Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarschijnlijk een domme vraag maar het blijft me achtervolgen, temeer daar ik voor enkele andere personen ook zo'n stick aangemaakt heb;), kun je als je laptop de instelling snel opstarten in windows 10 heeft in het geval windows toch niet zou opstarten, deze stick dan ook gebruiken, vermits neem ik aan hij dan rechtstreeks opstart via harde schijf en niet via usb poort (stick) of kan je op die moment ook nog gebruik maken van één of andere F toets op de laptop om in het bios de opstartinstellingen te wijzigen zodat je toch nog via die stick kunt opstarten, het scheelt bij mij en enkele anderen toch nogal wat in opstarttijd als je de functie snel opstarten aanvinkt, als dit er echter voor zou zorgen dat die stick (van Uw hulpforum of van windows zelf) dan onbruikbaar is dan tja-m-.....
 
je haalt hier het een en ander door elkaar denk ik ...
een recovery usb stick is inderdaad wel te gebruiken ook al is de optie snel opstarten ingebruik ... doch wat jij verondersteld dat je dan via de harde schijf opstart is dus verkeerd...omdat je wel degelijk in je bios dient aan te geven om op te starten vanaf de usb recovery stick word er vervolgens ook opgestart vanaf deze usb stick en niet vanaf de harde schijf ... indien de optie snel opstarten uit staat dan word er inderdaad wel sneller opgestart vanaf de usb stick maar als nog dien je deze dus in je bios als eerste opstart media in te stellen ...

**wil je effectief vanaf een usb stick kunnen opstarten en een Windows 10 gaan gebruiken dan spreekt men hier niet over een recovery usb stick maar wel over een Windows to go

rechts klik op start en kies configuratiescherm (enkel voor de Windows pro en hoger) je zou dan de optie zien om een Windows to go aan te maken .. let op gebruik je deze optie dan zal dit enkel mogelijk zijn vermits je aan bepaalde eisen voldoe ..
- je dient een usb 3.0 externe schijf te gebruiken aangesloten op een usb 3.0 poort

*het is mogelijk om ook een Windows10 to go usb stick aan te maken maar dan dien je Rufus te gebruiken en een Windows 10.iso die je toelaat om een Windows to go aan te maken ( niet elke iso laat dit toe ... in sommigen iso's bevind er zich een instal.esd en in anderen Windows 10 iso's bevind er zich dan een instal.wim enkel de iso's waar deze instal.wim aanwezig zijn zijn geschikt ...
**ook dien je een licentie code te hebben om deze Windows 10 te activeren indien je deze draaiende heb vanaf de Windows to go usb ...
***ik heb er zo eentje op een usb 3.0 stick van 64gb en deze doet het dus ook ..


Ashampoo_Snap_2016.10.23_18h08m33s_003_.jpg
 
Laatst bewerkt:
Spanningsloos maken.......
En met cd/dvd/stick erin opstarten en via de BBS, de bios boot selector de keuze maken waarvan er moet worden opgestart, bij uefi systemen dient het opstartmedium daarvoor geschikt te zijn, oftewel, daar dien dan de uefi bootbestanden op te staan en dat wordt getoond in dat bootmenu.
 
Ah, dus als ik het goed begrijp, kan de instelling snel opstarten gewoon blijven aanstaan, en bij eventueel niet opstarten stick erin steken en via de toegekende F toets in bootmenu gaan en opstarten via bewuste usb stick
 
Tja......ik heb een nieuwe topic hierover aangemaakt omdat ik geen reactie kreeg op laatste opmerking van mij, krijg nu dit bericht doorgestuurd, krijg nu wel weer bericht dat er reactie is via mail, vorige keren soms niet, ben eerlijk gezegd niet zo gelukkig met manier van handelen, vraag is volgens mij toch niet zo moeilijk, kun je als je snel opstarten in windows 10 aangevinkt hebt en in het bios aangegeven hebt dat je eerst via usb wilt opstarten deze stick gebruiken bij niet opstarten windows heb het nu zelf uitgeprobeerd en bij mij in ieder geval niet
 
http://speccy.piriform.com/results/jo3P5XpYJxfVEZ2M2AUNOKs

windows recovery stick werkt wel als ik snel opstarten uitvink bij windows instellingen, hij werkt niet meer als ik snel opstarten terug aanvink, nochtans standaard instelling bij windows 10 volgens mij, over dit onderwerp heeft qtex deze dag ook vermeld dat indien het een UEFI bios betreft dien je ook secure boot uit te zetten om te kunnen opstarten vanaf de stick, uw reactie heb ik ook weer niet per mail toegestuurd gekregen, soms (zoals vanmorgen bij qtex) krijg ik dan weer wel een melding via mail in mailbox
 
Is de link bovenaan dan niet die van speccy ? Heb volgens mij gewoon gevolgd hetgeen beschreven stond in Uw link. Die BBS begrijp ik eerlijk gezegd niet wat ermee te doen. Daarvoor zal mijn kennis te klein zijn dan zeker ? IK heb in bootmenu in ieder geval usb als eerste geplaatst en dan harde schijf, nogmaals, als ik in windows 10 snel opstarten uitschakel werkt die stick wel, bij snel opstarten aanvinken niet meer, ik krijg het gevoel dat dit een eindeloos verhaal wordt waarschijnlijk vanwege mijn te beperkte technische kennis.
 
Die link heb ik gemist en het is geen uefi systeem.

Maare, als je snelopstarten aan hebt staan en je maakt de boel spanningsloos en je boot dan kun je niet v.a. de usb stick opstarten al staat die als eerste in de bios om van op te starten?

Die BBS is een F toets, moet de fn wel aanstaan, om het bootmenu op te roepen, kan F8 zijn maar meestal F11 of F12, esc of F9 in sommige gevallen.
In die link staat de toets bij het merk.
 
Bij gewoon opstarten komt onmiddellijk links onderaan scherm press F2 to enter set up en press F12 to boot menu, in beide gevallen geraak je trouwens in het boot menu waar ik inderdaad als eerste opstartmedium usb aangewezen heb, nogmaals, bij snel opstarten herkent hij deze stick niet.......hij start gewoon snel op Bij uitvinken snelle opstart herkent hij deze stick wel
 
Bijkomende opmerking, ik kreeg bij deze twee nieuwe berichten weer geen mailtje toegestuurd, gebeurt soms wel en dan weer niet, is daar een verklaring voor ? Ik heb deze vraag al drie keer gesteld
 
Blijf het vreemd vinden, snel opstarten in de bios is ook een optie?

Want als er wordt opgestart heeft het niets met windows te maken want zover is die nog niet, zou kunnen dat die windows optie ook in de bios een aanpassing doet, kan het hier niet nabootsen, met snel opstarten kan ik gewoon van een stick of DVD/CD opstarten, die staan dubbel in het opstartmenu, met en zonder UEFI.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan