Toetsenbordinstelling veranderen in Qwerty

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn toetsenbord in Windows Vista is azerty (taal:Nederlands)
Ik heb nog enkele dos-programma's waaronder een programma om uitslagen van een bridgekampioenschap te berekenen. Wanneer je dit opstart, start dit op in qwerty-toetsenbordindeling.

Waar en op welke manier kan ik dit veranderen, zodanig dat wanneer ik dit programma opstart gewoon in azerty-indeling kan schrijven?
 
dus jij wilt het DOS programma gaan gebruiken met de azerty toetsenbord indeling ...als ik je goe versta ...
nogthans de titel laat vermoeden dat je het qwerty toetsenbord wilt gebruiken

mijn vermoeden is dat je dit niet kunt veranderen daar het dos programma geschreven is onder qwerty en vandaar dat deze opstart met een qwerty toetsenbord indeling ...want ik ga er van uit dat als je het dos programma sluit je toetsenbord terug met de azerty instelling werkt !!!

na wat speurwerk heb ik dit gevonden ...
DOS programma's in QWERTY in Vista
kopieer autoexec.nt in de windows\system32 map naar 'mijn documenten'
Plaats een nieuwe lijn " LH KB16 be " in de autoexec.nt
kopieer de autoexec.nt terug naar de winodws\system32 map
alle DOS prgs blijven in AZERTY Lay-out

bron vermelding
 
dus jij wilt het DOS programma gaan gebruiken met de azerty toetsenbord indeling ...als ik je goe versta ...
nogthans de titel laat vermoeden dat je het qwerty toetsenbord wilt gebruiken

mijn vermoeden is dat je dit niet kunt veranderen daar het dos programma geschreven is onder qwerty en vandaar dat deze opstart met een qwerty toetsenbord indeling ...want ik ga er van uit dat als je het dos programma sluit je toetsenbord terug met de azerty instelling werkt !!!

na wat speurwerk heb ik dit gevonden ...
DOS programma's in QWERTY in Vista
kopieer autoexec.nt in de windows\system32 map naar 'mijn documenten'
Plaats een nieuwe lijn " LH KB16 be " in de autoexec.nt
kopieer de autoexec.nt terug naar de winodws\system32 map
alle DOS prgs blijven in AZERTY Lay-out

bron vermelding


hier ben ik wel eens benieuwd naar :p
 
ik zelf ook dus !!:p
ben effe aan het zoeken geweest ...kwam telkens hierop uit ....
 
Met dank voor het opzoekwerk.
Deze bron had ik ook gevonden op het internet, maar de procedure die wordt getoond, heeft geen succes opgeleverd. Ik ben voorlopig nog geen stap verder geraakt.
 
this mischiens ver gezocht maar je zou het programma kunnen gebruiken op een virtuele schijf met dosbox...
lees hier er meer over ...
Door Dosbox te gebruiken kan je al je oude DOS-software terug uit de kast halen en deze emuleren onder je huidige besturingssysteem.
De software heeft al ondersteuning voor meerdere platformen, zoals Windows, BeOS, Linux, Mac OS X.
 
Met dank voor het opzoekwerk.
Deze bron had ik ook gevonden op het internet, maar de procedure die wordt getoond, heeft geen succes opgeleverd. Ik ben voorlopig nog geen stap verder geraakt.


het werkt blijkbaar alleen als het bewuste programma niet met een eigen opstartbestand werkt, dan neemt autoexec.nt het over.

mijn conclusie is dus dat je uit de ProgramInformationFile (PIF) van het programma waar je het probleem mee ondervindt gewoon de opstartfile weghaalt en het zo probeert, OF dat je in dat bewuste opstartbestandje dezelfde code gaat bijschrijven als degene waarmee je de autoexex.nt hebt aangepast.

laat je weten of dat hielp?
 
this mischiens ver gezocht maar je zou het programma kunnen gebruiken op een virtuele schijf met dosbox...
lees hier er meer over ...
Door Dosbox te gebruiken kan je al je oude DOS-software terug uit de kast halen en deze emuleren onder je huidige besturingssysteem.
De software heeft al ondersteuning voor meerdere platformen, zoals Windows, BeOS, Linux, Mac OS X.
Dit programma heb ik geïnstalleerd en dat werkt perfect. De eerste stap is daar als commando keyb be te laden laden.
Daarna heb ik gewoon met het bewuste programma kunnen werken in Azerty-indeling.

Ik vind dit alvast ook een serieuze omweg. Het moet toch anders kunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het werkt blijkbaar alleen als het bewuste programma niet met een eigen opstartbestand werkt, dan neemt autoexec.nt het over.

mijn conclusie is dus dat je uit de ProgramInformationFile (PIF) van het programma waar je het probleem mee ondervindt gewoon de opstartfile weghaalt en het zo probeert, OF dat je in dat bewuste opstartbestandje dezelfde code gaat bijschrijven als degene waarmee je de autoexex.nt hebt aangepast.

laat je weten of dat hielp?

Dit is voor mij een stap te ver. Ik weet niet hoe ik dat moet doen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn toetsenbord in Windows Vista is azerty (taal:Nederlands)
Ik heb nog enkele dos-programma's waaronder een programma om uitslagen van een bridgekampioenschap te berekenen. Wanneer je dit opstart, start dit op in qwerty-toetsenbordindeling.

Vind je daar deze files
config.sys
autoexec.bat
keyboard.sys
country.sys
 
dus jij wilt het DOS programma gaan gebruiken met de azerty toetsenbord indeling ...als ik je goe versta ...
nogthans de titel laat vermoeden dat je het qwerty toetsenbord wilt gebruiken

mijn vermoeden is dat je dit niet kunt veranderen daar het dos programma geschreven is onder qwerty en vandaar dat deze opstart met een qwerty toetsenbord indeling ...want ik ga er van uit dat als je het dos programma sluit je toetsenbord terug met de azerty instelling werkt !!!

na wat speurwerk heb ik dit gevonden ...
DOS programma's in QWERTY in Vista
kopieer autoexec.nt in de windows\system32 map naar 'mijn documenten'
Plaats een nieuwe lijn " LH KB16 be " in de autoexec.nt
kopieer de autoexec.nt terug naar de winodws\system32 map
alle DOS prgs blijven in AZERTY Lay-out

bron vermelding

Volgens mij moet er hier staan keyb be.
Normaal kan je in een dos omgeving ook gewoon die "keyb be" ingeven.
Vlug eventjes gekeken en het commando "kb16 be" of "keyb be " wordt niet meer herkend.

Vlug nog iets aangepast..... Je moet "dosbox" downloaden om toch het commando "keyb be" te kunnen geven
 
In dos moest het keyboard azerty belgisch zo ingesteld worden.
In config.sys moest deze regel staan
country=032,,C:\dos\country.sys

In autoexec.bat deze regel
keyboard be,,C:\dos\keyboard.sys
 
In dos moest het keyboard azerty belgisch zo ingesteld worden.
In config.sys moest deze regel staan
country=032,,C:\dos\country.sys

In autoexec.bat deze regel
keyboard be,,C:\dos\keyboard.sys

Klopt helemaal, maar vele commando's zijn niet meer voorhanden in de huidige dos omgeving. Vandaar die dosbox.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan