Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag,
Ik heb mij een Akoya MD 8868- Medion aangeschaft met win 8.1-64b voorgeinstaleerd. Deze werkt eigenlijk prima, buiten...
Daarin zit er een dvd/cd speler "TSST Corp SH21DB" i n. ( Werkt goed )
Ik heb deze in de BIOS als eerste in de rang geplaatst, om eigenlijk als eerste met één of andere Boot cd te kunnen opstarten.
Ik heb nu al 2 boot cd's willen gebruiken ( Acronis en Paragon ) maar tot mijn verwondering loopt mijn pc gewoon door tot aan mijn windowscherm.
Niettegenstaande de Boot cd's wel werken op andere pc's.
Daar deze win8.1 voorgeinstalleerd is, zou ik willen een volledige image ( clone ) maken van mijn HD.
Maar als ik deze zou willen terugplaatsen, moet de cd opstarten als eerste Boot...
Ik heb dit nu al met enkele cd's uitgetest, maar steeds zonder resultaat.( Ook met Linux Mint geen resultaat )
Er komt zelfs geen enkele nota op het scherm zodanig dat ik één of andere toets zou moeten indrukken, uitgenomen met de recovery cd van Medion zelf..!!
Mag ik jullie deskundig advies aub?
 
Laatst bewerkt:
de reden is dan ook dat er vanaf de Windows 8 er sprake is van een UEFI (Unified Extensible Firmware Interface)
om te kunnen starten vanaf een boot cd /dvd dien je in de BIOS-modus de UEFI te wijzigen in de Legacy modus..
vergeet deze aanpassing niet te bevestigen ..
 
Laatst bewerkt:
de reden is dan ook dat er vanaf de Windows 8 er sprake is van een UEFI (Unified Extensible Firmware Interface)
om te kunnen starten vanaf een boot cd /dvd dien je in de BIOS-modus de UEFI te wijzigen in de Legacy modus..
vergeet deze aanpassing niet te bevestigen ..

Heb eens gekeken op mijn desktop. Vind niet waar dit terug te vinden is in BIOS.
 
Heb eens gekeken op mijn desktop. Vind niet waar dit terug te vinden is in BIOS.

1. Zorg er voor dat de computer volledig is uitgeschakeld of herstart deze
2. bij het opstarten van de computer begin je onmiddellijk herhaaldelijk achter elkaar op de F12 toets te klikken , totdat het " Boot Menu " scherm verschijnt.
3. Met behulp van de pijltjestoetsen selecteer je dan de optie " HDD Recovery " en druk je op " Enter ".
4. Op het volgende scherm wordt u gevraagd te bevestigen of u verder wilt gaan met het herstel. Selecteer "Ja ".
5. De computer brengt u naar de geavanceerde opstartscherm.
6. Selecteer Probleem oplossen. Onder Problemen oplossen zul je dan meerdere opties vermeld zien ...zoals " UEFI Firmware Settings "
Ashampoo_Snap_2014.01.04_11h00m37s_002_.png
 
Hartelijke dank voor alle snelle reacties.
Wat betreft:
-qtex: Getokkeld en zelfs een andere maal blijven indrukklen maar tevergeefs, geen enkele Menu. Wel kwam dit tevoorschijn: Operationsystem wasn't found; this product is covered by te following patent.
Exit with ctrl-alt-del. Ook geen
UEFI setting gevonden in mijn Bios.

- Lana:
Secure boort enable - disable - geen resulrtaat. Wel dit gevonden op het net:
http://www.pcmweb.nl/nieuws/windows-8-secure-boot-kan-ander-os-blokkeren.html

Als ik dus een boot cd inleg, hoor ik wel die cd/dvd opstarten en draaien, maar alles loopt door tot aan mijn windows-startscherm.
Zou het kunnen zijn dat dit weer komt omdat het een voorgeinstalleerde windows is van de Firma Medion??
Toch moet er een middel bestaan om deze cd/dvd te kunnen opstarten als first -boot.
Een tijdje geleden informatie aangevraagd bij Medion zelf, maar zoals gewoonlijk een automatisch bericht gekregen, maar wel terug zonder degelijk antwoord.



 
het ziet er naar uit dat Medion zelf de optie om de secure boot (UEFI ) uit te zetten niet voorzien heeft in de nieuwste versies die ze uit brengen ...


er zou anderzijds wel een recovery partitie aanwezig moeten zijn op je HD.
indien je daar niet zeker van ben ; maak je best eens een print screen aan van je schijfbeheer ...
 
Heb daar onlangs ook nog mee gesukkeld. Ik heb toen secure boot uitgezet. Modus op UEFI and Legacy or CSM.
Quick boot uitgezet. Dit laatste verwonderde me wel eigenlijk. Nieuw aangesloten USB disks werden gewoon niet herkend zolang dit opstond.

Ging over een Samsung ATIV 9 Plus.
 
Dag
Lana: "Niettegenstaande de Boot cd's wel werken op andere pc's." Reeds vermeld in mijn eerste vraag.

En inderdaad er is een recovery partitie
aanwezig op mijn HD.

Maar het is toch eigenaardig dat enkel die cd van Medion wel opstart. En deze start dan nog op wanneer de HD als eerste staat!.
Print screen partitie HD's.jpg
 
indien je nu de herstel usb stick aanmaakt dan zal je merken dat je hier van wel kunt opstarten ...
nu je vast gesteld heb dat er een recovery partitie aanwezig is kun je tevens ook de 2 onderstaande tips volgen ..want met de aanwezige recovery zet je de pc terug naar de fabrieksinstellingen zoals deze was bij aankoop..

tip 1..http://www.pctuts.be/f484/maak-je-een-image-aan-de-windows-8-1-a-44920/
tip2.http://www.pctuts.be/f484/hoe-de-recovery-usb-stick-aanmaken-de-windows-8-1-a-44917/

je start dan op vanaf de recovery usb om vervolgens de image terug te plaatsen welke je op de externe schijf bewaard.
 
We gaan het even uitproberen met die usb en de usb-key dan plaatsen als first-boot .
Ik heb even je link geopend en ik moet zeggen ..... Prachtig uitgelegd...!!
En iss dit dan een volledige image met besturingssysteem?
We gaan er komende dagen even ons werk van maken... hopelijk start hij wel op van die usb poort??

Maar ik blijf dan toch zitten met het probleem dat ik geen enkele cd/dvd kan opbooten.
Dat is toch niet normaal? Er moet daarvoor toch ook een oplossing voor zijn?
 
zoals ik het zie is dit pas door Medion toegepast geworden, dat ze de optie om de Secure boot uit te zetten hebben weg gelaten ...
*ben op het net aan het zoeken geweest en men beweerd dat dit pas in voege werd gebracht op de nieuwste Medion versies ..
nu ben ik vergeten om de bron te vermelden en is dit haast onmogelijk dit terug op te zoeken daar telkens ik de browser afsluit mijn geschiedenis word geleegd...
 
CD's of DVD's die bootable zijn kunnen in windows 8.1 niet goed booten. U dient dan in de EUFI de instelling van Launch CMS aan te passen naar "Enabled" en bij Secure boot management de instelling op Disabled te zetten. Helaas is er geen optie beschikbaar voor het instellen van NumLock.

Medion wenst u een voorspoedig 2014.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan