Status
Niet open voor verdere reacties.
N

noel liephout

Gast
sommige toetsen zijn ok andere zou ik willen veranderen zoals vb ctrl+v =plakken ,dit zou ik willen veranderen in ctrl+p omdat dit gemakkelijker is voor mij zo ook ctrl+x=knippen ,dit zou ik willen veranderen in ctrl+k omdat dit beter onthoud ,weet iemand hoe dit moet ,dank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zie dat je dat niet kan veranderen zoals je zelf wil tenzij in word daar kan het wel maar dan gaat het elders niet meer dus je eigen aanpassen zal het beste zijn zeker ,mag sluiten hoor
 
Maak zelf sneltoetsen met AutoHotkey
Door Onno Karman


Sneltoetsen zijn erg handig en besparen u veel tijd. Uiteraard kent u Win+E om de Verkenner te openen en Win+R om het menu ‘Uitvoeren’ op te roepen. Met het gratis programmaatje AutoHotkey kunt u uw eigen sneltoetsen aanmaken.

Download AutoHotkey via AutoHotkey Download en installeer het (standaard). Na de installatie start u het programma. De eerste keer dat u het gebruikt krijgt u de vraag of u een een voorbeeldscript aan wilt maken. Klik op Ja om dit te doen. Het script ‘Autohotkey.ahk’ wordt geopend in Kladblok en bevat naast een korte uitleg al een paar voorbeelden van sneltoetsen. Zo gaat u met de sneltoets Win+Z direct naar de website van AutoHotkey en met Ctrl+Alt+N opent u Kladblok.



Het standaard script dat we gaan aanpassen.

Zelf een sneltoets maken

Als u deze sneltoetsen handig vindt, dan kunt u de tekst laten staan. U kunt ook alles verwijderen en zélf aan de slag gaan. Op veel toetsenborden zit tegenwooordig al een aparte knop voor de Windows rekenmachine, maar voor de mensen met een standaard toetsenbord kan het een uitkomst zijn om calculator met een sneltoets te kunnen starten, dus nemen we dit als voorbeeld.

Het enige dat u hoeft toe te voegen aan het scriptbestand is het volgende (om met Win+Q de Rekenmachine te starten):

#Q:: Run calc.exe

Het hekje (#) staat voor de Windows-toets en met de dubbele punten wordt aangegeven dat deze toets moet worden toegekend aan het commando erachter.
Ook voor het aansturen van andere toetsen of toetscombinaties zijn codes. Bijvoorbeeld voor Control:

^

En voor Alt:

!

Een combinatie van deze twee (Ctrl+Alt) is logischerwijs:

^!

Om de sneltoets te activeren, dient u het bestand Autohotkey.ahk op te slaan, standaard wordt gekozen voor “Mijn Documenten”. Heeft u wijzigingen aangebracht aan het script, laad het dan opnieuw door rechts te klikken op het icoontje in het Systeemvak en te kiezen voor Reload This Script. Om ervoor te zorgen dat uw script altijd werkt, sleept u het Authotkey.ahk naar de map Opstarten. Dan wordt het iedere keer als u uw pc start automatisch geladen.



AutoHotkey nestelt zich in het Systeemvak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan