Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo
ik sta al een jaar met server compaq 7000.
is nog altijd niet aangesloten op de pc.
weet niet hoe het moet.
ik zit wel met een router netopia van belgacom.
server moet juist dienen als ik iets afhaal van het net om op te slaan.
groetjes;!
 
Een compaq Proliant is wel een serieus machien, heel leuk om over servers bij te leren.

ik veronderstel dat er meerdere Harddisks & een Smar array Raid controller inzitten?

Eerst zou je is moeten opstarten met een Smartstart CD, hier te downloaden
Compaq ProLiant 7000 Server series- Download drivers and software - HP Business Support Center

Het opstarten van deze cd zal je dan begeleiden naar de configuratie van je systeem.

Indien je beschikt over een stuk of 5 HD's kan je deze bijvoorbeeld in Raid 5 zetten,
Als je bijvoorbeeld 5 disks van 9GB in raid 5 zet hou je de netto capaciteit van 4 disks over. Indien er eentje uitvalt blijft je server draaien en de data behouden.
Je kan deze dan gewoon vervangen en de server zal automatisch het volume weer herbouwen.

Als Operating system kan je wat spelen met Windows 2000 of 2003 server, of ook voor Linux.
Freenas is een leuk OS dat je direct van CD kan opstarten,
Anders eventueel een distro als SME server of clarkconnect. Deze laatste 2 bezitten een Sama bileserver, webserver, ftp server...
 
hallo
er zitten er 11 in van negen GB en 2 van 4.3 GB.
ik zou graag die aparte shijven zijn op scherm als dat kan.
nu staat er een besturing op van NT4 windows.
Mag je de raid wel veranderen.
groetjes
Eddy
 
Apparte schijven kunnen, dan dien je dat met de Smartstart CD te configureren.

Je kan bijvoorbeeld 11 apparte schijven zetten zodat ze appart zichtbaar worden in Windows.

Wat meestal wel gedaan wordt is dat je de 2 van 4.3 in RAID 1 zet (spiegeling, op beide schijven staat dus identiek dezelfde info, als er eentje van de 2 crasht blijft de server doordraaien op de andere.

Van de andere 11 zou ik 2 sets maken, een raid 5 van 5 disks en een raid 5 van 6 disks.
Je verliest dan slechts 2 disks van 9GB maar je data blijft wel intact mocht er eentje crashen.

Het voordeel van RAID5 is ook dat er sneller gelezen kan worden omdat de server dan van meerdere disks tegelijk zal lezen
 
server proliant 7000

server proliant 7000

hallo
sorry dat het zo lang duurde maar heb in het hospital gelegen.
Het is nog niet in orde hoor.
echt ik weet niet waar begonnen eraan.
gemakkelijk is het niet.
en ja bijna vergeten .
Beste Wensen voor 2009
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan