Problemen met Acer eRecovery Management

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben dan wel linux-gebruiker, voor sommige dingen is het toch makkelijk als je over windows beschikt. Daarom heb ik een 'dual boot' aangemaakt, zoals dat heet, waarbij je in het begin kan kiezen welk besturingssysteem je opstart.

Standaard start bij mij Ubuntu op (1ste afbeelding toont het 'dual boot'-scherm), maar de laatste tijd lukt het me niet om Windows op te starten. Ik stoot dan op een scherm van Acer eRecovery Management (zie 2de afbeelding)

img_6456.jpg


img_6461.jpg


Als ik wil 'herstellen naar de standaardinstellingen', vraagt hij een paswoord dat hij niet wil herkennen (ik ben er 100 % zeker van dat ik mijn 'gewone' paswoord heb gebruikt, maar dat herkent hij niet). Herstellen vanaf de cd/dvd lukt ook niet wegens geen cd/dvd.

Herkent iemand dit probleem en kan hij/zij me tips geven om dit op te lossen?

Lieven
 
Herstelpaswoord is of wel 0000 of 00000
Dit was zo bij mijn acer.
Maar ik vrees dat deze dan terug zal gaan naar de fabrieksinstelling.
Ik vermoed dat dit een bios aanpassing zal zijn?
Maar daar heb ik het antwoord niet op.
 
Misschien nog kans als je ubuntu herinstalleerd, om via deze weg xp terug te halen.
Geen idee hoe de systeemrecovery daarmee zal omgaan.
Ofwel, wat bij mij steeds werkt is om xp te herinstalleren, en dan met easyBCD je linuxentry terughalen.
 
Bij mij heeft het paswoord met de nullen niet geholpen... :(

Misschien nog kans als je ubuntu herinstalleerd, om via deze weg xp terug te halen.
Geen idee hoe de systeemrecovery daarmee zal omgaan.

Dat behoud ik als de laatste optie: de boel gewoon herinstalleren, maar als ik dat kan vermijden, vermijd ik het.

Ofwel, wat bij mij steeds werkt is om xp te herinstalleren, en dan met easyBCD je linuxentry terughalen.

Kan je xp dan herinstalleren zonder aan je Ubuntu te raken? Ik kan me voorstellen dat dat kan op een aparte partitie (om in Window-termen te denken) maar vanuit Ubuntu kan je -volgens mij- geen aparte partities aanmaken om daar iets op te gaan installeren.

Die easybcd lijkt niet wat ik zoek (link werkte niet, maar er is ook nog zoiets als google :p): de mogelijkheid om te bepalen wat eerst opstart (bij mij standaard Ubuntu) kan ik gebruiken vanuit Ubuntu.

Lieven
 
Ik denk dat Acer eRecovery heel je schijf zal wissen, als linux op andere schijf staat zie ik geen probleem. Maar als je dan opstart weet ik niet of je nog de keuze zal krijgen tussen xp en linux.
 
Volgens mij zal de xp die er waarschijnlijk als eerste op stond alleen nog aanwezig zijn, je bootloader van ubuntu zal weg zijn.
Misschien, als je een complete systeembackup hebt gemaakt op een afzonderlijke partitie dat je beide systemen kan terughalen via je recoverycd.
Gebruik als je een backup maakte in het verleden de 2e optie ' systeem herstellen vanaf backup gebruiker '.
XP zal terug zijn, van ubuntu weet ik het niet.
Waarschijnlijk helpt ook easyBCD hier, ofwel een herinstallatie van ubuntu.

Je zegt dat je reeds dualboot hebt.
Dan heb je reeds 2 of 3 partities voor linux (ik denk met recente ubuntu 2 stuks, nl de root en de swap partitie), en een partitie voor windows xp.
Windows xp werkt enkel op NTFS bestandssysteem, linux gebruikt EXT3 (voor ubuntu) en swap voor de swappartitie.

Ofwel doe je via de setup van xp de partitie waar xp nu opstaat weg en installeer xp opnieuw in een nieuw aangemaakte partitie.
Daarna kan je ubuntu terughalen met easyBCD
Je kan waarschijnlijk na gebruik van je recoverycd door middel van het programma easyBCD ook je ubuntu terughalen, maar in dit geval ben ik het niet zeker.
Je uitgebreide bootloader ben je wel kwijt in deze gevallen.
Je zal nog 2 opties hebben.
-ubuntu opstarten
-xp opstarten

Wil je de uitgebreide ubuntu bootloader houden, dan zal je xp en ubuntu (in deze volgorde) moeten herinstalleren.
 
Laatst bewerkt:
Even melden dat ik mijn probleem ondertussen heb opgelost door een nieuwe versie van Linux te installeren over al het oude heen, 'clean install', noemen ze dat, geloof ik. Ik had ook al gemerkt dat Windows er helemaal niet meer in stond, t.t.z. hij kwam niet meer voor in het keuzelijstje dat je bij het opstarten hebt.

In de nieuwe Ubuntu heb ik wel XP geïnstalleerd in een virtuele omgeving, de uitdaging is nu om daar serieus mee te leren werken ;)

Toch bedankt voor de pogingen tot hulp.

Lieven
 
Even melden dat ik mijn probleem ondertussen heb opgelost door een nieuwe versie van Linux te installeren over al het oude heen, 'clean install', noemen ze dat, geloof ik. Ik had ook al gemerkt dat Windows er helemaal niet meer in stond, t.t.z. hij kwam niet meer voor in het keuzelijstje dat je bij het opstarten hebt.

In de nieuwe Ubuntu heb ik wel XP geïnstalleerd in een virtuele omgeving, de uitdaging is nu om daar serieus mee te leren werken ;)

Toch bedankt voor de pogingen tot hulp.

Lieven


Ik ben ook van plan een dualboot op te zetten met linux als hoofdsysteem.
Voor virtual pc is er bij sun microsystems een versie voor linux te vinden.
Gebruik jij deze ook, of zijn er nog andere virtuele programma's in linux?
Mail je me dat even door?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan