proxy server problemen (plotseling geen verbinding meer met internet)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste,

Ben een vrijwilliger op het OCMW. We hebben enkel jaren geleden via OXFAM een systeem (server met 5 pc's) gekregen. Hieop is Linux geinstalleerd. Sedert 2 weken weigert elk station nog van verbinding te maken met internet. Linux start op en de 5 stations kunnen alles (openoffice, spelletjes) enkel internet via Firefox gaat niet meer. Geeft constant de melding 'kan geen verbinding maken met de proxy server, gelieve de parameters na te lijken of uw systeemverantwoordelijke te raadplegen. Nu allemaal goed en wel : systeemverantwoordelijke is er niet , de parameters dan maar nagekeken. Lijken mij allemaal juist te staan.
Zou het kunnen dat de (server-kaart????) verbinding naar de router stuk is ? Dit lampje brand geel ??
De pc is verbonder met het internet via een kabel , verbonden met een ethernet poort mijn inziens.
De uitgang van de server die naar de router gaat (netwerkkabelaansluiting) bevind zich midden in de pc.

Heb al aangelogd als admin- en de parameters van proxyserver gevonden, deze stonden volgens het papier goed.

Internetsignaal komt binnen , heb geprobeerd met een pc met windows erop.
Dus zit werkelijk in de kast van de server.Doch ik heb niet genoeg Linux ervaring om een pasklaare oplossing aan het incident te geven.
Iemand ideen??

grtjes

Marcel
 
'kan geen verbinding maken met de proxy server, gelieve de parameters na te lijken of uw systeemverantwoordelijke te raadplegen.

Dit duid op verkeerde instellingen. Met systeemverantwaardelijke word dan bedoelt de netwerkbeheerder. Kunnen de computers een verbinding maken met de server?

De uitgang van de server die naar de router gaat (netwerkkabelaansluiting) bevind zich midden in de pc.

Hier kan ik even niet volgen, wat je daarmee juist bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Ja swake, de 5 pc's kunnen aan de server. Ubuntu start op , en op elke pc dient een passwoord gegeven. Dus er is een signaal van de server naar de pc. Enkel bij opstarten firefox gaat het de soep in.

met die aansluiting bedoelde ik , de kabel die naar de router gaat ,waar al de pc insteken.
Op de ander aansluiting ethernet, komt de kabel van de modem/router binnen(ethernet)
Zou & van deze twee kapot kunnen zijn , vermits ik via een normale windows pc wel op internet geraak.

De instellingen kunnen toch niet zomaar wijzigen??

grtjes,

Marcel
 
reynkust,

Met je laatste uitleg weet ik genoeg.Kijk eens al de kabels na , want uit de uitleg begrijp ik dat er geen probleem is met de netwerk verbinding(en), maar met de internet verbinding.
 
Blijkbaar zal er een nieuwe installatie moeten gebeuren van linux-Ubuntu.
dit volgens de oorspronkelijke installateur van OXFAM, die momenteel geen onderhoud niet meer verichten).

Dit kan uitgegeven worden (tegen betaling) persoonlijk zou ik het zelf willen proberen.
Welke stappen (formateren?????) en installatie van UBUNTU (en waar haal ik de instal cd voor een netwerk) moet ik uitvoeren??

Kan iemand mij daar in ondersteunen en een shorlist geven van hetgeen ik moet doen.(eerst dit , dan dit of alleen steek cd erin en volg..

dank bij voorbaat

Marcel
 
reynkust

bedankt voor deze nuttige info.
Ubuntu heb je 2 edities. Een editie voor op een desktop en een servereditie. Als er op de HD een server editie werd geinstalleerd is het niet meer mogelijk een desktop editie te installeren.

En hier vind je hem

Download Ubuntu - Ubuntu NL

Eerlijk gezegd met de server editie heb ik geen ervaring, maar Ubuntu heeft ook een nederlands forum, vind je rechtsbovenaan terug op de webpagina van de downloadpagina. (support)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan