Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste pctutsers,
Ik heb een vraagje.
ik heb boven een pc staan die ik graag als server wil gebruiken.(hier draait windowsxp op)
de bedoeling is dat ik van overal aan mijn muziek,documenten en films kan,
ook van buitenaf op mijn werk of bij vrienden.

ik wil deze pc niet formatteren want dan ben ik alles kwijt.
Ik heb nog 2 laptops, 1 met Vista en 1 op Windows 7
dan heb ik ook nog een ipad,
ik zou graag met deze toestellen aan mijn gegevens kunnen die dan op mijn HD staan boven.

is dit mogelijk?
kan dit ook zonder dure software aan te kopen.

ik ben bij telenet en gebruik nog een aparte router : een play max router van belkin
hier kan ik ook via USB een HD op aansluiten maar dan kan ik niet van buiten mijn netwerk aan mijn gegevens. Voor binnenshuis gaat dit wel.

Graag jullie vakkundig advies.

thx,
Michael
 
Voor goed te zijn heb je een VPN verbinding nodig naar je (intern) netwerk. Zeker als je aan alles binnen je netwerk moet kunnen.
Wat heb je nodig:

- Een router met integrated VPN mogelijkheden. PPTP of IPSec aangeraden.
- Een vast extern IP adres (vb. Telenet business abonnement) of een vaste hostname mbv Dynamic DNS upgrade (vb Managed DNS | Outsourced DNS | Anycast DNS). DNS Upgrade via DynDNS kan in de meer professionele routers ingesteld worden)
- Een goed werkend eenzijdig intern netwerk (maw 1 subnet)
- Zet op de Windows XP (server) een deftige fileshare actief. (standaard mappen delen)


Aanvulling: De nieuwe modems van Telenet (Fibernet) hebben een ingebouwde router waardoor bovenstaande configuratie wel wat complexer wordt.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt hiervoor geen extra software nodig. Een default file share in Windows (SMB) is voldoende voor de data die je wilt "delen". Op voorwaarde dat je naar je netwerk connecteerd via een VPN...
Er zijn nog andere manieren mbv "Port Forwarding", maar dat is niet zo veilig en heeft zen beperkingen. Terwijl je mbv een VPN, een route maakt naar je interne netwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan