Ruimtesonde Rosetta dropt robot op komeet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Boeiende materie. Ik ga hier de 21ste november een lezing over bezoeken bij de sterrenwacht. Het blijft wonderlijk wat men tegenwoordig al kan.
 
De landing van Philae is niet zo simpel als het lijkt want de oppervlakte van de komeet is bedekt met grote stenen en spleten en hellingen van meer dan 45 graden. Daarnaast heeft de sonde maar 1 kans om te landen, en de kans op succes achten wetenschappers zo'n 75 procent.
Als alles goed verloopt, zal Philae loskomen van Rosetta om 09:35 uur onze tijd. Rosetta hangt dan zo'n 7 kilometer boven de komeet. Philae haalt een snelheid van 1 kilometer per uur, en zal dus ongeveer 7 uur later landen, rond 16:35 uur. Zo'n half uurtje later zullen wij dan ook weten of de landing geslaagd is, aangezien het signaal tussen Rosetta en de aarde zo'n 28 minuten en 20 seconden onderweg is.
 
@Lana: Nope, Bussloo.
Verder is het helaas niet zeker, of de landing écht geslaagd is. Ik heb de livestream gezien, en de lander is in principe goed aangekomen, maar... De ankers zijn waarschijnlijk niet goed terecht gekomen, áls ze al zijn uitgeworpen. :(

Nu is de verbinding verbroken met de sonde, morgen weten we meer. Heel spannend, écht spannend.
 
[h=1]Ligt ruimtesonde Philae op zijn kop?[/h]De Europese ruimtesonde Philae, die vandaag is geland op een komeet, ligt mogelijk op zijn kop. Er zou iets misgelopen zijn bij het afvuren van de harpoenen die de sonde hadden moeten vastklinken aan de komeet.
Lees verder>>>>>>>
bron:hln.be
 
IK heb ervaring van mijn tijd bij de NASA om eens te gaan kijken

IK heb ervaring van mijn tijd bij de NASA om eens te gaan kijken

NASA2 (Custom).jpg

'k Zal morgen eens gaan kijken. 600.000.000 km is toch niets met mijn electrokarretje.
Met mijn GSM stuur ik een berichtje, maar het is 28 minuten onderweg en tegen dat ik een antwoord van jullie krijg zijn we een uur verder.
Het blijft een sterke prestatie van ESA.
Jullie herkennen mij toch in de U2 (met stropdas) - wel 30 jaar jonger
 
Walter zedde aan het zwanzen .....of heb je echt bij de......-m-
Het blijft een sterke prestatie van ESA
idd heel sterk en wat komen we misschien allemaal te weten....heel fascinerend!!!
 
NASA1 (Custom).jpg
Ja zo is dat. Hier zie je me in de U2 bij het bedienen van de Multi-spectrale scanner die vanuit de stratosfeer (of een andere hoogte) de aarde kon afscannen van 400 tot 20.000 nm (nanometer). Dit is beeldopname en later het reconstrueren van beelden in het zichtbare (400 - 700 nm) deel van het spectrum en ver daarbuiten (tot 20.000 nm). Ook ESA en CERN heb ik kort bezocht. Onderaan het verwerken van beelden 25x25 cm op rol. Bij NASA geleerd over digitale beeld interpretatie.

Walter

P.S.: mijn baard was toen nog niet grijs, maar waar is het wel. Toen bestond Photoshop nog niet, dus de foto's zijn echt.
 
Ruimtelander Philae, die gisteren een historische landing op een komeet maakte, staat stabiel op het komeetoppervlak. Dat blijkt uit foto's die Philae heeft gestuurd, meldt BBC.
 
Walter we geloven u wel immers zijn er onder tussen ook wel 30 jaar tussen ...
je heb wellicht veel dingen gezien waarover je ook niets mag vertellen **nu denk ik aan " hangaar 51 " !!
 
Daar was ik niet. Een toffe tijd was het wel. Ook in Israël in betere tijden dan nu met de muur.
 
[h=1]Stervende komeetlander nog hyperactief[/h]Omdat Philae in een gat zonder zon zit, kan de accu niet worden opgeladen en is het snel einde oefening. Het ESA-team doet zoveel mogelijk metingen voordat het zover is.
Lees verder>>>>>>>


bron webwereld.nl
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan