Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Hallo allemaal,

u ziet het al aan de topictitel, ik heb een nieuwe harde schijf geformateerd en Windows heeft deze als laatste drive geplaatst in mijn systeem. Kan ik dit nog wijzigen? Of moet ik terug beginnen met de installatie?

Heel erg bedankt ;)

groetjes
Gunther
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor windows xp.
Start-Configuratiescherm-prestaties & onderhoud-systeembeheer-computerbeheer-
schijfbeheer- Actie-Alle taken- station letters en paden wijzigen.
is het dit wat u wilt doen?

anders wel wat meer uitleg geven wat u met nieuwe hardeschijf wilt doen?
 
Hallo Laurek,

ik heb een nieuw systeem gekregen van het werk uit en daar zat Windows Vista op, ik heb dus de originele schijf er uit gehaald en veilig opgeborgen. Ik heb een WD Raptor in de plaats gezet om Windows XP op te zetten, maar het is zo dat er in deze pc een cardreader aanwezig is, waarschijnlijk heeft er bij de installatie, windows xp de c-drive toegewezen aan één van deze readers. Ik weet inderdaad hoe ik driveletters moet wijzigen, maar een sysdrive kan blijkbaar niet zomaar gewijzigd worden van letter, althans toch niet via systeembeheer. Daarom mijn vraag of er een andere manier is. Wat het gebruik betreft is dit een zuivere systeemschijf, ze is immers maar 150 Gb groot. Voor mijn muziekbestanden (WAV) heb ik nog enkele schijven met 750 en 500 Gb, o ja, ik gebruik deze pc bijna enkel voor muziek, Bedankt voor je reactie alvast hé ;)

Groetjes
Gunther
 
graag gedaan mss toch nog effe andere opties afwachten ;)
 
graag gedaan mss toch nog effe andere opties afwachten ;)

Ik zou het niet weten.
Het is net een fresh install dus lijkt een format het beste, een 90 minuutjes en je bent er vanaf.
Een tip wil ik toch meegeven.
Kijk eens op de site van je pc of moederbordfabricant of er degelijke drivers zijn voor je systeem.
Als er standaard vista opstond is de kans reëel dat je geen drivers vind voor je geluid en videokaart, vaak zelfs niet voor de chipset.
Kijk dan eens je updates van windows na met je huidige installatie, misschien bied microsoft zelf de nodige drivers aan.
 
Wat zou er gebeuren als je een image maakt en dan die image terugzet maar dan met de cardreader ontkoppeld. Mss krijg je dan wel de juiste letter.
Ik weet het niet hoor, ik was hardop aan het denken. Ik heb het nl. ook al voor gehad en opnieuw installeren met cardreader ontkoppeld was toen de enige mogelijkheid. Aan een image had ik niet gedacht.
 
mss geen slecht idee maar hij zal ook van de cardreader back-up maken gaat dat dan geen conflicten geven als je image terugzet ? en eerst ontkoppelen zal volgens mij ook niet helpen want dan zal ie waarschijnlijk zelfde drive letter geven zoals nu het geval is .Wat denk jij erover Kokki mss weet jij hier meer over dan ik ;)
 
en eerst ontkoppelen zal volgens mij ook niet helpen want dan zal ie waarschijnlijk zelfde drive letter geven zoals nu het geval is .Wat denk jij erover Kokki mss weet jij hier meer over dan ik ;)

Conflicten ga je niet hebben volgens mij wanneer je de image terugzet met die cardreader back-up.
Er zal gewoon een nieuw station c worden aangeduid, als er programma's zijn die gelinkt zijn aan die card reader zullen er aan die programma's registersleutels worden gekoppeld die het zaakje in goede banen leiden bij de eerste opstart.
Bij cd-rom heb ik het probleem van de terugkerende driveletter ook nog gehad, maar ik denk dat dat niet zomaar zal gebeuren daar het hier om een primaire partitie gaat met besturingssysteem.
Volgens mij zal er nieuwe hardware worden ontdekt die een nieuwe driveletter zal krijgen en blijft de driveletter van station c dan behouden.
Het kan geen kwaad dat eens te proberen, ik ben er ook benieuwd naar.
Maar aangezien het hier om een propere installatie gaat zonder gevaar voor dataverlies zou ik toch opnieuw beginnen.
Vergeet niet om de xp drivers op voorhand te gaan zoeken.
Ik had het probleem toen ik xp op een pc installeerde niet over de chipsetdrivers te beschikken, en xp kon geen basisondersteuning geven.
Ik kon dus het web niet op.
Dan maar met een andere pc de drivers gaan zoeken en op cd gezet.
 
Hey allemaal,

bedankt voor jullie reacties, ik heb dus terug een format gedaan en de andere drives uitgezet. Eindelijk dus een sysdrive C:> ik had inderdaad eerst de drivers op de site van MSI en Nvidea gaan downloaden, dus de xp werkt hier prima de luxe. Een collega kwam echter met nog een ideetje aandraven om een dualboot aan te maken, eentje voor vista en Xp, eigenlijk nog niet zo slecht bekeken achteraf, maar ja dat is nu te laat.

Groetjes
Gunther
 
Je kan er altijd nog vista bijzetten als je dat wil.Installeer gewoon efdisk shareware edition.
In deze thread heb ik hem reeds gepost, ik gebruik niets anders meer.
In de map zit mrbooter.
Er zijn nog andere bootloaders, keuze zat.
Sluit de andere schijf aan.
Start op onder dos, de uitleg vind je in de bewuste thread, en start mrbooter.exe.
Nu kan je de bootloader eenvoudig instellen, je kan ook zelf de naam kiezen die je aan de systemen geeft.
Voor vista zet ik zelf vista x64 (als ik de 64bit installeer).
Het is een zeer gebruiksvriendelijk programma.
Als de pc herstart komt de bootloader meteen op de proppen.

Let wel dat je een van de 2 schijven als slave moet zetten, 't is al eender welke.
 
Je kan er altijd nog vista bijzetten als je dat wil.Installeer gewoon efdisk shareware edition.
In deze thread heb ik hem reeds gepost, ik gebruik niets anders meer.
In de map zit mrbooter.
Er zijn nog andere bootloaders, keuze zat.
Sluit de andere schijf aan.
Start op onder dos, de uitleg vind je in de bewuste thread, en start mrbooter.exe.
Nu kan je de bootloader eenvoudig instellen, je kan ook zelf de naam kiezen die je aan de systemen geeft.
Voor vista zet ik zelf vista x64 (als ik de 64bit installeer).
Het is een zeer gebruiksvriendelijk programma.
Als de pc herstart komt de bootloader meteen op de proppen.

Let wel dat je een van de 2 schijven als slave moet zetten, 't is al eender welke.


Ik vrees dat dat bij sataschijven niet van belang is hoor ;) maar dat kon jij uiteraard niet weten hé (lachen)

Misschien dat ik vista er alsnog bij zet dan, bedankt voor je tips (y)

Groetjes
Gunther
 
Ik vrees dat dat bij sataschijven niet van belang is hoor ;) maar dat kon jij uiteraard niet weten hé (lachen)

Misschien dat ik vista er alsnog bij zet dan, bedankt voor je tips (y)

Groetjes
Gunther


Dat is weer iets anders natuurlijk.
Dat heb ik wel eens met zo een standaard uitleg.
Succes ermee.
Waarom wil je er absoluut xp opzetten?
Er is haast geen ondersteuning meer voor.
 
Dat is weer iets anders natuurlijk.
Dat heb ik wel eens met zo een standaard uitleg.
Succes ermee.
Waarom wil je er absoluut xp opzetten?
Er is haast geen ondersteuning meer voor.


Hi Tweety,

het probleem is ondertussen opgelost, ik heb uiteindelijk de nodige drivers om onder vista te werken met mijn dsp-kaarten van digidesign en M-audio, ik moet zeggen dat alles prima werkt. Zelfs pro-tools werkt prima en soepel.
Deze thread mag, wat mij betreft, afgesloten worden, thx voor de vele reacties.

Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan