Status
Niet open voor verdere reacties.

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Mag ik een Excelvraagje voorleggen aan de Office-experts van Tuts?

Hoe los ik dit het beste op in Excel 2010 ?

Ik wil een tijdkaart maken.
Eén kaart per halve maand.
Ik heb dus twee perioden voor elke maand.

Ik maak dus een knop met periode l en ll, als deze op de eerste periode staat wordt er een rij zichtbaar met de dagen 1 t.e.m. 16, staat deze op periode twee wordt de daar onderliggende rij zichtbaar met de dagen 16 t.e.m. 31

Daarboven komt de weekdag te staan, dus maandag, dinsdag, enz.
De dagnamen moeten juist zijn.
Als de 1ste op een woensdag valt moet boven de 1 woensdag staan, boven 2 donderdag enz.

Graag had ik ook de cellen die onder weekends of feestdagen (brugdagen) zitten bv. Een grijze achtergrond gegeven.

Ik maak dus een cel met een keuzemenu “periode l en ll
Nog een cel men keuze tussen alle maanden.
En een cel met jaartallen

Daaronder drie rijen van 16 kolommen met bovenaan de weekdagen, daaronder de dagen van periode l en in de derde rij de dagen van periode ll

De keuzemenu’s voor de maanden, jaren en periode is geen probleem.

Maar:
- Hoe moet ik deze koppelen zodat bij de gekozen periode ook de daar bijhorende rij zichtbaar wordt (en de andere onzichtbaar) .
- Hoe laat ik de juiste dagen op de bovenste rij verschijnen
- Kan ik onderliggende velden onder zater-, zon- en feestdagen (eventueel brugdagen) automatisch een andere achtergrondkleur geven?

Wie kan/wil mij hiermee verder helpen?
Alvast bedankt!
 
kan je iets van VBA (visual basic)? Want volgens mij ga je dit nodig hebben.
Ik ben zelf niet echt een Excel expert (of visual basic), maar ik weet wel dat zoiets daarmee mogelijk moet zijn.
Eventueel kan je met google al wat verder raken als je doelgericht zoekt op VBA en excelconstructies zoals bovenstaande.
Hier alvast een voorbeeldje: Excel: Excel VBA to hide rows based on calculation, vbas, false application
 
Maar:
- Hoe moet ik deze koppelen zodat bij de gekozen periode ook de daar bijhorende rij zichtbaar wordt (en de andere onzichtbaar) .
- Hoe laat ik de juiste dagen op de bovenste rij verschijnen
- Kan ik onderliggende velden onder zater-, zon- en feestdagen (eventueel brugdagen) automatisch een andere achtergrondkleur geven?
Alvast bedankt!

Een bijgevoegde excel zegt zoveel meer dan platte tekst.

- Hoe moet ik deze koppelen zodat bij de gekozen periode ook de daar bijhorende rij zichtbaar wordt (en de andere onzichtbaar) .
Je maakt een macro en je koppelt deze aan een knop.

- Hoe laat ik de juiste dagen op de bovenste rij verschijnen
je verwijst naar de cel eronder (= datum) en via celeigenschap geef je enkel de dag weer.

- Kan ik onderliggende velden onder zater-, zon- en feestdagen (eventueel brugdagen) automatisch een andere achtergrondkleur geven?
via voorwaardelijke opmaak kan je de zaterdag en zondag anders kleuren.
 
Ik heb mij even geamusserd. volg link om excel te downloaden (macro's wel aanzetten)
http://users.skynet.be/dua/maanddagen.xls
bedoel je zoals in tabblad "maand (2)" een macro opgenomen om de rij die niet van toepassing is te verwijderen
of zoals in tabblad "maand" een macro geschreven met if/else functie, macro activeert pas na gebruik van de knop I of II.

Peter
 
Bedankt Pjotr!
Beide zien er prima uit en zijn zeker geschikt! If/else-funties zullen mij beter liggen dan VB denk ik.
Maar het was eigenlijk de bedoeling dat ikzelf iets ineen steek, kwestie van er wat van op te steken.
Maar het is wel juist dat wat ik wou maken! Proficiat!
Ik heb deze week nog geen tijd gehad om eraan te beginnen, waarschijnlijk vrijdag als er geen lijken uit de kast vallen.
Het zal wel iets van lange adem worden, maar 't is maar een oefening in excel...
En ik zal daar zeker nog een paar vragen over hebben...

Zoals:
Ik heb gezien dat je een eigen kalender hebt gemaakt die je dan invoert, heeft excel niet zoiets als een eigen "ingebouwde kalender" die je kan aanspreken? Ik weet dat elke datum overeen komt met een cijfer, dan kan ik voor elke dag eentje bij optellen.
Ik kan al van dat cijfer een datum plakken die wordt dan volledig weergegeven: vb. dinsdag 19 juni 2012
Ik ben nu aan 't zoeken hoe ik alleen de weekdagnaam kan laten staan, de rest van de datum heb ik niet zichtbaar nodig in die cel...
Hetzelfde geld voor 19/06/2012 waarvan ik alleen 19/06 wil zien in de cel.
Wie zoekt die vindt!

Alvast bedankt!
 
Bedankt Pjotr!
Beide zien er prima uit en zijn zeker geschikt! If/else-funties zullen mij beter liggen dan VB denk ik.

Ik kan al van dat cijfer een datum plakken die wordt dan volledig weergegeven: vb. dinsdag 19 juni 2012
Ik ben nu aan 't zoeken hoe ik alleen de weekdagnaam kan laten staan, de rest van de datum heb ik niet zichtbaar nodig in die cel...
Hetzelfde geld voor 19/06/2012 waarvan ik alleen 19/06 wil zien in de cel.
Wie zoekt die vindt!

Alvast bedankt!

graag gedaan, ik probeer zulke dingen op te lossen om mijn kennis van excel en beetje up to date te houden.

De if/else is wel in Visual basic geschreven, om uit het datumblad te knippen en dan in maand te plakken.
in maand(2) is gewoon een opgenomen macro gebruikt. dit is redelijk simpel moet je maar eens opzoeken
als je de eigenschappen op standaard zet krijg je een getal ipv de datum (1 is 01/01/1900)

voor de weergave van dag en dergelijke: altijd de volledige datum ingeven en dan in cel eigenschappen; aangepast.
d= 1
dd = 01
ddd = ma
dddd = maandag
mmmm = januari
bijvoorbeeld:
voor weergave "19/06" celeigenschap aanpassen naar "dd/mm"
voor weergave "dinsdag" celeigenschap aanpassen naar "dddd"
voor weergave "dindag 19/06" celeigenschap aanpassen naar "dddd dd/mm"
voor weergave "dinsdag 19 juni 2012 " celeigenschap aanpassen naar "dddd dd mmmm jjjj"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan