doen.
Zelf als ik de eerst partietie ongedaan maak, blijft mijn HD in twee gesplitst.
Converteren naar GPT ken ik nog niet en zie niet in hoe ik dat kan doen langs schijfbeheer.
Graag een woordje uitleg, dank u.
 
Ga naar start, en voer volgende opdracht uit; diskmgmt.msc
Je krijgt dan een overzicht van alle aanwezige storage apparaten.
Selecteer de betreffende schijf. Klik rechts op de aanwezige partitie en selecteer verwijderen. Doe dit met alle partities aanwezig op die schijf totdat er alleen "niet toegewezen ruimte" aanwezig is.
Klik dan rechts op de betreffende Disk # links (Basic, ... GB, Online) Je krijgt dan terug een drop down menu. Daar ka je dan kiezen om te converteren naar een GPT disk.

disk.jpg


Deze procedure verwijderd uiteraard alle data aanwezig op die schijf! Maak dus eerst een copy/backup van de aanwezige data naar een andere disk indien nodig.
 
effe een woord uitleg in verband met GPT.
-In vergelijking met MBR-schijf, kan een GPT-schijven ondersteunen die groter zijn dan 2 TB volumes waardat een ( Windows) MBR dit niet kan..
-Een GPT-schijf kan basis-of dynamisch zijn , net zoals een MBR-schijf dit kan zijn .
-Met een verschil dat een GPT-schijf maximaal 128 partities kunnen ondersteunen in plaats van de 4 primaire partities beperkt tot MBR (Windows).
-Ook GPT houdt een back-up van de partitie tabel aan het einde van de schijf.
-Bovendien bied een GPT-schijf een grotere betrouwbaarheid , die te wijten is aan replicatie en
cyclische redundantiecontrole (CRC) de bescherming van de partitietabel.
-Het kan gebruikt worden als een opslagvolume op alle x64 en 32 bits platforms.

je installeerd de Eaeus partition master en je verwijderd eerst beiden partities ...
Bekijk bijlage 10254
Bekijk bijlage 10255

***probeer eerst de optie van Ddragon
 
Bedankt DDragon 80,
Het probleem is dat als ik rechts klik in deze partitie en dat het drop down menu geen "verwijderen" instructie weergeeft.
Ik luk er niet in één grote partitie te maken.
Ik blijf met mijn eerste partitie van 2048 GB (niet toegewezen) maar waarvan ik wel een "nieuw eenvoudig volume" kan maken en een partitie van 746,52 GB (niet toegewezen) waar ik niets kan aan doen.
Het is bij het installeren van deze schijf, die ik in haar totaliteit wil gebruiken (1 partitie) dat hij automatisch mijn HD gesplitst heeft.
Ik heb nog nooit een probleem gehad om een harddisk (tot 2GB) in te delen in partities of te formateren.
Blijkbaar heeft de groote van de HD daar iets mee te maken.
 
Je moet alle Volumes verwijderen van die Disk. Rechts klik op alle Volumes van die Disk. Die screenshot is van de laatste stap. Je krijgt een ander drop down menu wanneer je op een aanwezig volume van die schijf klikt.

Je mag ook geen nieuwe partities aanmaken zolang die schijf niet geconverteerd is naar GPT. Anders gaat die mogelijkheid niet actief zijn (zoals in men screenshot, grayed out...)
Wanneer de conversie naar GPT gedaan is mag je wel één of meerdere partities aanmaken.
 
heb je het tool opgestart als administrator ?
indien zo: plaats jij je crusor dan links op de vermelding "Disk 2" of welke nummer deze ook mag hebben !
indien zo : rechts klik hier en je heb meerdere opties waaronder ..
- Delete all partitions
-Wipe Disk ( deze optie neem je )

opmerking : de niet toegewezen ruimte moet je toewijzen aan de eerste partitie ...
daarom klik je met rechts op de eerste partitie en kies je "Resize "
vergroot nu deze partitie met de niet toegewezen ruimte
 
rechts klik op de eerste niet toegewezen ruimte ...
je gaat eerst een partitie aanmaken , daarna ga je de niet toegewezen ruimte toevoegen aan de eerste partite ..
je zou dus nu 1 gehele ruimte moeten hebben verkregen .
 
Niet toegewezen ruimte is zoals de naam zegt, niet toegewezen ruimte. Niet toegewezen ruimte is geen partitie. Je moet dus alle partities verwijderen (partitie 1), zodat je alleen maar niet toegewezen ruimte hebt. Daarna kan je deze converteren...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan