Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Test-Aankoop heeft een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische praktijken inzake Reclame (JEP) omdat smartphonemakers volgens de consumentenorganisatie niet correct weergeven hoeveel vrije gigabytes een nieuwe smartphone heeft. Via een website kan de consument nagaan hoeveel geheugen zijn nieuwe smartphone echt heeft.
Smartphonefabrikanten willen de consument volgens Test-Aankoop doen geloven dat het werkelijke beschikbare geheugen op hun toestellen overeenkomt met het geadverteerde geheugen. "Maar wie een smartphone koopt met een geheugen van 8 GB, 16 GB of meer, beschikt in werkelijkheid over (veel) minder geheugen om eigen foto's, video's en apps op te slaan", luidt het. Soms is al meer dan de helft van het geheugen ingepalmd door het besturingssysteem of apps.

Een iPhone 6 van Apple van 16 GB biedt bijvoorbeeld een werkelijk beschikbaar intern geheugen van maar 10,90 GB. Bij de Samsung Galaxy S6 van 32 GB is dat 24,70 GB, zo berekende Test-Aankoop. "Alle fabrikanten zijn in hetzelfde bedje ziek", zegt de organisatie. Test-Aankoop lanceert een "virtuele leugendetector" (Test-Aankoop : Merken liegen) waar de consument kan nagaan hoeveel vrije capaciteit zijn toestel in werkelijkheid heeft.

Test-Aankoop eist dat de fabrikanten correct vermelden over hoeveel vrije gigabytes hun toestellen beschikken. "Consumenten kunnen dit via de informatie van de fabrikant op geen enkele manier achterhalen. Bovendien heeft de consument vaak de indruk dat het aantal beloofde gigabytes overeenkomt met de hoeveelheid die hij effectief kan gebruiken. Dit is dus niet het geval."

De smartphonemakers vinden niet dat ze in de fout gaan. "Deze manier van communiceren is al jaren gangbaar", zegt Koen Dekoning van Samsung. "Het aangegeven geheugen is wel degelijk wat fysiek in de telefoon zit, maar om hem te doen draaien is een besturingssysteem nodig. Voor computers en tablets is dat overigens niet anders. We denken dat de consument dat wel weet." Mocht de JEP oordelen dat er toch een probleem is, dan zal Samsung daar "positief mee omgaan".
Bron: DeMorgen


 
Ikzelf heb dus natuurlijk ook de test gedaan. Ik was gechoqueerd toen ik de resultaten zag van mijn Xperia L waar ik overigens heel erg tevreden over ben. Op papier zou hij 8GB hebben en wat blijkt uit de test dat ik amper 4 GB overhoud. Wat ook een probleem is, is het feit dat ze vaak 1GB voor 1000 MB zien in plaats van 1024MB.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan